کار مدیریت پسماند را نمی‌توان با یک سیاست خاص انجام داد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: نگاه به پسماند به عنوان طلای کثیف، اشتباه است، دنیا به سمت کاهش تولید پسماند حرکت می‌کند و با یک سیاست خاص نمی‌توان کار مدیریت پسماند را انجام داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود مرادی نراقی امروز سه‌شنبه ۲۴ مردادماه در نشست کارگروه پسماند استان مرکزی در اراک اظهار کرد: در طرح جامع مدیریت پسماند اراک، باید کاهش تولید به صورت ویژه دیده شود.

وی با بیان اینکه تلاش برای کاهش سرانه تولید پسماند در استان مرکزی ضروری است افزود: در این راستا نیاز است آموزش‌های گسترده مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی با بیان اینکه در حوزه مدیریت پسماند سیاست‌ها چند جانبه است گفت: با یک سیاست خاص نمی‌توان کار مدیریت پسماند را انجام داد.

وی بیان کرد: یکی از ایرادات در تعرفه‌های شهرداری در خصوص هزینه پسماند است که از ساختمان و املاک گرفته می‌شود و افراد تولید کننده در آن نقشی ندارند.

مرادی نراقی افزود: موضوع پرداخت هزینه پسماند در دنیا اصلاح شده و افرادی که پسماند بیشتری تولید می‌کنند، هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند و نیاز است این مهم در استان مرکزی هم اصلاح شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند شهر اراک توسط شهرداری و دانشگاه اراک در حال اجرا است گفت: امید می‌رود اجرای این طرح آینده روشنی را در مدیریت پسماند ایجاد کند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی با بیان اینکه نیاز است پسماندهای شهری خمین، محلات و دلیجان در سه سایت به صورت شهرستانی متمرکز شود ادامه داد: شهرداران این شهرها موظفند که مجوزهای لازم برای محل دفن پسماند را اخذ کنند و فعالیت آنها باید زیر نظر محیط زیست باشد.

وی با بیان اینکه باید حداکثر تا ۶ ماه آینده مشکل لندفیل یا محل دفن پسماند شهرهای خمین، محلات و دلیجان رفع شود، اظهار کرد: سایت پسماند دلیجان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و باید مشکلات آن هرچه سریع‌تر رفع شود.

مرادی نراقی اضافه کرد: چندین سال است که ساماندهی پسماندهای حاشیه شهرهای این استان به صورت خودجوش و با تلاش و حمایت تشکل‌های مردم نهاد انجام می‌شود.

وی گفت: این طرح در کشور منحصر به فرد است و باید به صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با بیان اینکه سرانه تولید پسماند شهری و خانگی در این استان به ازای هر نفر بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر در روز است گفت: آمارها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد پسماندهای استان مرکزی غذایی است.

یوسف یوسفی با بیان اینکه این بخش قابلیت بازیافت دارد بیان کرد: نیاز است در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

وی افزود: باید تلاش شود تا فرصت‌ها از درون تهدیدات بیرون کشیده شود تا محیط زیست کمتر دچار مشکل شود.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی هم با بیان اینکه نگاه امروز حاکم بر مدیریت پسماند در دنیا در مسیر کاهش است گفت: کارگروه پسماند استان مرکزی نیاز به یک روش اجرایی و برنامه مشخص دارد که علاوه بر شهرداری، مشارکت دستگاه‌های دیگر هم پررنگ شود و تقسیم کار ویژه صورت گیرد.

سیاوش آقاخانی با بیان اینکه نحوه مشارکت شهروندان در طرح جامع مدیریت پسماند اراک باید مشخص شود اظهار کرد: سیاست‌هایی که در مقابل چالش‌های موجود پسماند است، باید به دقت بررسی شود.

در این نشست طرح جامع مدیریت پسماند شهرداری اراک توسط مشاور ارائه و مقرر شد اطلاعات این طرح در اختیار اعضای کارگروه پسماند استان مرکزی قرار گیرد.

همچنین مقرر شد، اعضا نظرات خود را تا ۱۰ روز آتی به اداره‌کل محیط‌زیست این استان ارائه کنند.

کد خبر 680183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.