شهروندان پسماندهای تر را تفکیک کنند/برای تعیین تکلیف نخاله‌های ساختمانی برنامه داریم

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: شهروندان باید انواع پسماندها را به‌صورت جداسازی‌شده تحویل دهند و پس از آن به فکر ایجاد صنایع تبدیلی باشیم، زیرا حتی محتوی پسماند تر نیز قابلیت جداسازی دارد که در راستای این موضوع تفکیک تفاله چای در شهر مطرح و تبلیغات آن نصب شده است.

مهدی بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در زمینه پساب فاضلاب فعالیت‌های مهمی در حال انجام است و طرح یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تصفیه ۶۰۰ لیتر بر ثانیه پساب با استفاده از روش نانوازون تا یک ماه آینده بهره‌برداری و انقلابی در این زمینه ایجاد می‌شود که در صورت بازخورد مثبت، سایر تصفیه‌خانه‌ها نیز تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک فراخوان تصفیه فاضلاب خام به میزان ۶۰ لیتر و ۴۰۰ لیتر اعلام شده است، افزود: قرارداد تصفیه شیرابه پسماند نیز امضا شده است تا یکی از معضلات شهر رفع شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه در حوزه پسماند، صنایع تبدیلی شامل تبدیل «ماده به ماده» یا «تبدیل ماده به انرژی» مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به اینکه تبدیل به انرژی شدن پسماند به‌صرفه نیست، تا حد امکان به فکر تبدیل به ماده هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میزانی از پسماندها ریجکت محسوب می‌شود، دستگاه پیرولیز برای تبدیل آن به سوختی همچون گازوئیل، در نظر گرفته شده است.

در زمینه تبدیل ماده به انرژی دستگاه هاضم بی‌هوازی راه‌اندازی شده است و در حال تولید دستگاه پنج تنی آن هستیم.

وی تاکید کرد: باید به فکر صنایع تبدیلی پسماندهایی همچون پت، مواد سلولزی، مقوا، نایلون، نایلکس و سایر پسماندها باشیم اما اولویت با ماده‌ای همچون ریجکت است که دفن می‌شود و پس از آن موادی که قابل تبدیل نیست و مواد سلولزی که در پسماندهای تر ریخته می‌شود، باید جداسازی شود.

بقایی تاکید کرد: ابتدا باید فرهنگ‌سازی شود که شهروندان انواع این پسماندها را به‌صورت جداسازی‌شده تحویل دهند و پس از آن به فکر ایجاد صنایع تبدیلی باشیم، زیرا حتی محتوی پسماند تر نیز قابلیت جداسازی دارد که در راستای این موضوع تفکیک تفاله چای در شهر مطرح و تبلیغات آن نصب شده است.

وی افزود: در زمینه تبدیل ماده به انرژی دستگاه هاضم بی‌هوازی راه‌اندازی شده است و در حال تولید دستگاه پنج تنی آن هستیم، با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه نمی‌توانیم با کشورهای دیگر همکاری کنیم و باید خود، به این فناوری برسیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه دستگاه زباله‌سوز نیز سفارش داده شده است و باید تا سال ۱۴۱۰ جداسازی پسماندها به‌صورت کامل انجام شود تا سرنوشت تمام آن‌ها را مشخص کنیم، اضافه کرد: برای تعیین تکلیف نخاله‌های ساختمانی نیز اقداماتی انجام شده است و کلنگ‌زنی کارخانه بازیافت آن انجام خواهد شد و در مجموع تا سال ۱۴۱۰ پسماندی باقی نمی‌ماند که فکری برای آن نکرده باشیم.

کد خبر 680063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.