شهر ایرانی-اسلامی به دنبال یکپارچه‌سازی شهرها نیست

مدیر عامل نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: در گام نخست باید شهرهای خود را خوانا کنیم چراکه در رویکرد شهر ایرانی- اسلامی نباید به‌دنبال یکپارچه‌سازی شهرها باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی ایزدخواستی امروز _پنجشنبه نوزدهم مردادماه_ در دومین نشست هم‌اندیشی تخصصی تحقق شهر اسلامی با عنوان «تبیین رویکرد اسلامی ایرانی در مواجهه با آسیب‌ها و چالش‌های معماری و شهرسازی امروز» با اشاره به تبیین چیستی شهر ایرانی اسلامی اظهار کرد: مقوله شهر ایرانی، اسلامی به عنوان یک مسئله ابلاغی نیست بلکه مقوله‌ای است که قرار نیست از خارج به شهرهای ما تحمیل شود.

وی افزود: شهرهایی که در این جغرافیای ایرانی شکل گرفته است و طی ۱۵۰۰ سال و ۱۵ قرن گذشته در اندیشه‌های اسلامی رشد و نمو پیدا کرده، دارای ماهیت ایرانی- اسلامی اولیه در خود است.

مدیر عامل نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهر ایرانی- اسلامی به ما مشخص می‌کند که این شهر در جغرافیای ایرانی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۰۰ سال گذشته این موضوع با طرح‌هایی که شهرسازها ایجاد کردند، مخدوش شده به طوری که از دهه ۳۰ نظام ارگانیکی که در شهرهای ما بیش از ۱۰۰۰ سال جاری بوده است را برهم زدیم و تمام شهرهای ایران را شبیه یکدیگر درآوردیم.

ایزدخواستی با بیان اینکه ما به دنبال خلق یک موضوع جدید و تحمیل آن به شهرهای امروز نیستیم، خاطرنشان کرد: در گام نخست باید شهرهای خود را خوانا کنیم و زمانی که این اتفاق بیفتد، مشخص می‌شود که این شهر علاوه بر ایرانی بودن اسلامی نیز است.

وی تاکید کرد: در مقوله ایرانی بودن شهر، بحث محدودیت‌های جغرافیایی بسیار قابل تأمل است و در رویکرد شهر ایرانی- اسلامی نباید به دنبال یکپارچه سازی شهرها باشیم.

مدیر عامل نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: در مقوله شهر اسلامی نیز شهرها محل نمو انسان‌ها و اندیشمندانی بوده که در این ۱۵ قرن با رویکرد اسلامی رشد و نمو کردند.

وی با بیان اینکه امروز باید برای افق شهرهای آینده برنامه‌ریزی کنیم، گفت: امیدواریم در شهر ایرانی- اسلامی با لحاظ تمام تفاوت‌های اقلیمی در ایرانیت خود و با رسیدن به مضامین اصلی اسلامی در باورهای آن بتوانیم به تبیین درست مسئله برسیم و بر اساس آن شهر ایرانی- اسلامی را تعریف کنیم.

کد خبر 679074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.