۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
اینجا، دوچرخه حرف اول را می‌زند

کپنهاگ، برلین، بوگوتا، استراسبورگ، آنتورپ، بارسلونا و مالمو شهرهایی از جهان با بیشترین تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های دوستدار دوچرخه به‌شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه‌روزه بر گرایش مردم سراسر دنیا به اتخاذ تردد سبز، به‌ویژه عبور و مرور از طریق دوچرخه افزوده می‌شود و همین امر مدیران را به توسعه زیرساخت‌های دوستدار دوچرخه‌سواری سوق داده است. بسیاری از مردم علت جایگزینی دوچرخه‌ها با سایر انواع وسیله‌های حمل‌ونقل را بهبود وضعیت جسمی، روانی و حتی اقتصادی خود معرفی کرده‌اند و بر این باور هستند که این روش رفت و آمد علاوه بر افزایش فعالیت‌های جسمی آن‌ها، به کاهش هزینه لازم برای سوخت خودروهای خصوصی یا تهیه بلیط وسایل نقلیه عمومی کمک می‌کند.

بدیهی است که معماری می‌تواند نقش مهمی در ترویج استفاده از دوچرخه‌ها ایفا کند؛ تجربه نشان داده است که شهرهای مجهز به مسیرهای ایمن برای دوچرخه‌سواری، پارکینگ‌های اختصاصی و سایر امکانات مربوطه شهروندان را به کاهش تردد از طریق خودروهای خصوصی و در عوض، عبور و مرور از طریق دوچرخه‌ها سوق می‌دهد. در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان با بیشترین تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری می‌پردازیم که به واسطه همین ویژگی، تردد سبز بیشترین جایگاه را میان ساکنان آن‌ها دارد.

کپنهاگ در دانمارک

کپنهاگ یکی از بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری در جهان به‌حساب می‌آید که بیش از ۶۲ درصد از ساکنان آن از دوچرخه‌سواری برای انجام امور روزمره خود در داخل شهر بهره می‌گیرند. مدیران پایتخت دانمارک همواره در حال افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود برای توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری هستند و تاکنون توانسته‌اند طرح‌هایی بسیار شگفت‌انگیز را در این زمینه پیاده کنند. چهار پل مخصوص دوچرخه‌سواری از مهم‌ترین و محبوب‌ترین زیرساخت‌های دوستدار دوچرخه در پایتخت هلند به‌حساب می‌آید، با این حال مسیرهای جدیدی نیز در حال توسعه است که به‌زودی از آن‌ها رونمایی می‌شود.

اینجا، دوچرخه حرف اول را می‌زند

برلین در آلمان

اگرچه برلین در لیست بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری اروپا قرار ندارد، با این حال طراحی پروژه‌های جدید برای این منظور، در آینده نه‌چندان دور آن را در به یکی از محبوب‌ترین نقاط جهان برای دوچرخه‌سواران تبدیل خواهد کرد. در این راستا، قرار است ۳۰ مسیر دوچرخه‌سواری جدید در سراسر شهر احداث شود که ۱۲ مورد از آن‌ها کاملاً مستقل خواهد بود و هیچ وسیله نقلیه دیگری حق عبور و مرور از این مسیرها را نخواهد داشت. مدیران برلین هدف خود از توسعه طرح جدید را ایجاد محیط‌هایی بی‌خطر برای تردد سبز شهروندان معرفی کرده و مدعی شده‌اند اجرای این پروژه تا سال ۲۰۲۵، افزایش دو میلیون و چهارصد هزار دوچرخه را در معابر شهری به دنبال خواهد داشت.

اینجا، دوچرخه حرف اول را می‌زند

بوگوتا در کلمبیا

در شهرهایی مانند بوگوتا، که در لیست سه شهر پرتراکم جهان قرار دارد، ترویج استفاده از دوچرخه‌ها به جای خودروها یکی از مهم‌ترین رویکردهای مدیران برای مدیریت ترافیک شهری و کاهش ازدحام در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی بوده است که به نظر می‌رسد بسیار اثربخش عمل کرده است. اگرچه پایتخت کلمبیا هنوز به عنوان یک شهر کاملاً دوستدار دوچرخه در جهان شناخته نشده است، با این حال تدابیری که برای توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری توسط مدیران آن اندیشیده شده و قرار است به‌زودی اجرا شود، این شهر را به یکی از مراکز محبوب دوچرخه‌سواری جهان تبدیل خواهد کرد.

اینجا، دوچرخه حرف اول را می‌زند

استراسبورگ در فرانسه

استراسبورگ همواره به عنوان اولین شهر دوستدار دوچرخه فرانسه شناخته شده چراکه این شهر علاوه بر برخورداری از یک شبکه دوچرخه‌سواری متمرکز شهری، مسیرهای بی‌شماری را برای تردد ایمن کاربران این وسیله نقلیه سبز در بر گرفته است. شهردار استراسبورگ طی چند سال گذشته استراتژی جدیدی به کار گرفته و توانسته است افراد بیشتری را به کاهش عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه و در عوض تردد به وسیله دوچرخه‌سواری سوق دهد. توسعه بزرگراه‌های دوچرخه شهر که به «Vélostras» شهرت دارد، به افزایش بهره‌گیری از سه‌چرخه‌های باربر نیز منجر شده و بر گرایش شهروندان به دوچرخه‌سواری نیز افزوده است.

اینجا، دوچرخه حرف اول را می‌زند

آنتورپ در بلژیک

آنتورپ از دیگر شهرهای دوستدار دوچرخه در جهان به‌حساب می‌آید که میزبان تعداد بی‌شماری مسیرهای دوچرخه‌سواری، پارکینگ مخصوص و برنامه‌های اشتراک دوچرخه است. جالب این‌که حتی برای اغلب معابر دیگر شهر قانون محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت اعمال شده است و در نتیجه افراد دوستدار تردد سبز می‌توانند در این معابر نیز با اطمینان خاطر کافی به عبور و مرور بپردازند. آنتورپ همچنین در حال توسعه زیرساخت‌هایی برای دوچرخه‌سواری است که گردشگران را به جاذبه‌های مهم شهر پیوند خواهد داد و قرار است تردد سایر وسایل نقلیه در آن‌ها ممنوع باشد.

اینجا، دوچرخه حرف اول را می‌زند

بارسلونا در اسپانیا

بارسلونا طی دو سال گذشته به یکی از نوآورترین شهرهای جهان در اجرای طرح‌های دوستدار دوچرخه تبدیل شده است و جالب این‌که مدیران آن ادعا کرده‌اند در آینده نزدیک، پایتخت کاتالونیا را به بهترین شهر جهان برای دوچرخه‌سواری تبدیل خواهند کرد. اعمال قانون محدودیت حرکت خودروها با سرعت حداکثر ۳۰ کیلومتر بر ساعت از دیگر اقدامات برنامه‌ریزان بارسلونا برای تضمین ایمنی کاربران دوچرخه و سایر انواع تردد سبز بوده، ضمن این‌که افزایش همیشگی مسیرهای دوچرخه‌سواری، شهر بزرگ اسپانیایی را به قلمرویی بسیار ایمن برای عبور و مرور دوچرخه‌ها تبدیل کرده است.

اینجا، دوچرخه حرف اول را می‌زند

مالمو در سوئد

مالمو بیش از ۵۰۰ مسیر دوچرخه‌سواری محافظت شده را در خود جا داده و همین ویژگی، جایگاه بهترین شهر دوستدار دوچرخه‌سواری سراسر کشور را برای آن به ارمغان آورده است. برگزاری کمپین‌های مختلف نظیر «نه به سفرهای مضحک با خودروها» از اثربخش‌ترین رویکردهای شهردار برای تشویق مردم به کاهش عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه موتوری و افزایش گرایش آن‌ها به اتخاذ تردد سبز محسوب می‌شود که در تبدیل آن به یکی از شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری در جهان نقش مهمی ایفا کرده است. علاوه بر این، شهردار مالمو فناوری‌های جدیدی را در سیستم‌های شهری (مانند نصب سنسورها در تقاطع‌ها) به کار گرفته است که رانندگان را از وجود دوچرخه‌سواران در نزدیکی آن‌ها آگاه می‌کند و همین امر کاهش سرعت رانندگان را هنگام نزدیک شدن به کاربران تردد سبز به دنبال دارد.

اینجا، دوچرخه حرف اول را می‌زند

کد خبر 678473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.