ارتقای جایگاه افسران رابط انتظامی به «وابسته انتظامی» در خارج از کشور

‌ فرمانده کل انتظامی کشور گفت: وابستگان انتظامی با توجه به تاکیدات باید به دیپلماسی به سه اصل عزت، مصلحت و حکمت تمرکز داشته باشند و از سویی انتظار از وابستگان انتظامی افزایش بهره‌وری و اثربخشی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار احمدرضا رادان در نشست تخصصی وابستگان انتظامی فراجا در خارج از کشور اظهار کرد: به طور معمول دیپلماسی دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی است و شاهد هستیم که در برخی مقاطع یک بعد از بعد دیگر فعال‌تر بوده است. حقیقت این است که دیپلماسی انتظامی به عنوان یکی از ابعاد دیپلماسی عمومی از ارزش و اهمیت قابل توجهی برخوردار است که در کنار تمام ابعاد دیپلماسی از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی قرار دارد به همین دلیل در معماری فراجای آینده جایگاه افسران رابط انتظامی به وابسته انتظامی ارتقا یافته است.

وی افزود: از این پس آن چیزی که در روابط ما با کشورهای دیگر و امور خارجه قرار می‌گیرد افسر رابط نیست بلکه وابسته انتظامی است که حوزه اختیارات و مأموریت آن نیز به شدت افزایش می‌یابد.

فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: بنابراین زمانی که این امر حاکم می‌شود وابستگان انتظامی با توجه به تأکیدات بایستی به دیپلماسی با سه اصل "حکمت"، "مصلحت" و "عزت" تمرکز داشته باشند از این رو انتظار از وابستگان انتظامی افزایش بهره‌وری و اثربخشی است که باید به دنبال این دو نگاه اقدامات ویژه‌تری انجام شود.

وی تاکید کرد: وابستگان انتظامی باید بتوانند برای توسعه فعال دیپلماسی انتظامی بسترسازی کنند و زمینه ارتباطات دو و چندجانبه انتظامی را ایجاد کنند در نتیجه از این به بعد برای وابستگان انتظامی یک جدول از مأموریت‌ها بر اساس شاخص در نظر گرفته می‌شود که قابل اندازه‌گیری نیز باشد.

سردار رادان گفت: لازم است تحرکات و تحولات فرامرزی که مؤثر بر حوزه‌های انتظامی کشورمان است را پیگیری و در راستای ارتقای اشراف اطلاعاتی قدم برداشته است ضمن اینکه ظرفیت‌های طرف مقابل در همه حوزه‌های انتظامی بررسی و زمینه مراودات دو جانبه را فراهم آورند.

وی اضافه کرد: ضرورت دارد وابستگان انتظامی افق، چشم‌انداز و قابلیت‌ها را بدانند؛ اساس کارگاه‌های توانمندی‌های انتظامی در ابعاد مختلف برای وابستگان انتظامی باید برگزار شود.

فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه وابستگان انتظامی ضرورت دارد «توجه به خود»، «توجه به سازمان» و «توجه به محیط کاری و مأموریتی» را مدنظر قرار دهند، ادامه داد: وابسته انتظامی در توجه به خود بایستی علم، دانش و آگاهی خود را در زمینه‌های مختلف در درون و برون سازمان افزایش دهد؛ در حقیقت اطلاعات عمومی یک وابسته انتظامی باید به اندازه یک فرمانده انتظامی باشد.

وی در موضوع «توجه به سازمان» در ارتباط با وابستگان انتظامی ادامه داد: وابسته انتظامی باید از سازمان اطلاعات کافی، به هنگام و به روز داشته باشد از سویی وظیفه به روز رسانی نیز بر عهده پلیس بین‌الملل است و سایر پلیس‌ها بایستی این به روز رسانی را تقویت کنند؛ ضمن اینکه وابسته انتظامی در این مهم موظف است سازمان را در اذهان طرف مقابل مطرح کند.

سردار رادان گفت: وابستگان انتظامی در کشورهای خارجی، سفیران فرهیخته ایران اسلامی و نخبگان انتظامی هستند که با درایت، هوشمندی و ذکاوت در کشور محل مأموریت از حقوق هم‌وطنان دفاع می‌کنند و بارها شاهد بودیم که پیگیری‌های مجدانه آنها، موجب احقاق حق، شهروندان مالباخته در داخل و حتی خارج از کشور شده است.

وی با اشاره به لزوم توسعه و تقویت ارتباطات پلیسی در حوزه‌های مختلف آموزشی، ورزشی، تبادل تجربیات خاطرنشان کرد: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، یکی از قوی‌ترین پلیس‌های منطقه و حتی دنیا است و در زمینه‌های مختلف از قبیل مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم، قاچاق انسان از تجربیات ارزشمندی برخوردار است که می‌تواند این توانمندی‌ها را در قالب همکاری‌های دو و چند جانبه در اختیار پلیس سایر کشورها و در متقابل از ظرفیت‌های پلیس آنها در امر مبارزه با جرایم بهره‌مند شود که وظیفه ایجاد ظرفیت و ارتباط در این زمینه برعهده وابستگان انتظامی است و انتظار می‌رود در این زمینه بیش از پیش کوشا و فعال باشند.

کد خبر 678331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.