۱۹ هزار نفر در ۷۲ ساعت / جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفکر وهابیت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه نوزدهم مردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفکر وهابیت» نوشت: ۱۸ سال پیش، در بیست و سومین روز از ماه محرم، تروریست‌های تکفیری در جنایتی هولناک به تخریب حرمین عسکریین (ع) در سامرا؛ مکانی که مرقد امام هادی (ع)، امام حسن عسکری (ع)، نرجس خاتون مادر حجت‌بن الحسن (ع) و حکیمه خاتون دختر امام نهم شیعیان در آن قرار دارد، دست زدند و لعن و ننگ ابدی را برای خود خریدند.

گروه تکفیری با این کار اهانت‌آمیز، بدطینتی و دشمنی خود را با جهان اسلام به نمایش گذاشتند، چرا که شیعه و سنی بر اساس دستور قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص)، در احترام به اهل بیت (ع) تردیدی ندارند.

بررسی دلایل و انگیزه‌های تروریست‌های تکفیری در انجام این جنایت و جنایت‌های مشابه، همین‌طور اقدامات لازم برای مقابله با تفکر خشک و منجمد وهابیت مواردی است که در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام مهدی عزیزی، محقق و پژوهشگر پژوهشکده تقریب مذاهب اسلامی و سردبیر سایت مجمع جهانی تقریب مذاهب مورد واکاوی قرار داده‌ایم.

وهابیت، تفکری انحرافی و ضد اسلام

حجت‌الاسلام عزیزی در ابتدای گفت‌وگو با توضیح نحوه شکل‌گیری و نفوذ جریان وهابیت درون امت اسلام، توضیح می‌دهد: وهابیت اصطلاحی است که شیعیان و اهل سنت برای فرقه خاصی قرار داده‌اند. البته خودشان این اصطلاح را قبول نداشته و خود را سلفی می‌دانند و ادعا دارند پیرو سلف صالح، یعنی پیرو اصحاب پیامبر اکرم (ص) و تابعان آن‌ها و تابعانِ تابعان آن‌ها هستند. بنابراین به این معنا جریان سلفی‌گری را می‌توانیم نمادی از وهابیت بدانیم.

او در مورد ریشه‌های این تفکر می‌گوید: وهابی‌ها که در دو قرن اخیر به رهبری محمد بن عبدالوهاب بن سلیمان سرزمین حجاز را تحت نفوذ افکار خود قرار داده‌اند، در اعتقادات تند و حاد خود که بیشتر در زمینه توحید است، با تمام مسلمانان شامل شیعیان و اهل سنت به‌شدت مخالف هستند. محمد بن عبدالوهاب افکار خود را از ابن‌تیمیه، نظریه‌پرداز وهابیت گرفته و در حقیقت مجری افکار و اعتقادات او است. عبدالوهاب در خلال سال‌های ۱۱۶۰ تا ۱۲۰۶ که سال وفات او بود با همکاری زمامداران محلی و برانگیختن آتش تعصب‌های خشن در میان اقوام حجاز، توانست به نام دفاع از توحید و مبارزه با شرک، مخالفان خود را عقب زده و در عمر حدود ۲۰۰ ساله وهابیت، خون‌های زیادی از مسلمانان را بر زمین بریزد. البته بر اساس شواهد و اسناد تاریخی، تحریکات و تفکرات انحرافی عوامل انگلیسی و شخصی به نام همفر به این تفکرات دامن می‌زد.

پژوهشگر پژوهشکده تقریب مذاهب اسلامی ادامه می‌دهد: از مهم‌ترین دیدگاه‌های وهابیان که همواره مورد مخالفت شیعه بوده، این است که طلب شفاعت از انبیا و اولیای الهی شرک است. آنان معتقدند طلب شفاعت از پیامبر (ص) عبادت غیر خدا محسوب شده و مصداق شرک است. علاوه بر آن، توسل را در ذیل مبحث شفاعت مطرح و آن را بدعت و شرک تلقی می‌کنند. وهابیت زیارت قبور و ایجاد بنا برای مراقد را مظهر شرک و بت‌پرستی می‌دانند و با آن مبارزه می‌کنند.

همچنان که گفته شد، اندیشه‌های انحرافی وهابیت حول محور توحید و شرک است، پس استغاثه به غیر خدا و طلب شفاعت از پیامبران و اولیا و توسل به آنان و زیارت قبور را منافی با توحید و هر یک را از مصادیق شرک می‌دانند. با همین تفکرات انحرافی بود که حدود ۸۰ سال پیش، قبور ائمه بقیع را تخریب کردند و همان تفکر سبب شد در سامرا قبور مطهر امامین عسکریین (ع) را بمب‌گذاری و تخریب کنند.

۱۹ هزار نفر در ۷۲ ساعت/ جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفکر وهابیت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خرید ارزان‌تر و یارانه بیشتر با کالابرگ» نوشت: با جایگزینی کالابرگ برای سه دهک اول جامعه، هم قدرت خرید خانوار تقویت می‌شود و هم اینکه با ثابت بودن قیمت‌ها تا پایان سال دیگر دغدغه‌ای برای گرانی احتمالی و احتکار خانگی وجود ندارد.

سلامت جامعه و بهبود وضع معیشت خانوار یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم است. یکی از برنامه‌های دولت مردمی پایان دادن به روند ناعادلانه‌ای بود که در نظام پرداخت یارانه در دولت گذشته شروع شد و سال گذشته با افزایش میزان یارانه نقدی و بسترسازی برای توزیع کالابرگ در سال جاری جامه عمل پوشید.

حال دولت بعد از اجرای طرح کالابرگ به صورت آزمایشی در استان هرمزگان، حدود یک ماه است اجرای این طرح را در سراسر کشور برای سه دهک پایین جامعه و خانواده‌های تحت پوشش آغاز کرده است. از فواید این طرح ثبات قیمت‌ها تا پایان سال و قیمت‌گذاری ۱۱ قلم کالای ضروری خانوار با قیمت سال ۱۴۰۰ است و خانواده‌هایی که ماه‌هاست اقلامی مانند گوشت قرمز، مرغ و حتی لبنیات را از سبد روزانه‌شان حذف کرده‌اند، اکنون بخشی از نیازهای غذایی‌شان تأمین می‌شود.

نظام پرداخت یارانه در ایران تقریباً از ابتدای انقلاب یک مسئله جدی در حوزه موضوعات اقتصادی دولت‌ها بوده است. مدیریت پرداخت یارانه به ویژه در مسیری که به عدالت هر چه بیشتر منتهی شود، دغدغه اکثر دولت‌های پس از انقلاب بود.

این موضوع، اما در دولت پیشین تنها یک بعد داشت؛ حذف یارانه مردم و استفاده از آن در بودجه جاری کشور. دولت قبل در حالی به طرح انتقادات گسترده از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت که همزمان از منابع آن برای اجرای طرح‌های تبلیغاتی خود از جمله طرح تحول سلامت بهره برد.

نتیجه این عملکرد دولت قبل، کاهش شدید سهم مردم از منابع هدفمندی بود، به‌طوری که سهم یارانه مستقیم پرداختی به مردم با شیب تندی کاهش پیدا کرد. اکنون دولت مردمی با اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌ها تلاش می‌کند عدالت یارانه‌ای را در کشور اجرا کند.

۱۹ هزار نفر در ۷۲ ساعت/ جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفکر وهابیت

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۱۹ هزار نفر در ۷۲ ساعت» نوشت: پیش‌ثبت‌نام بیش از ۱۹ هزار نفر از داوطلبان حضور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با گذشت تنها ۷۲ ساعت از آغاز این فرایند در حالی که هنوز چهار روز از مهلت پیش‌ثبت‌نام باقی مانده، نشانه روشنی از شور انتخاباتی است که در فضای جامعه بروز یافته است.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: امروز ۵ هزار و ۲۰۱ نفر و در مجموع ۱۹ هزار و ۱۱۷ نفر پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند و حدنصاب دوره یازدهم را که ۱۶ هزار و ۳۳ نفر بود، رد کردیم. ثبت نام اولیه از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تا ۲۲ مرداد ادامه دارد.

داوطلبان می‌توانند به آدرس keshvar.moi.ir به لینک «ثبت درخواست متقاضیان داوطلبی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» وارد شوند و با تکمیل اطلاعات و مدارک مورد نیاز به شرح زیر در مهلت یاد شده، درخواست خود (پیش‌ثبت‌نام) را ثبت کنند.

اسلامی اعلام کرد: بر اساس داده‌های ثبت شده در مدت زمان ساعت ۸ تا ساعت ۱۴:۳۰ دیروز، سه هزار و ۴۲۵ نفر موفق به تکمیل بارگذاری مدارک خود در مرحله پیش‌ثبت‌نام انتخابات شدند.

وی ادامه داد: با محاسبه دو روز گذشته در مجموع تا کنون ۱۹ هزار و ۱۱۷ نفر از متقاضیان موفق شده‌اند پیش‌ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. به گفته سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور، بر اساس گزارش داده‌های ثبت شده، ترکیب سنی ثبت‌نام‌شدگان از ۳۰ تا ۵۰ سال، ۷۵ درصد بوده است.

اسلامی ادامه داد: بر اساس این آمار، ترکیب سنی از ۵۰ تا ۶۰ سال ۲۰ درصد و از ۶۰ تا ۷۵ سال پنج درصد ثبت شده است.

وی اعلام کرد: داده‌ها نشان می‌دهد جوان‌ترین متقاضیان در مرحله پیش‌ثبت‌نام دوازدهمین دوره مجلس تا روز سوم از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو و مسن‌ترین آنان از حوزه‌های تهران، ری و شمیرانات، پردیس و اسلام‌شهر بوده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: بر اساس آمار، ترکیب جنسیتی متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی، در این مرحله تاکنون ۸۷ درصد مربوط به آقایان و ۱۳ درصد به خانم‌ها اختصاص دارد.

اظهار کرد: ۷۲ درصد از متقاضیان نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۱۴ درصد دکترا و ۱۱ درصد کارشناس با سابقه ایثارگری یا نمایندگی مجلس هستند و سه درصد نیز مربوط به دارندگان مدرک حوزوی است.

وی با اشاره به اینکه مرحله پیش‌ثبت‌نام متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس تا روز ۲۲ مردادماه ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در روزهای پایانی ثبت‌نام اولیه، مراجعه به پنجره واحد وزارت کشور افزایش پیدا کند، متقاضیان در مدیریت زمان دقت کنند.

اسلامی تصریح کرد: مهلت پیش‌ثبت‌نام به هیچ‌وجه تمدید نمی‌شود. ثبت‌نام اولیه از متقاضیان داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از شانزدهم مرداد آغاز شد.

پس از تأیید مدارک بارگذاری شده از سوی شش دستگاه معرفی شده در قانون، کد رهگیری برای متقاضیان ارسال خواهد شد. ثبت‌نام قطعی داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی از بیست‌وهفتم مهرماه به مدت هفت روز انجام خواهد شد.

۱۹ هزار نفر در ۷۲ ساعت/ جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفکر وهابیت

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۱۰ خبر خوش ژنرال‌های اقتصاد» نوشت: حفظ ثبات ارزی و جلوگیری از افت ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، کاهش نرخ بیکاری، حرکت رشد اقتصادی از منفی به مثبت، بهبود ضریب جینی و کاهش شکاف طبقاتی در جامعه، کنترل نرخ رشد نقدینگی با هدف مهار تورم و طریق کنترل ناترازی بانک‌ها و دولت، ۵ نشانه محسوس بهبود وضعیت اقتصاد و بازگشت آن به ریل پیشرفت است.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، محمد رضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی و داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در یک نشست رسانه‌ای به دفاع تمام قد از کارنامه دو ساله اقتصاد دولت پرداختند. آنها با ارائه آمارهایی اعلام کردند اقتصاد ایران روی ریل رشد قرار گرفته و از مدار صفر به مثبت تغییر مسیر داده است. رشد ۶.۷ درصدی نرخ تشکیل سرمایه و کاهش ۴.۴ درصدی نرخ بیکاری، بهبود ضریب جینی، کاهش نرخ رشد نقدینگی، تراز مثبت پرداخت‌ها و حساب جاری کشور، اصلاح بانک‌های ناتراز و انحلال سه مؤسسه اعتباری، خبرهای خوش ارزی و رشد حدود ۵۱ درصدی درآمدهای دولت در چهار ماه نخست امسال مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی دولت به روایت سه مرد تصمیم‌ساز در دولت سیزدهم است.

اصلاح بنیان‌های اقتصاد

خاندوزی: در ادوار قبل بخش زیادی از شاخص‌های رشد و افزایش قیمت‌ها در کشور دچار سخت جانی شد، نه رشد به راحتی افزایش داشته و نه تورم به راحتی کاهش پیدا کرده است. این معضل ناشی از این بود که اقتصاد ایران در دام و تله رشد منفی و پایین گرفتار شده و امید است با تدابیر دولت سیزدهم شاهد خروج از رشد پایین و سرمایه‌گذاری منفی باشیم. تورم در کنار مسئله بیکاری دو اصل مهم اقتصادی است، در ایجاد اشتغال طی سنوات گذشته تحرک جدی در سیاست اشتغال‌زایی به چشم نمی‌خورد و نرخ بیکاری و اشتغال قفل بود و دولت گذشته ایده ویژه‌ای جز معطل نگه‌داشتن اقتصاد و پرتاب کردن مشکلات به سمت آینده نداشت، اما عدد ۸.۲ درصد نرخ بیکاری بهار امسال نشان از آن دارد که نرخ بیکاری ۴.۴ درصد کاهش یافته و شاغلان افزایش یک میلیون نفری داشته‌اند.

مقایسه متوسط رشد نرخ اقتصادی کمتر از یک‌درصد در طول هشت سال قبل با رشد اقتصادی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این نرخ بیش از ۴ درصد افزایش داشته و بیانگر اراده و اولویت تیم اقتصادی دولت در بخش حقیقی اقتصاد است به این معنا که از طریق تدابیر سیاست‌های اقتصادی در قالب بودجه سنواتی و بازگشت به مسیر مثبت، تغییر ریل از صفر به نرخ مثبت رخ داده است البته که ما هنوز می‌دانیم وضعیت ایده‌آل نیست و بسیاری از خانواده‌های ایرانی دچار مشکل به‌ویژه بیکاری هستند اما با توجه به شاخص‌های عنوان شده در حوزه سرمایه‌گذاری روند به سمت بهبود در حرکت است.

تورم ماهانه کالاها صفر شد

فرزین: یکی از اقدامات بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی است که در حال انجام آن هستیم تا ناترازی بانک‌ها اصلاح شود. البته نظام بانکی ما ورشکسته نیست بلکه دارایی منجمد و نبود کفایت سرمایه مشکل اساسی بانک مرکزی است و باید بانک‌ها کفایت سرمایه را افزایش دهند. رشد نقدینگی در سال ۹۹ معادل ۴۰ درصد و در ۱۴۰۰ معادل ۳۹ درصد بود که در ۱۴۰۱ به ۳۱.۵ درصد رسید و در تیرماه امسال به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته و برنامه‌ریزی بانک مرکزی رساندن نرخ رشد نقدینگی به ۲۵ درصد در پایان سال‌جاری است. نرخ رشد تورم ماهانه کالا در ماه گذشته (تیرماه) به صفر رسید و نرخ تورم ماهانه به‌شدت کاهش یافت.

نرخ نقطه به نقطه تورم تولیدکننده که در اردیبهشت ۱۴۰۰ معادل ۱۰۳ درصد بود، در تیرماه امسال به ۳۲ درصد رسیده و تورم ماهانه تولید نیز در این‌ماه به ۱.۸ درصد کاهش یافته است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در سال‌های گذشته به‌شمار می‌رود. از بسیاری از کشورها طلب ارزی داریم و در حال مذاکره با تمام این کشورها برای وصول آنها هستیم البته اگر با مذاکره حل نشود، شکایت می‌کنیم اما خبرهای خوب ارزی در راه است و آثار آن را به‌زودی مشاهده خواهید کرد.

۱۹ هزار نفر در ۷۲ ساعت/ جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفکر وهابیت

روزنامه سیاست روز در صفحه اول امروز خود با تیتر «به دنبال چه هستند» نوشت: طی روزهای اخیر زنجیره‌ای از تحرکات ضد ایرانی از سوی رژیم سلطنتی انگلیس علیه صورت گرفته است. در اقدامی مداخله سفیر انگلیس در تهران به مناسبت روز خبرنگار در پیام چندخطی مدعی شده است که: «ادای احترام می‌کنیم به خبرنگارانی که اجازه ندارند کار خود را انجام دهند و امنیت خود را در خطر می‌بینند. از جمهوری اسلامی می‌خواهیم تا آنهایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد کند». این رفتار مداخله آمیز در امور داخلی ایران که برگرفته از خوی تکبر و ذات تفرقه افکن و بحران آفرین انگلیسی‌هاست در حالی صورت گرفته که در داخل این رژیم نیز سه شنبه تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شده است.

پیش از این نیز روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که سوئلا براورمن، وزیر کشور انگلستان خواستار تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و ادعا کرد که ایران بزرگترین تهدید علیه امنیت ملی انگلستان است. چند ماه پیش هم پلیس ضدتروریسم بریتانیا ادعا کرده بود که ۱۵ توطئه از منشأ ایران شناسایی و خنثی شده است. در همین حال در روزهای اخیر رسانه‌های فارسی زبان بیگانه همچون ایران‌اینترنشنال با ادعای افزایش تهدیدات ایران در خاک انگلیس، قرار ندادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را برگرفته از حقارت، شرمساری، زبونی تحمیل شده از سوی دولتمردان انگلیس به شهروندان این کشور عنوان کرده‌اند تا به زعم خویش لندن را در موقعیت تشدید تحرکات علیه ایران قرار دهند.

مجموع این تحرکات ضد ایرانی از سوی انگلیسی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بحران مشروعیت «چارلز سوم» و نارضایتی ۶۶ درصدی مردم از ریشی سوناک نخست وزیر در کنار استمرار بحران اقتصادی شرایطی نابسامان را در داخل این کشور رقم زده است. در همین حال اخیراً در اقدامی مغایر با تمام قوانین حقوق بشری، انگلیس به انتقال پناه‌جویان به شناور بی بی استکهلم اقدام نموده که بسیاری آن را زندانی شناور می‌دانند که در نهایت مرگ دسته جمعی پناه‌جویان را رقم خواهد زد.

نکته قابل توجه دیگر آن که انگلیسی‌ها به دلیل شکست در پروژه آشوب و براندازی پاییز گذشته در ایران و رسوایی‌های متعدد جریان‌های ضدانقلاب، با چنین اقداماتی و پشتیبانی رسانه‌های فارسی‌زبان لندن‌نشین به زعم خود در پی تنفس مصنوعی به عناصر داخلی و خارجی همان پروژه قبلی هستند که اقدام مداخله‌جویانه سفیر انگلیس در تهران نمودی عینی از این رفتار است.

نکته قابل توجه آنکه همزمان با ادعاهای انگلیسی‌ها، همتایان آمریکایی آنها نیز مسیر مشابهی را می‌پیمایند چنان‌که تکرار ادعای دروغ و غیرمستند فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده علیه اوکراین در کنار ادعاهای مطرح شده درباره ارتقای تحرکات نظامی آمریکا در خلیج فارس از جمله موضوعات اخیر در این خصوص است.

در یک سوی معادله سیاست تحریمی برای محدود سازی توان دریایی ایران با شکست همراه شده که حضور ناوگروه ارتش در رژه سالانه نیروی دریایی روسیه و نیز رزمایش بزرگ نیروی دریایی سپاه در ابوموسی نمودی از این حقیقت است که غرب با هوچی‌گری‌های دروغین به دنبال کم‌رنگ‌سازی آنها است.

نکته پایانی آن که طی ماه‌های اخیر همگرایی میان کشورهای منطقه در حمایت از فلسطین و حل مشکلات بر اساس تعاملات منطقه‌ای شدت گرفته است که توسعه روابط ایران با همسایگان عربی، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در این چارچوب صورت گرفته است. در این شرایط با توجه به بحران شدید داخلی رژیم صهیونیستی و ناکامی پروژه عادی‌سازی آمریکا در منطقه، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها که خود را ضامن بقای رژیم صهیونیستی می‌دانند، با تحمیل بحران‌های امنیتی به منطقه به‌دنبال دوگانه‌سازی میان کشورهای منطقه در قبال تحولات و بحران‌های مذکور هستند.

آنچه امروز از سوی آمریکا و انگلیس صورت می‌گیرد سندی آشکار بر مخل امنیت بودن این کشورهاست که در کنار انسجام درونی در کشور، همگرایی منطقه‌ای و جهانی برای مقابله با آن امری مهم در تحقق امنیت پایدار خواهد بود.

۱۹ هزار نفر در ۷۲ ساعت/ جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفکر وهابیت

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نظرسنجی ترس ندارد!» نوشت: واکنش‌های برخی افراد و جریان‌ها به فرایندهای رایج افکارسنجی، نشان می‌دهد آنان حتی سیاست‌پیشه هم نیستند، بلکه مراد آنان از بازی و رقابت سیاسی، صرفاً تخریب رقیب و تمسخر فرایندها و زیرسؤال بردن ابزارهای این رقابت است. واکنش‌ها به نتایج یک نظرسنجی انتخاباتی از همین جنس است. به تازگی پایگاه خبری «رجانیوز» نتایج نظرسنجی یک مرکز معتبر درباره انتخابات مجلس و سنجش اقبال مردم به چهره‌های سیاسی را منتشر کرد. باوجود این، برخی جریان‌های سیاسی از نتایج اعلام شده بشدت برآشفته شدند و با یک جمع و تفریق پیش پا افتاده، خواستند نشان دهند که نتایج اعلام شده واقعی نیست.

البته جامعه شناسان و کسانی که دستی بر آمار و نظرسنجی دارند، در این دام قرار نگرفتند. زیرا آنان بدرستی می‌دانستند که این نتایج، بر اساس چه شیوه‌های علمی استخراج و منتشر شده است. اما سیاست‌بازان، گویی کسی پاس گل به آنان داده باشد، با حرص و ولع خاصی خواستند به دروازه رقیب گل بزنند، غافل از اینکه حتی در همان لحظه هم مشخص بود که این، یک گل به خودی است، نه چیزی بیشتر از آن.

نتایج نظرسنجی چه بود؟

در این نظرسنجی، به عنوان اولین نظرسنجی انتخابات مجلس، از پاسخ دهندگان سوال شده بود که به «لیست کدام شخصیت معتبر رأی می‌دهید؟» در پاسخ به این سوال، که یک فرض را مطرح کرده بود، لیست فرضی منتسب به آیت‌الله رئیسی ۴۱ درصد، لیست انتخاباتی منتسب به محمدباقر قالیباف ۲۶ درصد، لیست فرضی محمدجواد ظریف ۲۳ درصد، لیست محمد خاتمی ۲۱ درصد، لیست علی لاریجانی ۱۵.۷ درصد و درنهایت لیست فرضی انتخاباتی حسن روحانی ۱۵.۶ درصد آرای پاسخ دهندگان را به خود اختصاص داد.

این نتایج هرچند ناظر بر انتخابات پیش روی مجلس بود، اما به نوعی وزن و اعتبار سیاسی این چهره‌ها میان مردم را نیز مشخص می‌کرد. این همان چیزی بود که منتقدان دولت را خوش نیامد و نتوانستند تحمل کنند و ببینند که به رغم دو سال هجمه و تحریک رسانه‌ای، باز اقبال مردم به رئیس دولت سیزدهم، بیشتر از دیگران یا یاران و دوستان خودشان باشد.

استدلال یکسان طیف‌های مختلف حمله‌کنندگان

این نظرسنجی‌ها با واکنش افرادی از جریان‌های مختلف مواجه شد، اما عجیب اینکه به رغم تفاوت خاستگاه سیاسی، استدلال آنان یکسان و البته غیرعلمی و پوپولیستی بود. چراغ اول را محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر دولت روحانی روشن کرد. وی با یک جمع و تفریق ساده مدعی شد که با توجه به اینکه اعداد نمودارهای این نظرسنجی بیشتر از ۱۰۰ است، پس نتایج آن نادرست است! از طیف روحانی که به جای پاسخگویی درباره ویرانی‌های ۸ ساله، فرار به جلو را انتخاب کرده‌اند، چنین واکنشی عجیب نبود. عجیب‌تر، نوع مواجهه رسانه نزدیک به دانشگاه آزاد و یک چهره به اصطلاح علمی نزدیک به این جریان بود. پرویز امینی هم درست از شیوه آذری جهرمی استفاده کرد و بعد از یک جمع و تفریق ساده، مدعی شد چون اگر اعداد نظرسنجی را جمع کنیم بیشتر از ۱۰۰ می‌شود، پس همه عقلانیت این جریان هم همین‌طوری است!

۱۹ هزار نفر در ۷۲ ساعت/ جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفکر وهابیت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ژنرال صهیونیست: اسرائیل برای هیچ جنگی آمادگی ندارد» نوشت: وجود آن‌که کارشناسان عبری زبان تأکید دارند که ارتش رژیم صهیونیستی دچار فروپاشی داخلی شده، اما وزیر جنگ در لب مرز لبنان ادعای آمادگی برای جنگ را مطرح کرده تا روحیه نظامیان را تقویت کند. از آن‌سو سرتیپ «یتسحاق بریک» هم گفته است که ارتش آمادگی ورود به هیچ عملیاتی را ندارد و اگر جنگ سختی رخ دهد، ارتش شکست خواهد خورد.

وجب به وجب رژیم اسرائیل در حال حرکت به‌سمت اشغال عملی و کامل کرانه باختری رود اردن در فلسطین است. کرانه باختری به مانند دیگر مناطق فلسطینی یک سرزمین عربی است که توسط جامعه بین‌المللی به‌عنوان هسته اصلی کشور فلسطینی به رسمیت شناخته شده است، اما «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که همواره مدافع طرح «اسرائیل بزرگ» است، پشت گرم به همکاران فوق تندرو خود در یک کابینه بسیار افراطی در حال الحاق و اشغالگری در کرانه باختری است.

اکنون، نتانیاهو ائتلافی را رهبری می‌کند که رادیکال‌ترین کابینه جناح راست در تاریخ کوتاه رژیم اسرائیل را تشکیل داده است. «ایتامار بن گویر»، وزیر تندرو امنیت ملی نتانیاهو ادعا کرده است که غزه تحت حاکمیت فلسطین باید متعلق به اسرائیل باشد و «فلسطینی‌ها می‌توانند به عربستان سعودی یا جاهای دیگر مانند عراق یا ایران بروند».

این ادعای بن گویر در گزارش دو هفته پیش واشنگتن پست بازتاب یافته بود. همچنین «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی تندرو نتانیاهو یک یهودی برتری‌طلب است و متهم به نژادپرستی است. اسموتریچ همچنین آشکارا این سوال را مطرح کرده است که آیا چند میلیون فلسطینی ساکن در رژیم صهیونیستی دارای حقوق شهروندی هستند یا خیر؟ همه این شرایط، حکایت از آن دارد که کابینه تندرو نتانیاهو طرح‌های اشغالگری گسترده‌ای برای فلسطین دارد، اما به‌راستی این طرح‌ها با کدام ارتش و با کدام نیروی نظامی قابل انجام است؟

هرچند صهیونیست‌های تندرو حاکم در تل‌آویو برنامه‌های گسترده‌ای برای گسترش اشغالگری علیه مردم فلسطین دارند، اما آنها برای طرح‌های خام خود نه نیروی نظامی منسجم دارند و نه ارتش این رژیم آمادگی لازم را دارد. ارتش رژیم اسرائیل از هم فروپاشیده و بیش از ۱۶ هزار نیروی ذخیره آن هشدار داده‌اند که به‌دلیل اصرار نتانیاهو برای تغییر قوانین قضائی از خدمت نظامی کناره‌گیری خواهند کرد. دو روز پیش حتی «عمیر بوخبوط»، تحلیل‌گر نظامی سایت صهیونیستی والا اعلام کرد که وعده‌های غذایی برای بخشی از گشتی‌های نظامی در مرز نوار غزه نیست.

روز گذشته هم روزنامه «جروزالیم پست» به نقل از سرتیپ «یتسحاق بریک» دادستان سابق نظامی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش آمادگی ورود به هیچ عملیاتی را ندارد و اگر جنگ سختی رخ دهد، ارتش شکست خواهد خورد، زیرا ضربه‌ای که به ارتش وارد شده است تا چند سال آینده اثراتش باقی خواهد ماند.

هشدارهای بریک در رسانه‌های عبری زبان بازتاب بسیار گسترده‌ای داشته، چون او هم نسبت به عملکرد کابینه امنیتی و شورای امنیت تل‌آویو انتقاد کرده و هم تأکید کرده است که حتی اگر طرح نتانیاهو برای تغییر قوانین قضائی هم اجرا نشود، اما باز هم ارتشی برای عملیات‌های اسرائیل وجود نخواهد داشت. به گفته بریک، ارتش اسرائیل در حال فروپاشی است و در هر جنگ پیشِ‌رو شکست سهمگینی خواهد خورد، چون ارتش انسجام داخلی خود را از دست داده است.

توصیفات سرتیپ «یتسحاق بریک» از تضعیف شدید ارتش اسرائیل حکایت از آن دارد که این ارتش در عمل، کارایی خود را از دست داده است و بعد از این فلسطینی‌ها می‌توانند دست برتر را در تحولات میدانی داشته باشند. مجموع عملیات‌های مسلحانه نیروهای فلسطینی نیز طی یک سال گذشته که با رشد ۳۶ درصدی همراه بوده، نشان‌دهنده آن است که نظامیان صهیونیست میدان را به عملیات انفرادی فلسطینی‌ها باخته‌اند. با این شرایط تردیدی نیست که آینده فلسطین متعلق به فلسطینی‌ها خواهد بود نه‌اشغالگران.

۱۹ هزار نفر در ۷۲ ساعت/ جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفکر وهابیت

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «بشار به رجب وقت نمی‌دهد» نوشت: رئیس جمهور سوریه روز چهارشنبه مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه اسکای‌نیوز عربی داشت و در آن درباره پرونده‌های مختلف از جمله جنگ، تروریسم، پناهجویان و بازگشت آنها، مواد مخدر، چالش‌های اقتصادی، آینده روابط سوریه و اعراب، وضعیت لبنان، موضع درباره جنبش مقاومت اسلامی حماس، روابط با متحدان و اختلافات با رئیس‌جمهوری ترکیه صحبت کرد.

بشار اسد تاکید کرد: تروریسم در سوریه ساخته ترکیه است. رئیس‌جمهوری سوریه همچنین گفت با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه «طبق شرایط» ملاقات نخواهد کرد. به گفته اسد، این دیدار طبق شرایط اردوغان نمی‌تواند اتفاق بیفتد. هدف اردوغان از نشستن با من بر سر یک میز مشروعیت بخشیدن به حضور اشغالگران ترکیه در سوریه است. بشار اسد گفت: سناریوهایی برای ایجاد یک وضعیت وحشت و ارعاب در سوریه وجود دارد.

وی درباره جابه‌جایی کپتاگون در کشورش تاکید کرد: کشورهایی که در سوریه آشوب ایجاد کردند، مسؤول تجارت مواد مخدر هستند. بشار اسد درباره عملکرد اتحادیه عرب نیز گفت: اتحادیه عرب به معنای واقعی به یک نهاد تبدیل نشده است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب علیه کشورش پرداخت و در این باره تاکید کرد: ما از بسیاری جهات موفق شدیم قانون «سزار» (قیصر) را دور بزنیم، این تحریم مانع اصلی در مقابل ما نیست.

رئیس‌جمهور سوریه افزود: تصویر جنگ در سوریه نمی‌گذارد سرمایه‌گذاران وارد بازار کشور ما شوند و در آن سرمایه‌گذاری کنند.

بشار اسد همچنین گفت: رابطه من و پسرم حافظ یک رابطه خانوادگی است. من درباره مسائل حکومتی با او صحبت نمی‌کنم. رئیس‌جمهور سوریه در ادامه تأکید کرد: ما برای حل بحران لبنان مداخله نکرده‌ایم و از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنیم.

وی درباره اختلافات گذشته دولتش با جنبش حماس که سال گذشته با سفر هیئتی از این جنبش به دمشق حل و فصل شد نیز خاطرنشان کرد: موضع حماس در قبال ما آمیزه‌ای از خیانت و ریا بود.

اسد همچنین افزود: گفت‌وگو با واشنگتن از سال‌ها پیش آغاز شد و به صورت متناوب انجام می‌شود و به نتیجه‌ای نرسیده است. اگر از جنگ دوری می‌کردیم، بعداً بهای بسیار بیشتری را باید می‌پرداختیم. ما از ابتدای جنگ می‌دانستیم که این یک جنگ طولانی خواهد بود.

۱۹ هزار نفر در ۷۲ ساعت/ جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفکر وهابیت

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «رادیکال‌ها علیه کنش انتخاباتی اصلاح‌طلبان» نوشت: بعد از انتخاب آذر منصوری به‌عنوان رئیس جبهه اصلاحات مخالفت برخی چهره‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب که این انتخاب را خطری برای افتادن جبهه اصلاحات در دام چپ‌گرایی مفرط می‌دانستند بروز داده شد و در مواردی نیز به دعوای لفظی انجامید و این دعوا همچنان ادامه دارد.

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با ارگان مطبوعاتی این حزب، پیکان انتقاداتش را به‌سمت سران اصلاحات برد و گفت: «سران اصلاحات هیچ‌گاه فکر نکرده‌اند در شرایطی که جامعه در حال ادبار است و به سیاسیون پشت کرده با چه برنامه‌ای باید علاقه‌مندان و طرفداران خود را نگه داشت. در واقع در اثر بی‌تدبیری دچار ریزش شدیم.»

ناصر قوامی این انتقاد عطریانفر را با واکنش تندی پاسخ داد و گفت: «از کِی تا حالا کارگزاران اصلاح‌طلب شده که حالا آقای عطریانفر نقد آقای خاتمی می‌کند؟ این حزب هیچ‌وقت اصلاح‌طلب نبوده و نیست.»

ریشه این دعواها را محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در نشریه آگاهی نو که سردبیری آن را برعهده دارد، تشریح کرده و در آن ضمن حملات تند به محمد خاتمی، رهبر جبهه اصلاحات انتخاب آذر منصوری به ریاست جبهه اصلاحات را ناشی از رویکرد فمینیستی جریان چپ توصیف می‌کند. قوچانی در این متن سپرده شدن ریاست جبهه اصلاحات به آذر منصوری را متأثر از پیام محمد خاتمی دانسته و عنوان دیکتاتوری به آن می‌دهد.

حرکت به‌سمت پایان اتحاد اصلاح‌طلبان

کارگزاران تنها حزبی از اصلاح‌طلبان نیست که با این انتخاب مخالفت ورزیده و دیگر گروه‌های اصلاح‌طلب هم نسبت به این انتخاب انتصاب‌گونه معترض بودند. قوچانی در تشریح جلسه برگزارشده می‌نویسد: «در جلسه‌ای که خانم آذر منصوری با نقل قول از رهبر جبهه اصلاحات بدون هیچ رقیبی به ریاست جبهه رسید، الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتماد ملی از جلسه خارج شد و گفت از این پس فقط در سطح نماینده در جبهه مشارکت می‌کنند.

شهاب طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم قصد ترک جلسه را داشت که جلوی این کار گرفته شد اما احتمالاً این حزب هم در سطحی پایین‌تر از دبیرکل در جبهه شرکت کند. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران هم که قبل از این به‌عنوان شخصیت حقیقی از سوی سیدمحمد خاتمی در جلسات شرکت می‌کرد ترجیح داد نه در جمع ۱۵ نفر سناتور انتصابی که به‌عنوان شخصیت حقوقی خود در این دوره حاضر شود تا بتواند به جای خودش نماینده‌اش را به جلسه بفرستد و این کار را در جلسه رأی‌گیری هم کرد کارگزاران همچنین پس از انتصاب رئیس جدید تصمیم گرفت در دوره تازه در هیأت‌رئیسه نماینده‌ای نداشته باشد و حتی پیشنهاد انتخاب محسن هاشمی به‌عنوان نایب‌رئیس جبهه اصلاحات را رد کند و حتی نایب‌رئیس سابق جبهه اصلاحات در دیدار رئیس جدید آن پیشنهاد مشاوره را هم رد کرد. پیشنهادی که هدف آن.

جلوگیری از انشعاب در جبهه اصلاحات و محوریت کارگزاران برای تأسیس ائتلاف جدید است اما این نوشداروی بعد از مرگ سهراب قطعاً فراکسیونی در برابر فراکسیون حاکم بر جبهه به وجود می‌آید که خود را در دوگانه کارگزاران - اتحاد ملت نشان خواهد داد؛ چنانکه در جبهه جمهور این اتفاق رخ داد.

شکاف بزرگ‌تر اما میان و جناح چپ جبهه میان حزب اتحاد ملت (مشارکت) و حزب توسعه ملی (مجاهدین انقلاب است) که ظاهراً نمایندگان آن تا لحظه آخر بر ریاست بهزاد نبوی اصرار داشتند و به آذرمنصوری رأی ندادند، در واقع این بار یک چپ توسط چپ دیگری حذف شد.»

۱۹ هزار نفر در ۷۲ ساعت/ جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفکر وهابیت

کد خبر 678240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.