۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
از رسوایی جادوگر تا کرانه جدید

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سی‌ام خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران بدون برجام کانون دیپلماسی در منطقه شد» نوشت: در روزهای پایانی عمر دولت قبل که عنوان تدبیر و امید را یدک می‌کشید، وضعیت در حالت نیمه ورشکستگی قرار داشت و دولت در اجرای همه سیاست‌هایش شکست خورده بود. پروژه دولت روحانی در یک توافق خلاصه شده بود و آن هم برجام بود.

دولت قبل به واقع تمامی سرمایه‌گذاری‌های خود را معطوف به این موضوع، با تمرکز بر مناسبات با غرب سامان داده بود و در عمل روابط خارجی ایران منحصر و متمرکز بر رایزنی با ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شده بود. شیوه‌ای که در تخالف با عقلانیت و منطق سیاسی بود.

در حالی که گزاره «همه تخم‌مرغ‌های خود را نباید در یک سبد گذاشت»، ناظر به جهت‌گیری راهبردی سیاست خارجی، مورد اذعان تمام تحلیلگران این حوزه قرار دارد، اما متأسفانه دولت قبل سیاست خارجی خود را با سرمایه‌گذاری انحصاری و مطلق بر روابط با دولت‌های غربی اداره می‌کرد اما ماحصل این رویکرد که یک توافق ضعیف، نامتوازن و یک طرفه‌ای به نام برجام بود، خیلی زود بر باد رفت و دست دولت روحانی را در پوست گردو گذاشت.

با وجود این شکست اما افراد نزدیک به آن دولت همواره برای فرار رو به جلو، دیپلماسی دولت روحانی را تکریم می‌کردند و آن را مصداق بلد بودن زبان دنیا می‌دانستند، ادعایی که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری زیر سوال رفته است.

چرا که روی کار آمدن دولت سیزدهم سطح تعامل ایران با کشورهای منطقه را چندبرابر افزایش داده که این رویکرد علاوه‌بر ارتقای جایگاه سیاسی، دستاوردهای اقتصادی زیادی را نیز داشته است.

از رسوایی جادوگر تا کرانه جدید

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ناگفته‌ها از چتر سیاسی گسترده رهبر انقلاب» نوشت: مهدی فضایلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در اظهارات اخیر خود از ناگفته‌هایی درباره دعوت رهبری از سید محمد خاتمی برای عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتخاب موسوی خوئینی‌ها به عنوان مشاور سیاسی و پیشنهاد به مهدی کروبی برای عضویت در دفتر رهبری پرده برداشت که البته در فضای مجازی بازتاب زیادی پیدا کرد. این فعال شناخته شده سیاسی که درصدد تبیین چتر گسترده رهبر انقلاب بر جریانات مختلف سیاسی است در بخش‌هایی دیگر از سخنان خود با اشاره به تاکید ویژه رهبر انقلاب بر مشارکت حداکثری، از مخالفت ایشان با افرادی که به دنبال انتخابات مدیریت شده بودند، خبر می‌دهد و نمونه‌هایی را نیز در این باره ذکر می‌کند. در ادامه بخش‌های مهم سخنان او را به گزارش فارس و اطلاعات می‌خوانید:

در بحث انتخابات، دعوت امام از همه مردم مشخص است و با تأکید ایشان بر مشارکت حداکثری، روبه رو است. مهم‌ترین دغدغه رهبری نیز در انتخابات صرف‌نظر از نتیجه آن، مشارکت حداکثری مردم است.

مسلماً افرادی که با نظر امام در زمینه مشارکت حداکثری و دعوت از عموم مردم موافق نبودند، فقط روحانیت سنتی نبودند. حتی در دوران رهبری نیز کسانی با ایشان بحث کردند که تأکید بر مشارکت حداکثری نداشته باشید و یک مشارکت معمولی و در اصطلاح دموکراسی مدیریت شده‌ای را داشته باشیم تا چیزی که مایل هستیم برقرار کنیم! (رهبری نیز در واکنش به این مطلب) تصریح کردند که «من نه تنها در این انتخابات (سال ۸۸)، بلکه در گذشته هم معتقد و مصر بر مشارکت حداکثری مردم در امور از جمله مشارکت حداکثری در انتخابات بودم. ایشان به اختلاف دیدگاهی که بر سر این قبیل موارد با برخی از آقایان داشته‌اند و در جلسات متعدد روی آن بحث کرده‌اند، استناد کردند.

مثال اشاره کردند، ظاهراً به دوره دوم انتخابات آقای خاتمی و گفتند: من مثل سابق اعتقادم این بود که باید مشارکت، بالا باشد و بر آن اصرار داشتم؛ اما برخی از آقایان همیشه با آن مخالف بودند و معتقد بودند که لازم نیست مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد؛ اگر ۱۰ ،۱۲ میلیون نفر هم شرکت کنند، رئیس جمهوری مد نظر ما انتخاب می‌شود.» این اشاره آقا به مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بود. من و بعضی از دوستان سال ۸۴ خدمت مرحوم هاشمی رفسنجانی رفتیم و از ایشان پرسیدیم شما وضعیت کشور را چگونه می‌بینید؟ آیا بحرانی است یا در آستانه بحران هستیم؟ تحلیل مرحوم هاشمی در آن سال این بود که شرایط کشور بحرانی است و فحوای کلام ایشان این بود که بحث‌های مشارکت‌های حداکثری باعث این مشکلات می‌شود و باید مشارکت مردم مدیریت شده باشد. لذا این نگاه، محدود به یک دیدگاه سنتی قبل و بعد از انقلاب با امام (ره) نبوده است!

ایستادگی رهبری بر رأی مردم در سال ۸۸

براساس شواهد و ادله‌هایی که بیان کردم، همان طور که امام همه مردم را به مشارکت در انتخابات می‌طلبید و فضا را برای مشارکت همه مردم مهیا می‌کرد، رهبری نیز همواره بر این امر، تأکید داشته‌اند. پایبندی به رأی مردم بحث مهمی است و نتیجه انتخابات هر چه که باشد، اگر رأی مردم است باید به آن پایبند باشیم. در چند مقطع در دوران رهبری، اختلاف نظرهایی درباره نتیجه رأی مردم به وجود آمد. یکی انتخابات مجلس ششم بود که با نگاه رهبری فاصله زیادی داشت و نیز انتخاب آقای خاتمی و انتخاب آقای احمدی‌نژاد در سال ۸۸ و انتخاب آقای روحانی در سال ۹۲ در همه این دوره‌ها، عده‌ای نتیجه انتخابات را بر نمی‌تابیدند و در تلاش بودند که انتخابات را ابطال کنند. در همه آن چهار نوبت، ایستادگی مقام رهبری بر رأی مردم و در عین حال تأکید بر رسیدگی به تخلفات انتخابات، مانع ابطال انتخابات شد.

از رسوایی جادوگر تا کرانه جدید

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رسوایی جادوگر» نوشت: افشای ماجرای سوءاستفاده مالی علی کریمی از خواهرش که انتشار اسناد آن ازسوی قوه قضائیه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، نمای دیگری از فعالیت‌های این حامی جعلی حقوق زنان را به تصویر کشید و نشان داد این سلبریتی ضدملی درحالی‌که مشغول تصویرسازی از خود به‌عنوان فردی «آزادی‌خواه» و «حامی حقوق زنان ایران» است، در پشت‌پرده به خواهر خود هم رحم نکرده و با سوءاستفاده مالی، سبب نابودی زندگی او و زندانی شدنش شده‌است.

این رسوایی درحالی رقم خورد که کریمی از نخستین روزهای شعله‌ور شدن آتش اغتشاشات در ایران طی پاییز ۱۴۰۱، در قامت یکی از لیدرهای آشوب‌سازی به ایفای نقش پرداخت؛ فعالیت‌های ضدامنیتی او و همراهی تعداد دیگری از سلبریتی‌های ضدملی را می‌توان نقطه آغازی بر ناآرامی‌ها در کشور دانست. این درحالی است که کریمی طی ماه‌های گذشته اقدام‌های مخرب بسیاری را در کارنامه فعالیت‌های ضدامنیتی خود به‌ثبت رسانده‌است؛ از حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب گرفته تا همنوایی با دشمنان خارجی ملت ایران و بازی در پازل سرویس‌های امنیتی غرب به‌منظور بی‌ثبات‌سازی کشور.

علاوه‌بر اینها، کریمی جزو اصلی‌ترین سلبریتی‌هایی به‌حساب می‌آید که با آغاز اغتشاشات در کشور، با انتشار اخبار دروغ، نقش عمده‌ای در پروژه کشته‌سازی داشت و با انتشار و حمایت از فراخوان‌های آشوب، نقشی محوری در جریان‌سازی‌های ضدمردمی در کشور برعهده گرفت. در این میان اما «دروغ‌سازی» یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های وی طی ماه‌های گذشته به‌حساب می‌آید که در ادامه به بررسی بخشی از آنها می‌پردازیم.

از رسوایی جادوگر تا کرانه جدید

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «معنای تمام پیوندها» نوشت: رابطه حضرت امیرالمؤمنین و صدیقه کبری سلام الله علیهما، رابطه پیچیده‌ای است که شباهتی به یک زناشویی عادی ندارد. چراکه در این خانواده مرد، سیدالأوصیا، پدر امت و نفس رسول اکرم است که بر عالم کون و مکان، ولایت دارد. زن نیز سیده زنان عالم است که بر تمام امامان، حجت دارد و اطاعتش حتی بر امیر مؤمنان واجب است. این جایگاه معنوی باعظمت، باعث نمی‌شود که نقش این دو تغییری بیابد؛ این جایگاه تنها باعث می‌شود یکی کمال شوهر بودن باشد و دیگری کمال زن بودن. وقتی فاطمه زهرا سلام الله علیها در بستر شهادت، به لحظات پایانی عمر منور خود نزدیک می‌شدند؛ از امیرالمؤمنین پرسیدند: ارضیت منی یا ابالحسن؟ حواسمان باشد این بستری که حضرت صدیقه به جهت دفاع از امیرالمؤمنین علیه‌السلام در آن افتاده است. اما دغدغه ایشان همچنان این است که امیر مؤمنان از ایشان راضی است یا نه. او یادگار پیامبر است؛ اما در برابر حضرت امیر سراپا تواضع است. پاسخ امیر مؤمنان به ایشان نیز سرشار از نکته است.
مولا به همسر خود می‌فرمایند: «معاذ الله». حضرت از اینکه دختر پیامبر نسبت به ایشان کوتاهی روا داشته باشند، به خدا پناه می‌برند. یک مسلمان وقتی می‌گوید معاذ الله، که خطر کفر گفتن در میان باشد و یا حرف از گناهی بسیار بزرگ باشد. امیر مؤمنان به نیکی می‌دانند نسبت دادن گناه یا خطا به حضرت زهرا، صراحتاً کفر است؛ چراکه مخالف آیه تطهیر در قرآن است. حضرت در پاسخ سوال ایشان نمی‌فرمانید: لا! بلکه می‌فرمایند معاذالله چون حتی فکر کفرآمیز نیز به سپهر اندیشه مظهر توحید و تجسم قرآن راه ندارد. ما با زوجی طرفیم که دغدغه یک طرف در لحظات احتضار، رضایت شوهر است و دیگری نسبت دادن هرگونه ناپاکی به همسر پاک خود را مصداق کفر می‌داند.

زندگی دو معصوم با یکدیگر، اینگونه می‌شود و در تمام تاریخ، تنها یک بار اتفاق افتاده که یک زن و مردم معصوم با هم پیوند زناشویی ببندند. چراکه جز فاطمه زهرا، هیچ زنی عصمت الله کبری نیست؛ حتی مادر بلندمرتبه و عظیم‌الشأن ایشان، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها. سال‌ها بعد از شهادت حضرت زهرا، امیرمؤمنان در جنگ صفین در پاسخ به یاری که از ایشان علت خضاب نکردنشان را پرسید، فرمودند من عزادار فاطمه زهرا هستم. سی سال، هر داغی را سرد می‌کند و اگر هم غمی در وجود داغدیده به جا بگذارد، به هر حال او را از حالت سوگواری خارج می‌کند.

اما حضرت یکی از علامت‌های سوگواری که خضاب نکردن موی سر و صورت بود را برای مدت سی سال و طبعاً تا پایان عمر، همراه خود داشتند. اگر همسر فاطمه، علی نمی‌شد، گویی که هیچ دریایی به ساحل نمی‌رسید، هیچ گلی گلدان نداشت، هیچ آسمانی ماه نداشت، هیچ صدفی مروارید نداشت، هیچ شاخه‌ای برگ نداشت؛ گویی هیچ پیوندی نبود. دنیا مصاف خیر و شر است، چه زیباست آنجا که تمام خیر به مطاف تمام خیر در می‌آید.

از رسوایی جادوگر تا کرانه جدید

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خودروی خلاف شرع «یکپارچه»!» نوشت: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بهار سال گذشته با هدف شفاف‌سازی، مقابله با رانت و دفاع از حقوق مصرف‌کننده راه‌اندازی و چند ماه بعد در آستانه مرحله دوم استیضاح وزیر وقت صمت، بی‌سروصدا کنار گذاشته شد. این سامانه اخیراً با ورود شورای رقابت احیا شده، اما گویا بنا است این سری نحوه عرضه خودرو به مردم، طبق اهداف پیش‌بینی این سامانه نباشد، چه آنکه آنچه در فرایند عرضه خودرو شاهد هستیم، نبود شفافیت و تخلفات ریزودرشت از جمله مغایرت با قانون و شرع است و گویا کسی هم بنای رسیدگی ندارد. مهم‌تر اینکه آنچه اخیراً در پیش‌ثبت‌نام‌های خودرو در این سامانه اتفاق افتاده با وعده افزایش تیراژخودروسازان و به‌روزرسانی سفارشات مغایر است چراکه بسیاری از درخواست‌ها به زمستان ۱۴۰۳ (۲۰ ماه آینده) موکول شده است.

روند خرید خودرو در ایران داستان پرغصه‌ای است که هر روز و هرماه با تعیین دستورالعمل جدید متقاضیان خودرو را دچار سردرگمی می‌کند. روش‌های من‌درآوردی و منسوخ‌شده مانند قرعه‌کشی و بلوکه کردن مبلغی به عنوان حساب وکالتی ابداع کرده‌اند تا دست دلالان را کوتاه و تقاضای کاذب برای ثبت‌نام خودرو را متوقف کنند، اما تمامی این روش‌ها در نهایت به زیان مصرف‌کنندگان واقعی تمام می‌شود، چون دلالان همیشه حساب بانکی‌شان پر است و ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومان برای آن‌ها مبلغ ناچیزی است. علاوه بر این متولیان خودرو، به منظور کاهش قیمت بازار، قیمت کارخانه‌ای خودرو را گران یا فروش خودرو در بورس را متوقف می‌کنند تا منافع خودروسازان به خطر نیفتد.

از رسوایی جادوگر تا کرانه جدید

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «کرانه جدید» نوشت: اردوگاه جنین به عنوان مرکز ایستادگی و مقاومت مردم کرانه باختری از صبح دیروز شاهد حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به این شهر بود که با مقاومت نیروهای مردمی و مسلح همراه شد و در یک کمین سنگین علیه نیروهای اشغالگر قدس چندین نظامی این رژیم زخمی و مجبور به عقب‌نشینی شدند. در همین باره گردان جنین اعلام کرد نیروهای رژیم صهیونیستی را که به اردوگاه جنین یورش برده بودند با بمب و گلوله مورد هدف قرار داد.

بنا بر گزارش رسانه‌های اسرائیلی، هفت سرباز این رژیم در کمین نیروهای فلسطینی زخمی شدند و تعداد شهدای فلسطینی نیز به پنج نفر و ۹۱ زخمی افزایش یافت. همچنین هلیکوپترهای آپاچی اسرائیل برای نخستین‌بار پس از سال‌ها اهدافی را در کرانه باختری بمباران کردند. مبارزان فلسطینی همچنین تک‌تیراندازهای رژیم صهیونیستی را در اطراف اردوگاه مورد هدف قرار دادند.

وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرد تعداد شهدای جنین به پنج نفر شامل شهیدان قیس مجدی، عادل جبارین، احمد یوسف صقر، خلاد عزام عصاعصه و قسام فیصل ابوسریه افزایش یافت. همچنین در یورش نیروهای اسرائیلی به جنین یک کودک هم شهید شد. از سویی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد هفت خودروی نظامی که در عملیات جنین به دلیل بمب‌های نیروهای مقاومت فلسطین آسیب دیدند، در محاصره گیر کردند و ارتش برای خارج کردن‌شان ساعت‌ها تلاش کرد و در آخر نیز نیروهای ارتش صهیونیستی مجبور به عقب‌نشینی خفت‌بار شدند.

درگیری‌های روز گذشته در جنین با عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از این منطقه همراه بود. درگیری‌های جدید در اردوگاه جنین در کرانه باختری نشان‌دهنده آغاز دور جدید عملیات مسلحانه مقاومت علیه رژیم اشغالگر است و این رژیم با خطر بزرگی روبه‌رو است. همچنین در گزارشی که روزنامه رای‌الیوم منتشر کرد، بر این نکته تاکید شده که تلاش‌های رژیم برای تسلیحات‌زدایی از کرانه باختری کاملاً ناموفق بوده و کرانه روز به روز شاهد دور جدیدی از مقاومت با ایجاد گروه‌های مقاومت جدید بوده است.

از سوی دیگر نتایج نظرسنجی در درون سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد نتانیاهو دچار افول محبوبیت شده و بنی گانتس رهبر اپوزیسیون دولت در نظرسنجی‌های جدید انتخاباتی جلوتر است. از سویی حضور رهبران جهاد اسلامی و یک هیأت عالی رتبه حماس به رهبری اسماعیل هنیه در تهران و دیدار آنها با رهبر انقلاب و مسئولان ارشد جمهوری اسلامی یک پیام جدی برای نابودی اسرائیل است. رهنمود رهبر انقلاب درباره ضرورت تمرکز گروه‌های مقاومت بر کرانه باختری، معادله را در سرزمین‌های اشغالی تغییر داده و به سمت تسلیح کرانه باختری برده است.

روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت ارتش صهیونیستی از تکنولوژی‌های ویژه‌ای برای خارج کردن خودروهای آسیب‌دیده در جنین استفاده می‌کند. این روزنامه در ادامه آورده است: «بالگردها موشک‌هایی را در مناطق باز نزدیک محل تبادل آتش بین نیروهای اسرائیلی و نیروهای فلسطینی در جنین در شمال کرانه باختری شلیک کردند». آحارانوت افزود: «هدف از این کار بیرون راندن افراد مسلح و کمک به نجات یک خودروی نظامی با سربازان داخل آن بود که با مواد منفجره، منفجر شده بود».

ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر کرد، اعلام کرد: پس از مشاهده افراد مسلح در منطقه، بالگردها در منطقه جنین دست به عملیات زدند. همچنین خبرنگار سایت واللا گفت: ارتش از عملیات نیروهای مقاومت و کمین آنها برای نیروهای اسرائیلی که شبیه کمین‌های حزب‌الله لبنان بود، غافلگیر شد. بمبی با ۴۰ کیلوگرم مواد منفجره موجب آسیب دیدن خودروهای نظامی و زخمی شدن سربازان شد و شبیه بمب‌های استفاده شده در جنوب لبنان و غزه بود.

از رسوایی جادوگر تا کرانه جدید

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان سال‌های صِفر» نوشت: تسهیل مسیر رشد اقتصادی و رونق تولید در بخش‌های مختلف فعالیت‌های اقتصادی در کشور را می‌توان به عنوان یکی از اهداف دولت سیزدهم عنوان کرد. اقتصاد ایران در طول یک دهه اخیر به دلیل ناکارآمدی دولت روحانی به طور متوسط رشد اقتصادی متوسط صفر درصد را تجربه کرد. دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن تلاش کرد تا مسیر رشد تولید را هموار کند. روز گذشته بانک مرکزی تحقق رشد اقتصادی ۴.۰ درصدی را در سال ۱۴۰۱ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی سال ۱۴۰۰ اعلام کرد و این تداوم رشد اقتصادی حکایت از ادامه رشد فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد.

همچنین رشد تولید ناخالص داخلی در تمام فصول سال ۱۴۰۱ از روندی صعودی برخوردار بوده، به نحوی که از فصل اول تا پایان فصل چهارم سال مزبور، میزان رشد اقتصادی کشور به ترتیب برابر با ۱.۹ درصد، ۳.۹ درصد، ۴.۹ درصد و ۵.۳ درصد بوده است. رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۴۰۱ معادل ۶.۷ درصد و در دو زیربخش «ماشین‌آلات» و «ساختمان» به ترتیب ۱۵.۴ و ۱.۲ درصد بوده است؛ این در حالی است که رشد مؤلفه مزبور در سال ۱۴۰۰ معادل صفر درصد بود و ثبت این آمار نشان از شروع مسیر رشد در این دو بخش در دولت سیزدهم دارد.

به گزارش «ایران اقتصادی» بر اساس آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی؛ بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۵۹۶.۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰، رشد ۵.۳ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۴.۷ درصد بوده است.

بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) مبین آن است که در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» از رشد ۶.۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شده است؛ به طوری که در دوره مورد گزارش، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش «ماشین‌آلات» و «ساختمان» به ترتیب معادل ۱۰.۶ و ۳.۲ درصد بوده است. رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۴۰۱ معادل ۶.۷ درصد و در دو زیربخش «ماشین‌آلات» و «ساختمان» به ترتیب ۱۵.۴ و ۱.۲ درصد بوده است؛ این در حالی است که رشد این مؤلفه در سال ۱۴۰۰ معادل صفر درصد بود.

از این بابت رشد مخارج سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ حاکی از اصلاح چشم‌انداز مثبت فعالین اقتصادی و بهبود ظرفیت‌های تولید در سال‌های آتی است.
در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه در سال ۱۴۰۱ «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب به ۱۵۱۵۴.۰ و ۱۳۸۸۱.۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل از آن به ترتیب با افزایش ۴.۰ و ۳.۵ درصدی همراه بوده است. تحقق رشد اقتصادی ۴.۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی سال ۱۴۰۰، حکایت از تداوم رشد قابل قبول فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد.

از رسوایی جادوگر تا کرانه جدید

کد خبر 668251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.