«اسحاق دارا»؛ رزمایشی که همه را متحیر کرد

اسحاق دارا یکی از مقتدرترین رزمایش سپاه در آب‌های خلیج‌فارس و در حوزه جزایر سیری، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی بود که با هدف ارتقای توان دفاعی این جزایر سه‌گانه و نشان دادن اقتدار نظامی ایران در حوزه خلیج‌فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سلحشوران سپاه در گرمای تابستان ۱۴۰۲ و در عمق آب‌های خروشان خلیج‌فارس لرزه بر جان دشمن انداختند. جان‌برکفان سپاه در رزمایشی برگرفته از نام «اسحاق دارا» در حوزه جزایر سیری، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، توانمندی و قدرت خود را به رخ جهانیان کشیدند.

نیروی دریایی سپاه در منطقه عمومی جزایر نازعات با محوریت جزیره ابوموسی، رزمایش اقتدار و پدافند دفاع مستحکم را اجرا کرد تا توان دفاعی جزایر را ارتقا دهد و تجهیزات جدیدی را برای یگان‌های مستقر در ابوموسی عملیاتی کند تا این جزیره بتواند در همه ابعاد نظامی قادر به دفاع قدرتمندانه در برابر هر نوع تهدید دریایی و هوایی باشد و نیروهای سرزمین اصلی در کوتاه‌ترین زمان به کمک آن‌ها بیایند.

رونمایی از شناورهای مجهز به موشک

سپاه در این رزمایش شناورهای موشک‌انداز و تجهیزات جدید شناوری و پهپادی از جمله سامانه موشکی «قدیر» و موشک «فتح» مجهز به هوش مصنوعی را به نمایش درآورد و آن‌ها را در میدان عملیات به‌کارگیری کرد. ناگفته نماند که در این رزمایش از پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی و شناورهای جدید مجهز به موشک‌های مؤثر با برُد حدود ۶۰۰ کیلومتر نیز رونمایی شد.

«اسحاق دارا»؛ رزمایشی که همه را متحیر کرد

به‌کارگیری پرنده‌های مجهز به هوش مصنوعی

نکته بسیار مهم در رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه که چشم جهانیان را خیره کرد، به‌کارگیری پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی بود. این پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین اهداف از پیش تعیین شده را با دقت منهدم کردند. در این رزمایش اقتدار، انواع سامانه‌ها و تجهیزات بومی و تولید شده در صنایع دفاعی و دانش‌بنیان کشور به‌کارگیری شد.

همچنین شناورهای موشک‌انداز با سرعت ۹۰ نات، پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین مدیریت‌پذیر از راه دور و مجهز به هوش مصنوعی و هواپیماهای دوزیست و موشک‌های بالستیک نقطه‌زن دریایی در بخش‌های مختلف رزمایش به اجرای عملیات‌های هوشمند و دقیق پرداختند.

انتقال یگان‌های بسیجی استان‌های فارس و هرمزگان از ساحل به جزیره در کم‌ترین زمان ممکن و رژه باشکوه و مقتدر دریایی با حضور ناو شهید ناظری، ناو شهید مهدوی، ناو شهید رودکی، شناورهای کلاس تندر شهیدان دارا و رئیسی، شناورهای مردمی بسیج دریایی و موشک‌اندازهای کلاس ذوالفقار از دیگر برنامه‌های رزمایش اسحاق دارا بود.

پاسخ پشیمان‌کننده ملت به دشمن

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع سپاهیان این رزمایش در سخنانی مهم، بر تأمین امنیت منطقه توسط ملت‌ها و دولت‌های مسلمانان تاکید کرد و به دشمنان هشدار داد که نیازی به حضور هیچ بیگانه‌ای در منطقه خلیج‌فارس نیست.

وی افزود: این پیام همیشگی ما و پیام بزرگ انقلاب باشکوه ملت ایران و انقلاب جهان اسلام است که هیچ بیگانه‌ای اذن حضور و حاکمیت بر سرنوشت مسلمانان را نخواهد داشت.

جزایر خلیج‌فارس ناموس ملت ما

دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در این رزمایش، جزایر خلیج‌فارس را ناموس ملت بزرگ ایران اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: ما فرزندان این ملت غیور موظف هستیم از نوامیس خود دفاع کنیم.

امنیت منطقه خلیج‌فارس منفعت مشترک کشورهای خلیج‌فارس است، ما کشورهای خلیج‌فارس منافع مشترکی داریم و با هم برادر و همسایه هستیم. امنیت اینجا به نفع همه ما است، اگر خلیج‌فارس که سرشار از منابع غنی انرژی است، امن باشد، همه ما و حتی همه جهان از ثمرات این امنیت بهره‌مند می‌شوند.

«اسحاق دارا»؛ رزمایشی که همه را متحیر کرد

سپاه و ارتش در اوج قدرت

محمد آشوری‌تازیانی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این همایش اظهار کرد: جزیره ابوموسی بخشی از خاک ایران سرافراز است و دفاع همه‌جانبه از تمامیت ارضی کشورمان قابل مذاکره نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اکنون نیروهای مسلح کشورمان با شجاعتی مثال‌زدنی در اوج اقتدار قرار دارند و توان نظامی کشورمان سبب شده است تا دشمنان نتوانند معادلات خود برای منطقه را به آسانی محقق کنند.

نماینده مردم بندرعباس این اقتدار را محصول تدابیر مستمر فرماندهی معظم کل قوا برای ارتقای نیروهای مسلح کشورمان در ابعاد مختلف تجهیزاتی و تاکتیکی خواند.

این نماینده مجلس با اشاره به روحیه ایمان نیروهای مسلح کشورمان، انجام مأموریت‌های بزرگ را محصول توجه توأمان به مقوله ایمان در نیروهای مسلح دانست و خاطرنشان کرد: از شهید «نادر مهدوی» تا «شهیدان اسحاق دارا و رئیسی» و تا به امروز شهدایی همچون «سالاری» و «تختی‌نژاد» نشانه روشنی از ایمان و اراده استوار فرزندان این آب و خاک در دفاع از میهن اسلامی‌مان است.

وی گفت: خلیج‌فارس متعلق به کشورهای پیرامونی آن است، اما جریان داشتن انتقال انرژی از این منطقه به سراسر جهان و نقش بی‌بدیل آن در زمینه انرژی و انتقال نفت سبب شده است تا بعضی کشورهای فرامنطقه‌ای با لشکرکشی به منطقه، ضمن دخالت در امور داخلی کشورها، سعی در بر هم زدن روابط میان ملت‌ها، آن هم با توطئه‌آفرینی مستمر و دامن زدن به اختلافات داشته باشند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله در شرایط کنونی، هوشیاری ملت‌های منطقه در مواجهه با این توطئه‌سازی‌ها است تا دشمنان اسلام و قرآن که این روزها در کشورهایشان در حال قرآن‌سوزی هستند، در این سوی دنیا نتوانند به بهانه دفاع از کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی، حضورشان را توجیه کنند.

«اسحاق دارا»؛ رزمایشی که همه را متحیر کرد

رزمایش اقتدار، نشانه تدابیر فرمانده کل قوا

احمد جباری، نماینده مردم غرب استان هرمزگان نیز با اشاره برگزاری رزمایش اقتدار خلیج‌فارس اظهار کرد: رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه برای دشمن «بازدارنده» و برای ملت «امنیت‌آفرین» بود و این نشانه تدابیر ویژه فرمانده کل قوا است.

دبیر کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت بازدارندگی در دکترین نظامی کشور، تصریح کرد: رزمایش‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همیشه مانعی بزرگ در برابر افکار خصمانه دشمنان خارجی بوده است.

جباری به‌کارگیری شناورهای موشک‌انداز پرسرعت، پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی، هواپیماهای دوزیست و موشک‌های بالستیک نقطه‌زن دریایی را نشانه اوج پیشرفت، آمادگی و قدرت نظامی کشور دانست.

وی افزود: به برکت رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) و رشادت‌های پاسداران اسلام، امروزه کشور ما مبتکر نظم نوین نظامی در منطقه است.

«اسحاق دارا»؛ رزمایشی که همه را متحیر کرد

چرا رزمایش به نام اسحاق دارا نام‌گذاری شد؟

شهید «اسحاق دارا» به همراه شهید «اسدالله رئیسی» شهدای والامقامی هستند که در بیست‌ونهم فروردین ۱۳۶۷ دلاورانه در نبرد مستقیم با آمریکای جنایتکار در خلیج‌فارس به شهادت رسیدند.

این دو شهید نیروی دریایی سپاه با نثار خون خود در جزیره ابوموسی، خلیج‌فارس را گلگون کردند. رشادت این شهیدان در دفاع از خاک ایران اسلامی و منافع ملی کشورمان در آب‌های خلیج‌فارس و جزیره ابوموسی را می‌توان مهم‌ترین دلیل برای نام‌گذاری این رزمایش مهم به نام اسحاق دارا دانست.

کد خبر 678239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.