پی پال چیست + تاریخچه، کارمزد و ساخت حساب PayPal

پی پال یا پی پل یک شرکت تجارت الکترونیکی آمریکایی در زمینه پرداخت است که افراد با استفاده از آن می‌توانند به صورت آنلاین نقل و انتقالات مالی یا ارزی خود را انجام دهند.

به گزارش ایمنا، شرکت پی پال در سال ۱۹۹۸ توسط پیتر تیل (Peter Theil) و مکس لوچین (Max Levchin) تأسیس شد. ایده اولیه برای راه اندازی این شرکت، ایجاد یک واحد پولی بین‌المللی بود که از کنترل دولت‌ها خارج باشد. پی پل در ابتدا به علت عدم وجود شناخت کافی توسط مردم، مورد سو استفاده کلاهبرداران اقتصادی و هکرها قرار گرفت به نحوی که در همان ماه‌های اولیه شروع کار پی پال، فعالیت پی پال در یکسری از ایالت‌های آمریکا ممنوع اعلام شد.

با این وجود، امکان استفاده آسان از پی پال و امن بودن آن باعث شد که همچنان مورد توجه خریداران و فروشندگان اینترنتی قرار بگیرد و روز به روز به تعداد مشترکان آن افزوده شود. این امر باعث شد توجه مسئولان یکی از بزرگ‌ترین سایت حراجی اینترنتی در دنیا، یعنی شرکت eBay به پی پال جلب شود و پی پال را به عنوانی یکی از درگاه‌های پرداخت در سایت خود قرار دهد. استفاده شرکت eBay از پی پال به عنوان درگاه پرداخت پول، باعث رشد بسیار سریع و همه گیر شدن آن شد و به دنبال آن میزان رشد پی پال به حدی سریع بود که در طی دو ماه، تعداد کاربران آن از ۱۰۰ هزار نفر به یک میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

پی پال چیست + تاریخچه، کارمزد و ساخت حساب PayPal

تاریخچه پی پال

پی پال در سال ۱۹۹۸ توسط پیتر تیل و مکس لوشین (Petel Theil & Max Levchin) به منظور ایجاد یک واحد پولی بین‌المللی ایجاد شد. مثل شروع هر بیزینسی، پی پال هم در ابتدا مشکلات خود را داشت، تا به مرور به خاطر آسان و امن بودن فرآیند تراکنش مالی مورد توجه مردم قرار گرفت. در سال ۲۰۰۰ مسئولین eBay متوجه شدند که تعدادی زیادی از کاربران در صفحات حراجی خود، لوگوی پی پال را به عنوان روشی جهت دریافت پول قرار می‌دهند تا مشتریان خود را تشویق به استفاده از آن کنند. از این رو eBay هم امکان استفاده از پی پال را فراهم کرد. در سال ۲۰۰۲ پی پال وارد بازار بورس شد و ارزش سهام آن در پایان اولین روز عرضه سهام از رقم اولیه ۱۵ دلار، به ۲۰ دلار رسید. در نهایت در سوم اکتبر 2002، eBay سهام پی پال را خریداری می‌کند و پی‌پال به مالکیت ای بی eBay درمی‌آید. دفاتر مرکزی پی‌پال در شهر سن خوزه کالیفرنیا در مجاورت دفاتر شرکت eBay قرار دارند.

پی پل سعی دارد امنیت پرداخت‌های آنلاین را بدون افشای اطلاعات کارت و شماره حساب پرداخت کننده یا گیرنده بالا ببرد. از مزایای این روش افزایش امنیت کیف پول‌ها، حریم خصوصی کاربران و افزایش سرعت تراکنش‌های انجام شده است. اگرچه شرکت پی پل یک بانک نیست، اما تحت نظارت همان قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان بانک‌ها فعالیت می‌کند. به طور مثال میزان مسئولیت شما در قبال یک تراکنش مالی غیرقانونی انجام شده با حساب شما بسته به میزان اطلاع‌رسانی سریع شما به بانک مربوطه تعیین می‌شود. در نتیجه همواره توصیه می‌شود که دارندگان حساب‌های پی پل همیشه وضعیت و سوابق حساب خود را چک کنند.

کارمزدهای پی پال

پی پل برای خرید کردن از شما کارمزد دریافت نمی‎‌کند، ولی سایر هزینه‌ها بر اساس نوع خدمات متفاوت است. به عنوان مثال از مصرف‌کنندگان شخصی بابت انتقال وجه استاندارد از حساب متصل به حساب کاربریشان کارمزدی دریافت نمی‌شود، اما برای انتقال وجه فوری باید ۱ درصد موجودی حساب تا سقف ۱۰ دلار کارمزد پرداخت کنید. همچنین اگر هر دو طرف حساب پی پل داشته باشند، می‌توان به صورت رایگان و در سطح بین‌المللی نقل و انتقالات ارزی انجام داد. همین سبب شده است که پی پل به عنوان یک شبکه پرداخت جهانی مزیت رقابتی داشته باشد. وب‌سایت پی پل کارمزد تراکنش ۲.۹% + 30cent را تبلیغ می‌کند که اگر محاسبات آن را بر اساس یک مبلغ واقعی انجام دهیم، به کارمزد حدوداً ۳.۲ دلاری به ازای ۱۰۰ دلار می‌رسیم. البته شما می‌توانید بیشتر در این زمینه جستجو کنید و تمام بسته‌های هزینه‌ای و خدماتی که مختص گروه‌های خاص مثلاً تاجران است را نیز بیابید. به طور کلی ساختار هزینه‌ای شبکه پی پل برای حساب‌های شخصی و تجاری تا حدودی متفاوت است.

مثلاً فروشندگان کالا و خدمات آنلاین نظیر eBay که از پی پل به عنوان گزینه پرداخت استفاده می‌کنند، بابت انتقال ۱۰۰ دلار وجه به صورت استاندارد کارمزدی بین ۲.۷ تا ۳.۲ درصد به علاوه نرخ ثابت ۳۰ سنت می‌پردازند.

پی پال چیست + تاریخچه، کارمزد و ساخت حساب PayPal

انواع حساب‌های کاربری پی پال

در زمان ایجاد اکانت پی پال باید نوع حساب نیز تعیین شود. حساب کاربری پی پال می‌تواند Premier، Personal یا Business باشد. کارمزد برای تمام این حساب‌ها، به یک نحو محاسبه می‌َشود. هر زمان که خواستیم هر حساب قابلیت ارتقا به حساب بالاتر از خودش را دارد. مثلاً حساب Personal می‌تواند به حساب Primier و Business ارتقا یابد. در کل هم حساب‌های پی پال Premier و Business دارای امکانات بیشتر، تعداد تراکنش بیشتر و محدودیت‌های کمتری نسبت به اکانت‌های Personal می‌باشند.

  • حساب پرسونال (Personal)

حساب پرسونال یا اکانت شخصی پی پال یکی از انواع حساب پی پال است که برای خرید از سایت‌های خارجی و انتقال ارز در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده می‌شود. این نوع حساب را تنها برای خرید اینترنتی می‌توان استفاده کرد و برای فروش اینترنتی کاربردی ندارد.

  • حساب پریمیر (Primier)

این نوع حساب، قابلت های یک حساب عادی را مانند حساب پرسونال دارد با این تفاوت که امکانات بیشتری را نیز ارائه می‌کند مثل: امکانات دریافت کارت اعتباری، کارت بانکی و حساب بانکی است. همچنین با استفاده از این حساب می‌توان از قابلیت‌هایی مثل سبد خرید و گزارش پرداخت هم استفاده کرد.

  • حساب بیزینس (Businees)

این حساب مخصوص تجارت و شرکت‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین است. این حساب این قابلیت را دارد تا از تمام امکانات پرداخت و خرید به علاوه کارمزد بسیار کمی استفاده کند.

انواع تراکنش‌ها در پی پال

در پی پال می‌توان تراکنش‌های مالی گوناگونی انجام داد.

  • خرید از طریق درگاه پی پال
  • ارسال پول به دیگر حساب‌های پی پال (Send Money)
  • دریافت پول از سایر اکانت‌های PayPal
  • پرداخت Invoice های صادر شده توسط سایر کاربران پی پال
  • انتقال پول از حساب بانکی یا کارت نقدی به اکانت PayPal و بالعکس
  • ریفاند مبالغ دریافت شده در یک تراکنش

پی پال برای انجام کارهایی مثل خرید کردن، از کاربران کارمزدی دریافت نمی‌کند ولی برای سایر خدماتی که انجام می‌دهد بسته به نوع آن هزینه متفاوتی دریافت می‌کند. مثلاً برای انتقال وجه استاندارد از حساب متصل به پی پال کارمزدی دریافت نمی‌شود ولی برای انتقال وجه فوری باید ۱ درصد از موجودی حساب کارمزد پرداخت کنید. همچنین اگر با استفاده از حساب پی پال بخواهید برای شخص دیگری که حساب پی پال دارد، پول واریز کنید به صورت رایگان انجام می‌شود و همین باعث محبوبیت پی پال، به عنوان یک شبکه جهانی در بین رقبایش شده است.

کد خبر 677794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.