آتش زدن کاه و کلش پیگرد قانونی دارد

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا گفت: آتش زدن «کاه و کلش» به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا جرم محسوب شده و مجازات مرتکب از ۶ ماه تا ۲ سال حبس است.

محمدرضا سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر ساله با شروع فصل برداشت برنج در مزارع و شالیزارهای سطح شهرستان آستارا، برخی از کشاورزان بر پایه یک باور اشتباه، پس از گردآوری و انتقال محصول خود، اقدام به سوزاندن کاه و کلش باقی مانده در داخل مزرعه می‌کنند.

وی افزود: آتش زدن کاه و کلش شالیزارها باعث ایجاد دود غلیظ و انتشار آن به داخل شهر و روستاهای مجاور شده و سبب آلودگی هوا و محیط زیست، ناراحتی شهروندان و وخیم‌تر شدن حال بیماران قلبی، تنفسی و ریوی می‌شود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا با بیان اینکه سوزاندن کاه و کلش هیچ‌گونه توجیه علمی ندارد و حاصلخیزی خاک شالیزار را نیز کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: آتش زدن «کاه و کلش» به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا جرم محسوب شده و مجازات مرتکب از ۶ ماه تا ۲ سال حبس است.

سلامی به کشاورزان توصیه کرد: به جای آتش‌زدن کاه و کلش در مزارع، با فروش یا بسته بندی و ذخیره سازی آن در انبار، برای تغذیه احشام در فصل زمستان استفاده کنند.

وی گفت: گشت‌های یگان حفاظت محیط زیست آستارا در سطح شهرستان فعال هستند و محیط‌بان در صورت مشاهده تخلفات زیست محیطی، افراد خاطی را به دلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا به مراجع قضائی معرفی خواهند کرد.

به گزارش ایمنا، بندر مرزی آستارا در منتهی‌الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان به زیر کشت رفته است.

کد خبر 677618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.