شهسواران، منزلگه عاشقی در نصف جهان

شهسواران، بوتیک هتلی بنا شده در دل عمارتی قاجاری که مرمت اصولی در کنار حفط اصالت بنا، آن را تبدیل به اقامتگاهی ویژه و دلپذیر کرده است.

سال‌ها پیش که در میانه آتش عشقی نافرجام و در اندوه دودمان برباد رفته دلش بنای مستحکمی را در میانه خاکستر اندوه کوکب می‌ساخت، هیچ فکر نمی‌کرد که روزی از دل کوکب‌های حجاری شده بر ستون‌های عمارت، شور زندگی و شادی بروید. به راستی آدمی را هیچ چیز جز عشق دمساز نیست و به گفته خواجه شیراز:

دل چو از پیر خرد نقل معانی می‌کرد

عشق می‌گفت به شرح آنچه بر او مشکل بود.

۱۵۰ سال پیش، کاکو حسین کازرونی، تاجر معروف زمان خود، عمارتی به زیبایی کوکب و به استحکام عشق برای کارهای تجاری خود بنا کرد و ستون‌های آن را به یاد عشق نافرجام خود کوکب خانم، به حجاری دشوار گل کوکب سپرد تا در ادامه، حضرت حافظ بگوید:

در دلم بود که بی دوست نباشم

هرگز چه توان کرد که سعی من و دل باطل بود

شهسواران، منزلگه عاشقی در نصف جهان

این عمارت با ارزش و زیبا، اکنون بعد از مرمت و بهسازی، تبدیل به بوتیک هتلی با ۱۱ اتاق اقامتی به نام «عمارت شهسواران» شده است. که اصحاب رسانه به همت اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از آن بازدید کردند.

شهسواران، منزلگه عاشقی در نصف جهان

تاریخچه عمارت شهسواران

نگین پوری عطا، مدیر روابط عمومی عمارت شهسواران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این عمارت ۱۵۰ سال قدمت دارد که در دوره قاجار، محمد حسین کازرونی آن را برای کارهای تجاری خود ساخت. سپس آقای یزدیان آن را خریداری کرد و بعد از آن، مهدی شهسواریان در سال ۱۳۹۸ مالک این عمارت شد.

وی می‌افزاید: این بنا پیش از اینکه توسط شهسواریان خریداری شود، مدت زمان زیادی در حال بازسازی معمولی و نه به شکل هتل بود؛ بعد از خریداری شدن، با مدیریت مهدی حکمی‌ها از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ به منظور تبدیل شدن به بوتیک هتل مرمت شد و سپس، در اسفند ۱۴۰۰، فعالیت آن در حوزه بوتیک هتل آغاز شد.

مدیر روابط عمومی عمارت شهسواران می‌گوید: این هتل ۱۱ اتاق اقامتی دارد که هرکدام با دیگری متفاوت است. از لحاظ ویژگی عمارتی و معماری نیز مانند سایر عمارت‌های قاجاری، سقف‌های لمبه، شومینه‌های تزئین شده، اتاق‌های دارای حوض و نرده‌های قاجاری دارد.

پوری عطا اظهار می‌کند: ویژگی مشترک همه بناهای کازرونی در این است که گچ‌بری‌ها و ستون‌های یکسان دارد؛ در بازسازی عمارت شهسواران، تلاش شد که با حفظ اصالت معماری، بنا به منظور استفاده هتل، نوین و به روز شود؛ بدین ترتیب پنجره‌ها دوجداره و سیستم گرمایش و سرمایش اتاق‌ها با حفظ حالت سنتی و اصیل خود به روز شد.

وی با اشاره به روند مرمت طولانی اما اصولی عمارت شهسواران می‌گوید: حکمی‌ها در هر زمینه، مانند امور هتلی و گردشگری، طراحی و ساخت کافی شاپ و رستوران و مرمت اصولی عمارت، مشاور مخصوص به خود را داشت. استحکام دیوارها، به دلیل قرار گرفتن عمارت در منطقه خشک اصفهان و فرونشست زمین بسیار مورد توجه و اهمیت بود که بتوانیم مسافران را با اطمینان خاطر در این بوتیک هتل اقامت دهیم.

شهسواران، منزلگه عاشقی در نصف جهان

داستان عشق نافرجام کاکا حسین به کوکب

مدیر روابط عمومی عمارت شهسواران می‌گوید: در زمان مرمت عمارت شهسواران، یک صندوقچه متعلق به محمدحسین کازرونی پیدا شد که تعدادی نامه عاشقانه خطاب به زنی به نام کوکب در آن بود و از عشقی نافرجام حکایت می‌کرد. تصمیم داریم این نامه‌ها را به صورت آلبوم منتشر کنیم.

پوری عطا با بیان اینکه عشق کوکب حتی در معماری این عمارت لحاظ شده است بیان می‌کند: با توجه به اینکه حجاری گل کوکب کار بسیار دشواری است و متداول نیست، اما در جای جای خانه گل کوکب به نشانه عشق صاحب خانه به کوکب حجاری شده است.

وی می‌افزاید: امروز استقبال مردم از بوتیک هتل‌ها و هتل‌های سنتی به دلیل گسترش زندگی در آپارتمان و خانه‌های نوین افرایش یافته است اما مشکل این است که تعریف مشخصی از هتل سنتی، بوتیک هتل و بوم‌گردی به مردم ارائه نشده است؛ لذا باید در خصوص انتظاراتی که می‌توان از هرشکل اقامتگاه داشت، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بشود.

مدیر روابط عمومی عمارت شهسواران می‌گوید: اکنون ۹۵ درصد از مهمان‌های عمارت شهسواران می‌گویند در این مکان امکانات هتل پنج ستاره ارائه می‌شود ولی رفتار برخی از مسافران این بوتیک هتل، با هتل پنج طبقه بزرگ یکسان است و این را در نظر نمی‌گیرند که در بوتیک هتل تعداد اتاق‌ها و بزرگی فضا به اندازه هتل چند طبقه نیست و نوع پذیرایی اینجا متفاوت است و بنابراین باید رفتار متفاوتی داشته باشند.

شهسواران، منزلگه عاشقی در نصف جهان

پوری عطا بیان می‌کند: این بنا، به دلیل دغدغه فرهنگی به صورت خصوصی خریداری شده است و در خرید و مرمت آن از هیچ‌گونه حمایت دولتی و تسهیلات استفاده نشد. در مجموع ۳۰ میلیارد تومان برای خرید و مرمت عمارت شهسواران هزینه شد اما گردشگی در ایران کاری دلی و از سر علاقه‌مندی است و با توجه به سیاست‌های حاکم، برگشت سرمایه را نمی‌توان کاملاً تضمین کرد.

وی می‌افزاید: برخی می‌گویند در حوزه تبلیغات داخل اصفهان برای عمارت شهسواران کاری زیادی نشده است؛ در حالی که از قضا در زمینه برندسازی هتل شهسواران تلاش زیادی شده است و برنامه‌های پیش رو خیلی بیشتر از چیزی است که می‌بینید.

مدیر روابط عمومی عمارت شهسواران می‌گوید: اینکه بوتیک هتل شهسواران فقط با هماهنگی قبلی مهمان می‌پذیرد به این دلیل است که برای حفط برند و پیشگیری از بی‌ارزش شدن اتاق‌ها، تخفیف زیادی نمی‌گذاریم زیرا می‌خواهیم شاخص باشیم و چیزی که در ذهنمان هست را به مخاظب خاص خود ارائه دهیم.

شهسواران، منزلگه عاشقی در نصف جهان

تخفیف بالا و خدمات پایین هم‌صنفی‌ها، مانعی بر سر راه عمارت شهسواران

پوری عطا با بیان اینکه مشکلات زیادی در مسیر معرفی عمارت هست می‌گوید: بسیاری از هم‌صنفی‌ها، خدمات پایین و تخفیفات بالا می‌گذارند و بوتیک هتل‌ها را زیر سوال می‌برند؛ از طرفی مانع زیادی هم بر سر راه داریم و دستمان در بسیاری موارد بسته است و می‌توان گفت بسیاری از موارد در اختیارات ما نیست. به طور مثال، از چند ماه پیش برای حضور بسیاری از مسافران اروپایی و آمریکایی برنامه ریزی شده بود ولی اکنون آنان از ورود به ایران ترس دارند.

وی در خصوص محدودیت ورود بدون هماهنگی افراد به عماترت شهسوار می‌افزاید: از نظر راهبرد ما، هتل‌های سنتی فضای کوچکی دارند و مهمانانی که هزینه بالا برای اقامت در اینجا می‌پردازند، این حق را دارند که آرامش داشته باشند، میزهای رستوران همواره اشغال شده و پر سر و صدا نباشد و میهمانان بتوانند هر زمان که مایل بودند از رستوران و کافی‌شاپ استفاده کند. به عبارتی، ما درآمد بیشتر را قربانی آرامش مهمانان کرده‌ایم.

شهسواران، منزلگه عاشقی در نصف جهان

مدیر روابط عمومی عمارت شهسواران می‌گوید: در مجموع با کاربری رستوران برای خانه‌های سنتی و قدیمی مخالف هستم زیرا رستوران به مرور زمان تخریب زیادی به خانه تحمیل می‌کند و بنا را از بین می‌برد ولی وقتی اگر بنا تبدیل به بوتیک هتل شود، صاحب هتل برای رفاه حال مسافران و جذب مسافر بیشتر، بنا را به صورت دوره‌ای مرمت می‌کند و در نتیجه کیفیت آن روز به روز بیشتر می‌شود.

وی می‌گوید: اگر شرایطی فراهم شود که چرخه مسافران برای بوتیک هتل‌ها بیشتر باشد و تعداد بوتیک هتل‌ها افزایش یابد، خانه‌های قدیمی حفظ می‌شود و مردم نیز بیشتر از هتل‌های نوین از آن استقبال می‌کنند.

کد خبر 677370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.