به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ از طریق انتشار اطلاعیهای در سایت سازمان سنجش sanjesh.org به داوطلبان اطلاعرسانی میشود. داوطلبان باید بر اساس اطلاعات کارت ورود به جلسه آزمون خود، در روز اعلام شده در محل آزمون حاضر شوند. زمان برگزاری آزمون دبیری در دوازدهم مردادماه خواهد بود.
ورود ۵۹ هزار نفر به مرحله ارزیابی تکمیلی آزمون آموزگاری
سجاد صدیقی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر پروژههای استخدامی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای جذب ۲۸ هزار آموزگار ابتدایی، امسال حدود ۵۹ هزار نفر وارد ارزیابی تکمیلی شدهاند.
وی افزود: در سالهای گذشته بین یک تا ۱.۲ برابر ظرفیت برای مصاحبه فراخوان میشد، از این رو گاهی اوقات برای برخی شغل محلها تنها یک داوطلب وجود داشت و همان یک نفر نیز جذب میشد، امسال فراخوان را به حدود سه برابر ظرفیت رساندیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سال گذشته این شرط وجود داشت که فرد باید ۵۰ درصد نمره نفر اول را کسب میکرد، امسال ما این شرط را به کسب ۵۰ درصد میانگین نمره سه نفر اول تغییر دادیم تا پوشش بیشتری را شامل شود، از این رو برای آزمون آموزگاری امسال که ۲۸ هزار نفر جذب خواهند شد، ۵۹ هزار نفر حائز حداقلها برای ورود به ارزیابی تکمیلی شدند.
وی اضافه کرد: از بین ۲۸ هزار ظرفیتی که وجود دارد، بیش از ۱۱ هزار نقطه "شغل محل" خالی است؛ چراکه یا این نقطه شغل محلها در شهرهای بزرگ است که داوطلبان مرد، انگیزه حضور در آن را به دلایلی از جمله سطح درآمد کارمندی پایین ندارند، یا این نقطه شغلها در محلهایی هستند که به عنوان مثال اگر ۱۰ نفر ظرفیت داشتهایم تنها پنج نفر شرکت کننده بودهاند یا حد نصاب را گرفتهاند؛ از این رو شاید به تعابیری بتوان گفت ما برای حدود ۱۷ هزار شغل محل رقابت جدی داریم.
صدیقی گفت: به عنوان مثال اگر در یک شغل محل سه نفر حائز شرایط شوند، این سه نفر باید در مجموع نمره کتبی و ارزیابی تکمیلی حداقل نمرهای خاص را کسب کنند؛ بنابراین چنانچه هر سه این افراد نمره لازم را کسب نکنند هیچکدام پذیرفته نمیشوند چراکه برایمان مهم است این افراد حداقل شایستگیها را کسب کنند. بنابراین ممکن است خیلی از این ۱۷ هزار نفر هم در فرایند ارزیابی تکمیلی رد شوند.
شرکت بیش از ۳۰ رشته در آزمون
وی با اشاره به اینکه آزمون آموزگاری پیشتر محدود به پنج تا شش رشته بود، اما اکنون بیش از ۳۰ رشته در این آزمون میتوانند شرکت داده شوند، اضافه کرد: پیشتر ابزارهایی که استفاده میکردیم، در نهایت مصاحبه بود و فرد تنها مصاحبه میشد، اکنون اما ابزار ما تنها مصاحبه نیست و چهار ابزار مصاحبه، ارائه شفاهی، ایفای نقش و مطالعه موردی و بحث گروهی داریم؛ همچنین برای شایستگیها شاخصهایی تعیین شد و جدول ابزار شایستگی ایجاد کردیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: حدود ۵۵۰۰ معلم تحت آموزش لازم برای برگزیدن به عنوان گروه ارزیاب قرار گرفتند که در نهایت از این بین ۳۵۰۰ نفر تأیید شدند تا حدود ۶۰۰ گروه ارزیابی را پوشش دهند.
صدیقی گفت: داوطلبان با کد در فرآیند ارزیابی قرار میگیرند و با توزیع رندمی ارزیابی میشوند، هر داوطلب و هر ارزیاب یک کد دارد؛ اینکه کدام داوطلب با چه کدی به چه ارزیاب و با چه کدی تخصیص پیدا میکند، مشخص نیست.
وی ادامه داد: در هر گروه ارزیابی چهار ارزیاب برای ارزیابی، شش داوطلب در روز وجود دارد و هر شش داوطلب توسط چهار ارزیاب ارزیابی میشوند. ابزارهای انتخابی ما شبیهسازی شده است، مبتنی بر سند تحول بنیادین معلم سه نقش دارد. یکی از نقشها رابطه بین مربی و دانشآموز است؛ در این خصوص داوطلب با ارائه شفاهی و تدریس بررسی میشود. نقش دیگر معلم رابطه معلم با خانواده دانشآموز است که این مورد را با ابزار ایفای نقش بررسی میکنیم. نقش دیگر نیز نقش اجتماعی معلم است که نوع حضور معلم در محله میتواند مدرسه را به کانون الهام بخش تبدیل کند.
۲ مرحله آزمون برای جذب آموزگار در نظر گرفته شده است
موضوع کمبود نیروی انسانی و بحران بازنشستگی در آموزش و پرورش مسئلهای جدی است؛ به طوری که مسئولان بارها اعلام کردهاند طی سال جاری ۸۴ هزار فرهنگی بازنشسته و آموزش و پرورش با «سونامی بازنشستگی» مواجه میشود؛ این در حالی است که بخشی از این خلاء با فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان پر میشود، اما نیاز نیروی انسانی امسال آموزش و پرورش بیش از خروجی دانشگاه فرهنگیان است و به عبارت دیگر خروجیها کفاف نیاز آموزش و پرورش را نمیدهد.
طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش میتواند به منظور تأمین بخشی از نیازهای خاص خود در رشتههایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد، اقدام به جذب نیرو از میان دانشآموختگان سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزههای علمیه مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش کند اما این امر مشروط به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزش در دانشگاه فرهنگیان است.
بر این اساس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ دو مرحله آزمون یکی برای جذب آموزگار و دیگری جذب دبیر در نظر گرفته شد.
آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی، هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در ۳۸۶ حوزه امتحانی در دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی و در ۲۳۲ شهرستان در سراسر کشور برگزار شد و آزمون دبیری نیز مردادماه سال جاری برگزار میشود.
نظر شما