انواع وکیل و تخصص های آن ها را بشناسید
انواع وکیل

انواع وکیل و تخصص های آن ها را بشناسید، تفاوت وکیل ها را در چیست ؟ تخصص های وکلا را با توضیحات و ذکر مثال متوجه شوید.

انواع وکیل و تخصص‌های آنها را بشناسید! وکالت عقدی است که در آن فردی (موکل) به فرد دیگر (وکیل) اختیار انجام امور مربوط به خود را می‌دهد و در واقع وکیل نماینده واسطه موکل خواهد بود.درقرارداد وکالت (وکالتنامه) حقوق و وظایفی برای طرفینی مشخص می‌شود.

اگر خانم و یا آقا بودن وکیل را فاکتور بگیریم، انواع وکیل به دو دسته وکلای عضو کانون وکلای دادگستری (نهاد مستقل) و وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه (نهاد دولتی) تقسیم می‌شوند.

در ادامه تخصص‌های وکالت را نیز بررسی می‌کنیم...

وکیل در یک تقسیم بندی کلی به وکیل پایه یک دادگستری (وکیل کانون وکلا)، کارآموز وکالت (کانون وکلا)، وکیل موضوع ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه (مرکز مشاوران حقوقی قوه قضاییه)، کارآموز ماده ۱۸۷، وکیل اتفاقی، وکیل تسخیری، وکیل معاضدتی، وکیل تعیینی، وکیل رسمی و مدنی، وکیل کاری تقسیم می‌شود که در زیر به اجمال توضیح داده خواهد شد.

چنانچه ساکن استان البرز و تهران هستید و به وکیل پایه یک عضو کانون وکلای دادگستری (اسکودا) نیاز دارید، می‌توانید به صفحه وکیل در کرج سایت پارس وکیل مراجعه کرده و به لیست کامل وکلا دسترسی پیدا کنید.

انواع وکیل از لحاظ مراجع پیگیری:

۱- وکیل دادگستری

۲- وکیل مدنی

زمانیکه شخص در زمینه حقوق تحصیل نماید و موفق به کسب مجوز وکالت دادگستری گردد، می‌توان به عنوان وکیل در پیگیری دعاوی و جهت مراجعه به مراجع قضایی وکالت نماید که این اعطای اختیارات در وکالتنامه مخصوص او درج می‌شود.

اما وکیل مدنی کسی است که برای امور اداری و حقوقی موکل عهده دار انجام امری (معمولاً محدود) می‌گردد. مثل خرید و فروش خانه، فسخ اجاره و مراجعه به ادارات، وکالت در طلاق و.... این قرارداد وکالت در دفاتر اسناد رسمی منعقد می‌شود.

انواع وکیل و تخصص‌های آنها را بشناسید! در ادامه با ما همراه باشید.

انواع وکیل از لحاظ مرجع صادر کننده مجوز وکالت دادگستری

۱- وکیل کانون وکلای دادگستری

۲- وکیل مرکز امور مشاوران قوه قضاییه (ماده ۱۸۷)

وکالت در محاکم دادگستری نیاز به کسب پروانه وکالت دارد. امروزه علاوه بر نهاد کانون وکلای دادگستری، مرکز مشاوران وکارشناسان قوه قضاییه نیز اقدام به صدور چنین مجوزی نموده است. از لحاظ صلاحیت در دعاوی مشابه یکیگر هستند. اما برخلاف وکلای کانون که نهادی مستقل است، وکلای ماده ۱۸۷و ابسته به قوه قضاییه بوده و پس از گذراندن گزینش شفاهی امکان فعالیت دارند. ضمن آنکه این نهادد تازه تاسیس در پرداخت مالیات‌های مربوطه، با مساعدت بیشتری همراه است.

انواع وکیل پایه یک یا کارآموز

۱- وکیل پایه یک دادگستری

۲- کار آموز وکالت دادگستری (پایه ۲)

وکلای هر دو نهاد مذکور در مورد قبل باید پیش از اخذ پرونه پایه یک و از بدو زمان قبولی در آزمون یک دوره کارآموزی را سپری نمایند (۱۸ ماه) که در کانون وکلای دادگستری کارآموز در این دوره باید تحت نظارت وکیل سرپرست فعالیت نماید ضمن آنکه نسبت به وکیل پایه یک دارای صلاحیت محدود تری است. برای مثال سقف خواسته مورد وکالت آنها حداکثر ۲ میلیلارد ریال است و صلاحیت رسیدگی در مرجع دیوان عالی کشور را نیز ندارند. اما کارآموزان ماده ۱۸۷ (مرکز مشاوران قوه قضاییه) صلاحیت متفاوتی دارند. علاوه بر آنکه در دیوان عالی کشور حق فعالیت و وکالت و توکیل ندارند. در دعاوی راجع به اصل نکاح و فسخ آن طلاق، نسب، حجر، ثلث، حبس، وصیت، تولید و وقف.

نکته: دعاوی مالی با خواسته بیش از ۲۰ میلیارد ریال و جرایم مستوجب حد یا مجازات تعزیری درجه ۵ و بالاتر از صلاحیت آنان خارج است. هر دو گروه از کارآوزان جهت کسب پروانه پایه یک در آزمون اختیار شرکت نمایند.

انواع وکیل و تخصص‌های آنها را بشناسید در ادامه با ما همراه باشید...

انواع تخصص وکیل

‌انواع تخصص‌های وکیل را بشناسید

انواع تخصص‌های وکیل به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود...

  • کیفری
  • خانواده
  • حقوقی
  • ملکی
  • مهاجرت
  • بین الملل

ملکی:

به وکیلی گفته می‌شود که با تمامی قوانین مربوط به ملک آشنایی کامل دارد و بیش از ۱۵۰ پرونده ملکی انجام داده باشد، اگر به وکیل ملکی احتیاج دارید و ساکن البرز و تهران هستید، می‌توانید به صفحه وکیل ملکی در کرج مراجعه کنید.

کیفری:

کیفری چیست؟ به آن دسته از مسائلی گفته می‌شود که شخصی علیه شخص دیگری مرتکب جرم یا جنایت شده است و به صورت عمد حقوق دیگری را ضایع کرده است. مثال:

شخصی با نقشه قبلی برای سرقت مال شما برنامه ریزی می‌کند و در موقعیت مناسب نقشه‌های خود را عملی می‌کند، این شخص مرتکب جرم کیفری شده است.

وکیل حقوقی کیست؟

به وکیلی گفته می‌شود که آشنا به حقوق خصوصی بوده و تسلط کامل به حقوق افراد دارد. حقوقی چیست؟ به آن دسته از مسائلی گفته می‌شود که اشخاص در آن جرمی مرتکب نشده‌اند و صرفاً حق و حقوقشان درگیر تنش شده است. مثال:

شخصی از شخص دیگر قرضی گرفته و نتوانسته به وعده خود عمل کند، حال به هر دلیلی که باشد.

خانواده:

به وکیلی وکیل خانواده گفته می‌شود که به تمامی امور خانواده نظیر: طلاق، مهریه، حضانت، نفقه و… اشراف کامل داشته باشد، چنانچه به وکیل خانواده احتیاج دارید می‌توانید پارس وکیل را جستجو کنید.

انواع وکیل و تخصص‌های آنها...

وکیل خانم یا آقا

‌ انواع وکیل از لحاظ اختیار موکل:

۱- وکیل تعیینی

۲- وکیل تسخیری

۳- وکیل معاضدتی

در مورد وکیل انتخابی، خود شخص موکل اقدام به اعطای وکالت نموده و با قصد اراده و انتخاب خود یک وکیل دادگستری تعیین می‌کند در وکالت تسخیری دادگاه‌ها (در امور کیفری) برای دفاع از متهم در جرائمی خاص امر وکالت را به وکیل دادگستری ارجاع می‌دهند و این امر مربوط به زمانی است که خود موکل نسبت به انتخاب وکیل اقدام نکند. در این جرایم خاص تعیین وکیل تسخیری الزامی است. در مواردی که شخص در دعاوی حقوقی فاقد توان مالی در انتخاب وکیل باشد، کانون وکلا نسبت به معرفی وکیل و ارائه خدمات مربوطه اقدام می‌کند. طبق ماده ۳۱ تا ۳۳ قانون وکالت، وکلا موظف هستند سالانه سه دعوای حقوقی را به عنوان معاضدت بپذیرند.

انواع وکیل از لحاظ مجوز وکالت:

۱- وکیل دادگستری (کانون وکلا قوه قضائیه)

۲- وکیل اتفاقی

چنانچه در بند ۲ ذکر شد مرجع صدور مجوز وکالت دادگستری، نهاد کانون وکلا یا قوه قضائیه است اما مواردی نیز وجود دارد که اشخاص واجد معلومات کافی حقوقی که فاقد پروانه وکالت هستند و شغل آنها وکالت نیست. در امور حقوقی و کیفری مربوط به خویشاوندان نسبی و سببی خود تا درجه دوم از طبقه سوم اقدام به وکالت می‌نمایند. که به آن وکالت اتفاقی می‌گویند و تنها سه بار در سال امکان آن برای هر فرد وجود دارد.

انواع وکیل برای اشخاص حقوقی

۱- وکیل

۲- نماینده حقوقی

اشخاص حقوقی حقوق عمومی می توانندد علاوه بر انتخاب وکیل دادگستری، شخصی را از میان کارمندان رسمی خود یا اداره حقوقی به عنوان نمیند حقوقی معرفی نمایند تا به مراجع قضایی جهت پیگیری پرونده مراجعه نمایند.

اما اشخاص حقوقی حقوق خصوصی تنها حق اختیار وکیل دادگستری جهت مراجعه به محاکم را دارند و معرفی نماینده حقوقی از سوی آنها قابل قبول نیست.

انواع وکیل از لحاظ درجه اعتبار و رسمیت

۱- وکیل رسمی

۲- وکیل عادی

انواع وکیل از لحاظ متعلق وکالت

۱- وکیل مطلق

۲- وکیل مقید

نکته آخر: قبل از انتخاب وکیل حتماً آنها را استعلام کنید، برای این کار می‌توانید این جمله را… (جستجوی وکیل کانون {شهر مورد نظر} را سرچ کنید)

کد خبر 676692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.