کرم‌های ۴۶ هزار ساله از خواب زیر یخ‌ها بیدار شدند

پژوهشگران کرم‌هایی را در یخ‌های منطقه سیبری کشف کردند که قدمت آن‌ها به حدود ۴۶ هزار سال پیش برمی‌گردد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دانشمندان بعد از پنج سال مطالعه و ارزیابی تأیید کردند که کرم‌های بیدار شده در یخ‌های منطقه سیبری، موجودات باستانی هستند که به زندگی بازگشته‌اند و قدمت آن‌ها به حدود ۴۶ هزار سال پیش بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد که این کرم‌های بیدار شده مربوط به دوران ماموت‌ها هستند و در رده گونه منقرض‌شده‌ای به نام Panagrolaimus kolymaensis دسته‌بندی می‎‌شوند. این‌گونه می‌توانند به صورت طولانی‌مدت بخوابند و با به وجود آمدن شرایط محیطی مناسب، بیدار شوند.

دانشمندان پیش از این فقط شواهدی ارائه کرده بودند که نشان می‌داد کرم‌های گرد می‌توانند کمتر از ۴۰ سال در حالت خفته باقی بمانند. اما قدمت رادیوکربنی لانه یخی که کرم‌ها درون آن یافت شدند، نشان می‌دهد که آن‌ها حدود ۴۶ هزار سال قدمت دارند. یک پروفسور در مجله PLOS Genetics نوشته است که این نوع کرم کوچک اکنون می‌تواند در ردیف رکوردهای جهانی گینس ثبت شود، زیرا بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیشتر شبیه افسانه زیبای خفته است، البته در یک دوره بسیار طولانی‌تر رخ داده است.

آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه‌ها نشان می‌دهد که ممکن است بدن کرم‌ها قبل از اینکه بتوانند با موفقیت در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد زنده بمانند و عملکردهای اصلی بدنشان متوقف شود، در ابتدا دهیدراته شده است. زمانی که دهیدراته می‌شوند، بدن آن‌ها قندی به نام ترهالوز تولید می‌کند که باعث می‌شود در برابر سرمای شدید و یخ‌زدگی مقاوم شوند. با توجه به اینکه در حال حاضر محققان درک بهتری نسبت به چگونگی دستیابی به وضعیت بین زندگی و مرگ دارند از این علم بهره می‌برند تا دایناسورهای یخ‌زده را کشف کنند، البته لازم است فاکتورها و عوامل زیادی در این زمینه بررسی شود.

کد خبر 676379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.