ایفای نقش جوانان در هیئت‌های مذهبی/ عشق به حسین(ع) پیر و جوان نمی‌شناسد

از گذشته نام هیئت با پیرغلامان و بزرگان عجین شده است، اما امروزه حضور جوانان و نوجوانان رنگ و بوی دیگری به ماه محرم می‌دهد؛ یکی از اهداف برپایی هیئت‌ها جذب جوانان و آماده‌سازی بستری برای حضور نسل امروزی در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) و برپایی سنت‌های دینی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر سیاه پوش سید شهدا (ع) است و حال هوایی محرم به خود گرفته است. تکیه‌ها و هیئات چادر برپا کرده‌اند و چندین نفر در حال تدارکات هستند، یکی جارو به دست تلاش دارد مسیر تردد عزاداران حسینی را تمیز کند، دیگری سماور را پر از آب می‌کند تا عطر خوش چایی زیر نور ماه خوش رقصی کند و به جان مردم بنشیند.

دعوای بعضی از نوجوانان هم دلچسب است، ظاهراً توافقی وجود ندارد برای اینکه کدامشان طبل بکوبند، آن سوی دیگر مداح دارد خودش را آماده می‌کند و نوای «زنجیر زن زنجیر بزن کربُ‌وبلا نزدیکه....» سر می‌دهد. دیدن این صحنه‌ها لبخند محوی را روی صورتم می‌آورد و بیشتر به عشق حسین (ع) افتخار می‌کنم. گویی که اندوه و غم ماه محرم هم انرژی مثبت دارد و در کنار اشک و ماتمی که داریم حال ما از همیشه بهتر است.

از گذشته نام هیئت با پیرغلامان و بزرگان عجین شده است، اما امروزه حضور جوانان و نوجوانان رنگ و بوی دیگری به ماه محرم می‌دهد؛ یکی از اهداف برپایی هیئت‌ها جذب جوانان و آماده‌سازی بستری برای حضور نسل امروزی در هیئات مذهبی و برپایی سنت‌های دینی است.

ایفای نقش جوانان در هیئت‌های مذهبی/ وقتی تیر دشمن به سنگ می‌خورد

رسم عاشقی؛ داغی که از کودکی به دل داریم

رسم و رسوم طی سال‌های گذشته دستخوش تغییر شد، اما رنگ نباخت، امروز نگاهی گذرا به هیئت‌ها، تکیه‌ها، دسته‌های عزاداری و ایستگاه‌های صلواتی نشان می‌دهد عشق به سید و سالار شهیدان و یاران وفادار او با گذشت زمان کمرنگ نمی‌شود، گویی که تلاش دشمن برای تأثیرگذاری بر افکار نسل جوان آب در هاوَن کوبیدن است و دهه ماه محرم همه نقشه‌های آن‌ها را نقشه بر آب می‌کند.

سیدجواد محمودی، یکی از مداحان استان البرز درباره ضرورت حضور جوانان در هیئت‌های مذهبی می‌گوید: یک‌مداح تراز اسلامی باید جامعه هدف خود را بشناسد و مطابق با آن مداحی خود را ارائه دهد.

وی می‌افزاید: لازم است برای هر قشری از پیر و جوان برنامه‌هایی در راستای انقلاب، آرمان‌های انقلاب و شهدا طراحی شود.

ایفای نقش جوانان در هیئت‌های مذهبی/ وقتی تیر دشمن به سنگ می‌خورد

مداحی‌ها باید بر اساس سلیقه جوانان و نوجوانان باشد

این مداح اهل استان البرز خاطرنشان می‌کند: دشمن امروز توان خود را به کار گرفته است تا جوانان را از مسیر انقلاب و اسلام دور کند. مجلس امام حسین (ع) و ایام محرم و صفر همان نقطه عطفی است که دشمن را همیشه زمین گیر کرده است.

محمودی اضافه می‌کند: مداحان، صاحبان تکیه، هیئت‌ها، مساجد و ایستگاه‌های صلواتی باید برنامه‌های درخور سلیقه جوانان و در شأن امام حسین (ع) و یارانش داشته باشند، سازمان تبلیغات اسلامی نیز می‌تواند در این حوزه ایفای نقش کند و تولید محتوا داشته باشد.

بسته‌های فرهنگی محرم ویژه نسل جوان

در همین پیوند حجت‌الاسلام سیدمحمد صفوی مسئول امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز تصریح می‌کند: همزمان با آغاز ماه محرم و صفر بسته‌های فرهنگی آماده و تحویل جامعه هدف یا همان جوانان و نوجوانان شده است.

وی ادامه داد: با مدیران هیئات و نمایندگان آن‌ها جلساتی برگزار شد تا درباره نحوه برخورد با نسل جوان، جذب این قشر و تقویت اعتقادات آن‌ها برنامه‌ریزی لازم انجام گیرد.

این مقام مسئول به تهاجم فرهنگی موجود در فضای مجازی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: تلاش خود را به کار گرفتیم تا با تولید محتوای مناسب در فضای مجازی به منظور معرفی اهداف و انگیزه قیام عاشورا ویژه قشر جوان، اقدامات مؤثری داشته باشیم.

ایفای نقش جوانان در هیئت‌های مذهبی/ وقتی تیر دشمن به سنگ می‌خورد

نباید فراموش کنیم که عزاداری و گریه بر مصیبت‌های امام حسین (ع) تنها هدف برگزاری مراسم ماه محرم‌الحرام نیست بلکه این عزاداری‌ها، اهداف بزرگ‌تری دارد. تقویت روح استکبارستیزی، بصیرت‌افزایی، تزکیه نفس، معرفی اهل بیت معصوم (ع) به عنوان الگوی مسلمانان، وحدت میان امت مسلمان، معرفی اسلام حقیقی به جهانیان، کسب معنویت و تعلیم معارف دینی از اهداف والای برگزاری مجالس امام حسین (ع) است و زمینه‌سازی برای حضور جوانان و نوجوانان در این روزها ضروری به نظر می‌رسد.

چنانچه مسلمانان به اهداف والای برپایی هیئات و مجالس عزاداری در محرم توجه داشته باشند و برنامه‌ها را بر همان اساس تدوین کنند، می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را رفع کرد.

کد خبر 676089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.