لزوم تبیین صحیح شأن و جایگاه امربه‌معروف در حوزه‌های فرهنگی و معرفتی

استاندار اصفهان گفت: شأن و جایگاه امربه‌معروف باید در حوزه‌های فرهنگی و معرفتی به‌درستی تبیین شود تا از مسیری که دشمن در حال خدشه واردکردن به این جایگاه است، عبور کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی پیش از ظهر امروز _چهارشنبهچهارم مرداد_ در همایش فعالان امربه‌معروف و نهی از منکر ضمن گرامیداشت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) اظهار کرد: امید است خداوند توفیق دهد تا در جامعه و در مسیر احیای امربه‌معروف و نهی از منکر گامی به سمت جلو برداریم.

وی با بیان اینکه ستاد احیای امر با معروف استان در چند ماه گذشته شرایط خوبی را طی کرده است، افزود: تعداد جلسات و برنامه‌های این مجموعه متفاوت از قبل است و امید است خداوند به این همت و خلوص برکت دهد تا شاهد اثربخشی بیشتر باشیم.

استاندار اصفهان گفت: موضوع عفاف و حجاب در قالب حرکت قرارگاهی و دو ماه قبل از ابلاغ وزارت کشور کار خود را آغاز کرد و با اتفاقاتی که رقم خورد، تعداد پیگیری‌ها و جلسات گسترش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آمران به معروف در حال انجام مأموریت الهی هستند و در این مسیر ارسال پیامبران الهی، برای همین مأموریت بوده است، تأکید کرد: ما برحسب مأموریتی که به‌عنوان حکومت اسلامی برای خود فرض می‌کنیم، باید گروه‌هایی را فراهم کنیم تا دعوت به‌خوبی و نهی از بدی کنند اما برخی عوارض این امر اثربخشی این مورد را کاهش داده که یکی این موارد نشناختن جایگاه امر زه معروف و نهی از منکر است.

مرتضوی با تأکید بر اینکه نیازمند حرکت و نگاهی فراگیر هستیم تا همه جامعه به جایگاه امربه‌معروف آگاه شوند و بدانند نسبت به یکدیگر مسئولیت دارند، گفت: در جامعه باید این مأموریت را برای همه قائل باشیم که هیچ شخصی نمی‌تواند نسبت به محیط و بدن خود عنوان چهاردیواری اختیاری را به‌کار ببرد.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم امر مذکور را در کلیت جامعه به‌عنوان یک کشتی تبلیغ کنیم، در جامعه شخصی نسبت به موضوع دعوت به‌خوبی و نهی از بدی مقاومتی نخواهد داشت.

استاندار اصفهان اظهار کرد: آموزش و ترویج فضای فرهنگی حاکم بر امربه‌معروف و نهی از منکر امری قابل‌توجه است که این مهم توسط ستاد امربه‌معروف در حال دنبال شدن است که باید با نهایت دقت برای تمام اقشار جامعه اعمال شود تا شخصی که قصد این مأموریت را دارد به نحوی انجام دهد که کارساز باشد.

وی تأکید کرد: هماهنگی میان حاکمیت بخش دیگری است که قابل‌توجه است و در این راستا با هدایت، حمایت و پشتیبانی نکردن و یا انجام اموری که خنثی‌کننده اقدامات است باعث می‌شوند شرایط مؤثر شدن امربه‌معروف در جامعه از بین برود.

مرتضوی ادامه داد: نمی‌توانیم نسبت به بخشی از جامعه با مسامحه داشته و نسبت به بخشی دیگر نداشته باشیم و یا در توزیع عدالت و ثروت با عدالت رفتار نکنیم و منتظر اثر خوب باشیم و در این زمینه هماهنگی میان دستگاه‌ها لزوم پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه هماهنگ کردن دستگاه‌های مختلف ذیل راهبرد کلی امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از وظایف حاکمیت است، گفت: استفاده از ظرفیت نخبگانی برای انجام تحقیقات و روش‌های جدید از دیگر وظایف حاکمیت است.

استاندار اصفهان مطرح کرد: شاهدیم که برخی از چالش‌های پیشروی آمران به معروف مطرح است و در این مسیر به این دلیل که تعریف درستی از جایگاه و منزلت امربه‌معروف انجام نداریم، بخشی از جامعه تصور می‌کنند در این زمینه گام بردارند ممکن است آسیبی به او وارد شود و به همین دلیل از این مهم دوری می‌کند، همچنین بخشی دیگر از جامعه به‌دلیل طمع و برخی دیگر به‌دلیل سهل‌انگاری و دلیل‌تراشی موضوع امربه‌معروف و نهی از منکر ورود پیدا نمی‌کنند.

وی گفت: شأن و جایگاه امربه‌معروف باید در حوزه‌های فرهنگی و معرفتی به‌درستی تبیین شود تا از مسیری که دشمن در حال خدشه واردکردن به این جایگاه است، عبور کنیم.

مرتضوی اظهار کرد: حدود ۸۵ تا ۹۴ درصد جامعه نسبت به‌ضرورت حجاب در جامعه معترف و مدافع عفاف و حجاب کامل هستند اما همین افراد معتقدند حدود ۳٠ درصد افراد به این امر پایبند هستند و این موضوع نشان‌دهنده کار رسانه‌ای دشمن است.

وی تأکید کرد: اولین و مهم‌ترین پیامد عفاف و حجاب، خانواده وزندگی است و در این راستا باید بدانیم امربه‌معروف و نهی از منکر ضمانت کننده امنیت زندگی در جامعه است.

کد خبر 675953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.