۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
مشق عشق زنجانی‌ها برای محرم

« صدای جمعیت عزاداران حسینیه اعظم زنجان، بی پروا آسمان را می‌شکافد و در آغوش فرشتگان آرام می‌گیرد. آوازه این دسته نیم میلیونی عاشقان اباعبدالله (ع) امروز دیگر جهانی شده است و همه مردم جهان، زنجان و زنجانی را با هشتم محرم، دسته عزاداری حسینیه اعظم و پایتخت شور و شعور حسینی می‌شناسند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با ماه محرم فعالیت‌های مذهبی در استان زنجان آغاز می‌شود؛ طشت‌گذاری و سیاه‌پوش کردن معابر و خیابان‌ها از قدیم‌الایام در استان زنجان مرسوم بوده است. دسته عزاداری زنجانی‌ها از بی‌نظیرترین دسته‌های عزاداری شیعیان در جهان و نوای (هانسی گروهون بله مولاسی وار-شیعه لرین حضرت عباسی وار) نوحه معروف است که در دسته حسینیه اعظم زنجان عزاداران اباعبدالله سر می‌دهند.

مشخصه اصلی مراسم عزاداری در ماه محرم استان زنجان سادگی و حضور جوانان و نوجوانان عاشق حضرت قاسم و حضرت علی اکبر است که خیمه‌های سیاهی را به یاد آن دو شهید کربلا علم می‌کنند. یکی از آداب و رسوم زنجانی‌ها در ماه محرم، آماده‌سازی مساجد و تکایا برای مراسم، چادرها و خیمه‌ها برای تعزیه و روضه‌خوانی است.

مشق عشق زنجانی‌ها برای محرم

تعزیه خوانی در ارمغان خانه که از دیر باز مرسوم بوده است، امروز با قدمت ۴۰۰ ساله علاقه‌مندان زیادی را برای عزاداری اباعبدالله گردهم می‌آورد. عزاداران حسینی از زن و مرد و پیر و جوان همگی لباس سیاه بر تن می‌کنند. یکی از آداب و رسوم زنجانی‌ها در ماه محرم، آماده‌سازی مساجد و تکایا برای مراسم محرم و چادرها و خیمه‌ها برای اجرای تعزیه و روضه‌خوانی است.

دسته‌های عزاداری زنجانی‌ها قدمت زیادی دارد

بسیاری از دسته‌های عزاداری زنجانی‌ها قدمت زیادی دارد؛ مشهورترین آن‌ها دسته حسینیه اعظم و دسته زینبیه اعظم چلچراغ است، از دیگر دسته‌های عزاداری می‌توان به احمدیه، زینبیه، فاطمیه فیضیه و عباسیه (دسته چلچراغ) اشاره کرد. از حسینیه اعظم زنجان تا تعزیه‌خوانی ارمغان خانه دسته حسینیه اعظم زنجان، همه ساله هشتم محرم پرشورتر از گذشته برگزار می‌شود.

صدای جمعیت عزاداران حسینیه اعظم، بی پروا آسمان را می‌شکافد و در آغوش فرشتگان آرام می‌گیرد. آوازه این دسته نیم میلیونی عاشقان اباعبدالله (ع) امروز دیگر جهانی شده است و همه مردم جهان، زنجان و زنجانی را با هشتم محرم، دسته عزاداری حسینیه اعظم و پایتخت شور و شعور حسینی می‌شناسند. دسته حسینیه اعظم زنجانی‌ها دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا با هزاران رأس قربانی است.

قدمت این حسینیه به حدود یک قرن پیش می‌رسد. این دسته با نظم خاص و نوای یا حسین و یا ابوالفضل مصائب حضرت زینب را بازگو می‌کنند. عزاداران بر سر و سینه می‌زنند و بر مظلومیت اباعبدالله اشک ماتم می‌ریزند و مسیر حسینیه تا امام‌زاده سید ابراهیم را به نیت بین‌الحرمین طی می‌کنند. در این دسته خبری از عَلم، طبل و کَتل خبری نیست با این وجود سیل عظیم جمعیت عزادار به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان نمود زیادی در بین عزاداران دارند.

مشق عشق زنجانی‌ها برای محرم

از وقف این حسینیه حدود یک قرن گذشته و به عنوان دهمین میراث معنوی ایران ثبت شده است. عزاداران همه ساله چندین هزار رأس گاو و گوسفند را برای قربانی به این حسینیه هدیه می‌کنند. دسته زینبیه زنجانی‌ها، همه ساله یازدهم محرم به مناسبت شب سومین روز شهادت امام حسین (ع) عاشقان حسینی را گردهم جمع می‌کند و با حضور بانوان در این دسته عزاداری مصائب حضرت زینب را هم نوا باهم یاد آور می‌شوند.

در دسته عزاداری چلچراغ، عزاداران فانوس‌هایی را به یاد ۷۲ شهید کربلا و به یاد اسارت شیرزن دشت کربلا روشن و چلچراغی را به عنوان نماد حجله عباس (ع) همراه می‌کنند. شکوه و عظمت آداب و رسوم زنجانی‌ها در محرم، مسلمانان زیادی را از جای جای جهان و ایران در ۱۰ روز اول ماه محرم به ویژه هشتم محرم به زنجان می‌کشاند.

نصب ۲۰ المان موضوعی ویژه محرم در سطح شهر زنجان

مجید دوستی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زنجان با بیان اینکه آذین‌بندی شهر امسال متفاوت از سال‌های گذشته انجام شده است، گفت: ۲۰ نماد (المان) موضوعی ویژه محرم در زنجان نصب شد.

وی ادامه داد: تمام معابر و میدان‌های شهر زنجان با نصب صدها بیرق مشکی، پرچم ریسه‌ای و کتیبه با هدف گرامیداشت ماه محرم، برجسته‌سازی عناصر، انتقال پیام عاشورا و ایجاد فضای معنوی مناسب برای عزاداری سرور و سالار شهیدان سیاه‌پوش شد.

مشق عشق زنجانی‌ها برای محرم

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زنجان خاطرنشان کرد: ریسه‌بندی معابر اصلی، تعویض پرچم‌های الوان و نصب پرچم‌های سیاه در پل‌ها و میادین، نصب بنر با مضمون آیات و روایات و سخنان ائمه و بزرگان دین پیرامون فلسفه قیام امام حسین (ع) و تبیین فریضه امر به معروف و نهی از منکر از اقدامات انجام شده در راستای آذین‌بندی شهر به مناسبت ماه محرم است.

گزارش از رقیه الماسی؛ خبرگزاری ایمنا 

کد خبر 675901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.