تصویر دغدغه‌مندی زنان در قاب فیلم کوتاه

در پنجمین جلسه از فصل جدید پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان ضمن بررسی و نقد فیلم‌های«زنِ مردِ نقاش»، «نهایت راحتی» و «صحنه» به آسیب‌شناسی و چالش‌های پیش روی سینمای حوزه زنان پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نودوسومین جلسه از پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان که با حضور مجتبی اسپنانی، مجری و منتقد، مهوش خادم‌الفقرا، کارشناس مسائل اجتماعی حوزه زنان، و امید شمس، کارگردان مطرح سینمای کشور، با موضوع نسبت زن و جامعه در سینمای کوتاه برگزار شد که سه فیلم با نام‌های «زنِ مردِ نقاش» ساخته سهیل دانش‌اشراقی، «Super Comfort» (نهایت راحتی) ساخته Kirsikka Saari و «صحنه» ساخته امیر مهندسیان به نمایش درآمد.

تصویر دغدغه‌مندی حوزه زنان در قاب فیلم کوتاه

تجلی نگاه غلط نظام سرمایه‌داری به هویت زن در تولیدات سینمایی

در ابتدا، مهوش خادم‌الفقرا، کارشناس این جلسه، درباره فیلم «زن مرد نقاش» اظهار کرد: این فیلم به مشکلات زنی می‌پردازد که با مشکلات زیادی در زندگی‌اش دست‌وپنجه نرم می‌کند و در حالی که زن مقدمات رفاه و زندگی راحت را برای همسرش فراهم می‌کند، با بی‌توجهی او مواجه می‌شود.

وی درباره فیلم «Super Comfort» (نهایت راحتی) افزود: در این فیلم مادر خانواده در تلاش برای برقراری ارتباط با همسر و فرزندش است که تا انتها نیز ناموفق می‌ماند. زن در این مسیر رنج بسیاری را متحمل می‌شود که با هنرمندی به نمایش درمی‌آید. در نقدی کلان‌تر می‌توان نظام سرمایه‌داری را در نظر آورد که ارزش زن را به جوانی و زیبایی او نسبت می‌دهد. از آن جایی که در این نظام، ارزش زنان میان‌سال دیده نمی‌شود، تبلیغات محصولات آرایشی بهداشتی که در خدمت همین نظام است، به کمک پر کردن این خلأ می‌آید.

فیلم‌سازهای عزیز، لطفاً فیلم نبینید!

مجتبی اسپنانی، منتقد سینما در این جلسه، اظهار کرد: «زن مرد نقاش» نه‌تنها به مشکلات حوزه زنان نمی‌پردازد بلکه علیه این هدف عمل می‌کند. هرچند نمی‌توان از کارگردانی خوب فیلم گذشت، اما آن را می‌توان فیلمی ضد مرد هم دانست، چراکه شخصیت مرد فیلم در انفعالی غیرواقعی به سر می‌برد. علت استفاده کارگردان از دو بازیگر «چهره» در فیلم مشخص نیست و به‌راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که این فیلم فقط رزومه‌ای برای کارگردان بوده است که بتواند بر اساس آن مجوزهایی برای ساخت فیلم بلندش کسب کند.

وی افزود: مشکل فیلم‌سازهای ما این است که می‌خواهند از هر فیلمی که دیده‌اند، الهام بگیرند. این موضوع باعث می‌شود که ما نتوانیم با موضوع و دغدغه فیلم‌ساز ارتباط برقرار کنیم و دائم در حال تماشای تاریخ سینما در آثار آن‌ها هستیم. از فیلم‌سازها درخواست می‌کنم حداقل یک سال پیش از ساخت فیلمشان هیچ فیلمی تماشا نکنند. لازم نیست فیلم‌های خود را پر از بحران و چالش کنید، بلکه کافی است یک وجه متفاوت از یک شخصیت را به مخاطب نشان دهید. کاری که فیلم «نهایت راحتی» انجام داد.

منتقد پنجمین جلسه از فصل جدید پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان ضمن تمجید از این فیلم نروژی تصریح کرد: از میان فیلم‌های امشب، تنها این فیلم را می‌توانیم در زمره فیلم‌های مربوط به دغدغه زنان بدانیم. وقتی فیلم‌ساز شخصیت‌های فیلم را به‌درستی خلق کند، دیگر نیازی به فیلم‌آرایی ندارد.

وی ادامه داد: شخصیت محوری این فیلم بیش از دو فیلم ایرانی اکران‌شده شبیه به زندگی زنان سرزمین ما است. در این فیلم برخلاف دو فیلم ایرانی اکران‌شده، کارگردان قصد خودنمایی ندارد؛ بلکه فیلم را بر پایه شخصیت منحصربه‌فردی که خلق کرده، استوار گردانده است.

نمی‌خواستم فیلمم درباره زنان باشد!

امیر مهندسیان، کارگردان فیلم «صحنه»، در پاسخ به نقد حاضران مبنی بر در حاشیه بودن موضوع زنان در فیلم گفت: موضوع اصلی فیلم، دغدغه مسائل زنان نیست. در محله‌هایی از جنوب شهر تهران با افرادی مواجه شدم که به‌طور غیرطبیعی و گسترده دچار نقص عضو یا آسیب‌دیدگی بودند. پس از جویا شدن علت آن متوجه شغل کاذب و البته سازمان‌یافته‌ای به‌نام «صحنه‌زنی» شدم.

وی ادامه داد: آن‌ها به‌صورت ظاهری یک صحنه تصادف می‌سازند و سپس با اسپانسرهایی قدرتمند، مراحل گرفتن خسارت از شرکت بیمه را طی می‌کنند. این موضوع تکان‌دهنده به‌قدری در آن محدوده‌ها عادی شده بود که تصمیم گرفتم آن را در قالب فیلم، به جامعه انتقال دهم.

تصویر دغدغه‌مندی حوزه زنان در قاب فیلم کوتاه

تکنیک یا ایده؛ مسئله این است!

در این جلسه امید شمس، کارگردان مطرح کشورمان تصریح کرد: فیلم کوتاه، پله‌ای برای ساخت فیلم بلند به‌شمار می‌رود؛ اما هیچ‌گاه حسی که در فیلم کوتاه است را نمی‌توان در فیلم بلند پیدا کرد. چراکه در فیلم کوتاه ایده و دغدغه فیلم‌ساز با صمیمیت اعضای تیم ترکیب می‌شود و منجر به انتقال آن به مخاطب می‌شود، این در حالی است که در فیلم بلند به‌طور معمول شرایط بر ایده چیره می‌شود.

وی با اشاره به تغییر دغدغه فیلم‌سازهای فعلی از ساخت و پرداخت ایده‌های نو به تهیه تجهیزات حرفه‌ای و گران‌قیمت افزود: جشنواره‌ها نقش مهمی در جهت دادن به فیلم‌سازهای ما دارند. در حالی که در جشنواره‌های معتبر جهان می‌توان رویکردهای متفاوت و مثبتی را دید، جشنواره‌های داخلی در حالتی منفعل صرفاً به رفع تکلیف و برچسب فرهنگی بودن اکتفا کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان با حمایت دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان، مجموعه سیتی‌سنتر، اطلس فیلم ایرانیان و اسنپ، به مدت سه ماه در پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صفحه مجازی پاتوق در اینستاگرام به نشانی esfahanshortfilmclub مراجعه کنند، همچنین مخاطبان می‌توانند با استفاده از کد تخفیف PATOQ40 از ۴۰ درصد تخفیف اسنپ برای شش بار رفت‌وآمد به پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان بهره‌مند شوند.

کد خبر 675670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.