سامانه مشاوره ژنتیک چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

فعالیت مشاوره ژنتیک یکی از فعالیت‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی است که می‌تواند اقدامات مؤثری در راستای پیشگیری از بروز اختلالات ژنتیک انجام دهد؛ این در حالی است که این سامانه به‌زودی افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اهمیت مشاوره ژنتیک آنجا مشخص می‌شود که تأثیر بسزایی در کاهش بیماری‌های ارثی و معلولیت‌های مادرزادی دارد، لذا توجه به این موضوع از این منظر بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

افروز صفاری‌فرد، معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی سامانه مشاوره ژنتیک خبر داد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت مشاوره ژنتیک یکی از فعالیت‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی است که می‌تواند اقدامات مؤثری در راستای پیشگیری از بروز اختلالات ژنتیک انجام دهد، اظهار کرد: این اختلالات می‌تواند منجر به معلولیت شود؛ در حال حاضر ۲۵۳ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور با مجوز مشاوره ژنتیک فعالیت دارند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده این مراکز مشاوره در مرکز استان‌ها هستند و بسیاری از شهرستان‌هایی که از مرکز استان دور هستند، ممکن است در دسترسی به این مراکز مشکلاتی داشته باشند، سازمان بهزیستی تصمیم به ایجاد سامانه مشاوره ژنتیک گرفته است.

وی ادامه داد: عموم مردم می‌توانند با مراجعه به این سامانه، بر اساس شرایط سن و وضعیت تجرد یا تأهل، فرم پر کنند. در صورتی که این افراد نیازمند دریافت مشاوره ژنتیک باشند، سامانه به صورت هوشمند به فرد پیام می‌دهد تا به نزدیک‌ترین مرکز مشاوره ژنتیک مراجعه کند، در نهایت افراد با مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک می‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند.

صفاری‌فرد از برنامه بهزیستی برای ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک پایه در مراکز مثبت زندگی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در برخی شهرستان‌ها امکان مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک وجود ندارد، از این‌رو به دنبال ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک در مراکز مثبت زندگی هستیم. برای این اقدام از کارشناسان ارشد ژنتیک در مراکز مثبت زندگی استفاده می‌شود و اقدامات اولیه مانند تکمیل پرسشنامه‌ها و مشاوره پایه مانند رسم شجره‌نامه و مصاحبه اولیه صورت خواهد گرفت و در صورت نیاز، افراد برای دریافت مشاوره به مراکز ارجاع خواهند شد.

وی با بیان اینکه قرار است ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک در مراکز مثبت زندگی به صورت پایلوت در سه استان فارس، خراسان‌جنوبی و خوزستان صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دستورالعمل اجرای پایلوت ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک ابلاغ شده و قرار است اجرایی شود، بعد از ارزیابی نتایج آن، به سراسر کشور تسری پیدا خواهد کرد.

دسترسی به سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی برای عموم آزاد است

چهاردهم فروردین‌ماه سال جاری افروز صفری‌فرد، معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: طرح اولیه این سامانه تهیه شده و در مرحله مقدماتی است.

وی با بیان اینکه دسترسی به سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی برای عموم آزاد است، افزود: همه مردم برای مشاوره‌های قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری می‌توانند وارد این سامانه شوند و البته مشاوره ژنتیک حین بارداری طبق قانون مرکز خانواده و جوانی جمعیت با درخواست والدین و تأیید پزشک متخصص زنان قابل ارائه است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در سامانه ژنتیک بهزیستی، فرم‌های پرسشگری قرار می‌گیرد که مردم باید این فرم‌ها را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه این سامانه هوشمند است و بر اساس پاسخ به سوالات به مردم هشدار می‌دهد که باید به مرکز مشاوره مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: سامانه دسترسی مردم را به نزدیک‌ترین مرکز مشاوره اعلام می‌کند تا آن‌ها بتوانند به آن مراکز مراجعه و مشاوره ژنتیک دریافت کنند.

کد خبر 675466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.