ثبت‌نام ۶۵ هزار نفر در «آموزش هنر برای همه»

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح رایگان «آموزش هنر برای همه» با اولویت احیا و آموزش هنرهای سنتی و بومی در مناطق محروم کشور گفت: ۶۵ هزار نفر در دوره‌های آموزشی این طرح ثبت‌نام کردند.

به گزارش ایمنا محمدحسین اسماعیلی درباره اجرای طرح «آموزش هنر برای همه» و چگونگی اجرای آن در استان‌های کشور اظهار کرد: این طرح در راستای سیاست محرومیت‌زدایی دولت سیزدهم، به‌عنوان یکی از کلان برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد عدالت فرهنگی در کشور اجرا شد.

وی با بیان اینکه طرح «آموزش هنر برای همه» در یک سال اخیر به‌صورت رایگان در دو مرحله اجرا شد، افزود: این طرح در مرحله اول بیشتر در مناطق مرزی و دورافتاده کشور اجرا و به تدریج با توجه به بازخوردهایی که داشت و بررسی‌های دقیق‌تری که صورت گرفت، به تمامی استان‌های کشور با اولویت مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین تعمیم پیدا کرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شناسایی ۳۱۶ نقطه شهری، روستایی و عشایری برای اجرای طرح «آموزش هنر برای همه» بیان کرد: در این طرح، صد رشته فرهنگی و هنری در سراسر کشور نیازسنجی شد، آنچه که به عنوان معیار اصلی برای انتخاب این رشته‌های فرهنگی و هنری در نظر گرفته شد، احیای هنرهای بومی، سنتی، آئینی و هنرهایی بود که در بعضی از مناطق کشور در حال فراموشی بودند.

وی افزود: سامانه‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی این طرح راه‌اندازی شد که در یک سال اخیر حدود ۶۵ هزار نفر متقاضی شرکت در کلاس‌های آموزشی این طرح بودند و رابطان ما در همه استان‌ها، نسبت به ثبت‌نام آن‌ها در این سامانه اقدام کردند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: این دوره‌های آموزشی در رده‌های مقدماتی و تکمیلی به سه روش حضوری، آنلاین و آفلاین همراه با تولید بسته‌ها و محتواهای آموزشی و هنری و ارسال برای متقاضیان برگزار شد و برای آن‌ها شناسنامه هنری در نظر گرفته شد که بازخورد بسیار خوبی از سوی متقاضیان داشت.

وی گفت: امسال دو برنامه اصلی برای ادامه طرح «آموزش هنر برای همه» در نظر گرفته شده است؛ یکی اینکه با برنامه‌ریزی شرایط مناسب را برای حضور متقاضیان جدید در دوره‌های آموزشی این طرح فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در برنامه دوم طرح «آموزش هنر برای همه» که برنامه اصلی است در تلاش هستیم تا برای افرادی که در یک سال گذشته، در دوره‌های آموزشی این طرح شرکت کردند، دوره‌های تکمیلی، پیشرفته و دوره‌های آشنایی با مدیریت کسب و کارهای فرهنگی و هنری را در راستای رونق اقتصاد هنر برگزار کنیم؛ معتقدیم که این آموزش‌ها باید منجر به شغل و کسب و کار شود، اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند در جهت رونق اشتغال‌زایی در مباحث فرهنگی و هنری بسیار مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: همچنین طی مذاکراتی با بعضی از نهادها و مؤسسات مالی و حمایتی تفاهم‌نامه‌هایی را با آن‌ها منعقد خواهیم کرد تا افرادی که در این دوره‌ها شرکت کردند، بتوانند از تسهیلاتی برای راه‌اندازی کسب و کارهای خرد در حوزه‌های فرهنگی و هنری بهره‌مند شوند، در این زمینه با بنیاد برکت توافقات بسیار خوبی صورت گرفته که در حال نهایی شدن است و تفاهم نامه‌ای را منعقد می‌کنیم و متقاضیان می‌توانند در چند مرحله از طریق بنیاد برکت مورد حمایت قرار بگیرند.

اسماعیلی گفت: همچنین با یکی دو مؤسسه مالی و بانک‌های قرض‌الحسنه در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن‌ها برای حمایت از آموزش‌دیدگان بهره‌مند شویم و طرح «آموزش هنر برای همه» را به سمت رونق اقتصاد فرهنگ و هنر پیش ببریم.

استان‌های پیشتاز در طرح «آموزش هنر برای همه»

وی با اشاره به اینکه ۳۲ استان کشور در طرح «آموزش هنر برای همه» مشارکت داشتند، خاطرنشان کرد: اولویت اجرای این طرح، مناطق محروم و حاشیه‌نشین بوده است حتی طرح «آموزش هنر برای همه» در استان تهران در مناطق محروم شهرستان‌هایی همچون پیشوا، شهر قدس و ملارد و فیروزکوه که فاقد مراکز آموزش هنری بودند، اجرا شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از ۳۲ استان مشارکت‌کننده در طرح «آموزش هنر برای همه»، استان‌های خوزستان، گلستان، آذربایجان شرقی و هرمزگان پیشتاز بودند، استقبال بسیار زیادی از این طرح صورت گرفت، تعداد افراد قابل توجهی در دوره‌های آموزشی شرکت کردند و بازخوردهای خوبی را دریافت کردیم. تمامی علاقه‌مندان می‌تواند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این طرح به نشانی‌های https://amoozesh.azmoonehonar.ir/welcome و https://amoozeshehonar.farhang.gov.ir/ بخش آموزش مراجعه کنند.

اهدای نشان ملی آموزش هنر

وی درباره برنامه‌های اداره کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که برای امسال در نظر گرفتیم، اهدای «نشان ملی آموزش هنر» است، این طرح اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و قرار است این نشان که جایزه «سرو ایرانی» نامگذاری شده است، در جهت تجلیل از جایگاه هنرآموزی و تدریس هنر هر ساله به هنرآموزان، مدیران، مبتکران سبک‌های آموزش هنر و شرکت‌های دانش بنیان تخصصی آموزش هنر، اهدا شود.

اسماعیلی گفت: برگزاری نمایشگاه تخصصی آموزش هنر در هفته کتاب، معرفی و تجلیل از ناشران برتر آموزش هنر و طراحی و تدوین نظام جامع آموزش‌های فرهنگی و هنری در دستور کار دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

وی با اشاره به طراحی سامانه آموزش‌های برخط فرهنگ و هنر (LMS) افزود: این سامانه به‌عنوان نخستین پلتفرم آموزش تعاملی از راه دور در حوزه فرهنگ و هنر است که توسط این دفتر و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده و در این سامانه کلاس‌های آنلاین و ابری بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری توسط اساتید برجسته برای علاقه‌مندان ارائه و در پایان دوره‌ها هم به شرکت‌کنندگان گواهینامه‌های معتبر ارائه خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 675464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.