رفلاکس معده طولانی‌مدت موجب بروز چه مشکلاتی می‌‎شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رفلاکس معده طولانی‌مدت می‌تواند منجر به عوارضی مانند مری بارت شود که یک مرحله پیش‌سرطانی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اسید معده می‌تواند در شرایطی مانند بیماری رفلاکس معده (GERD) وارد مری شود و باعث بروز آسیب تدریجی به پوشش مری شود که به صورت احساس سوزش، استفراغ و درد ظاهر می‏‌شود. این علائم ناخوشایند ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. از دیگر علائم مربوط به آن نیز می‌توان به گرفتگی صدا و سرفه مزمن اشاره کرد. عوامل خطر رایج رفلاکس اسید معده شامل سیگار کشیدن، چاقی، اضافه وزن و مصرف بعضی از مواد غذایی می‎‌شود.

فقط عادت‌های غذایی ضعیف دلیل بروز رفلاکس معده نیست، بلکه اختلالات خواب طولانی‌مدت، سنگ کیسه صفرا و بیماری‌های قلبی نیز می‌تواند باعث بروز علائم مشابهی شود. رفلاکس طولانی‌مدت می‌تواند منجر به عوارضی مانند مری بارت شود که یک مرحله پیش‌سرطانی است. پیروی از رژیم غذایی متعادل، مصرف داروهای خاص و اصلاح عوامل خطر، می‌تواند به کنترل و مدیریت رفلاکس معده کمک کند.

توصیه شده است به منظور پیشگیری از بروز رفلاکس معده، سر هنگام خوابیدن ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر بالاتر از بدن باشد. همچنین، لازم است افراد به سمت چپ بخوابند، وعده غذایی سبک میل کنند، از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای فرآوری شده، مرکبات، غذاهای چرب و تند که می‌تواند علائم رفلاکس را تشدید کنند، خودداری کنند. علاوه بر این، افراد نباید بلافاصله پس از غذا خوردن بخوابند.

حفظ وزن بدن در محدوده مناسب خطر بروز رفلاکس معده را کاهش می‌دهد. همچنین، لازم است افراد سیگار کشیدن را ترک کنند و مصرف کافئین خود را نیز محدود کنند تا دچار رفلاکس معده نشوند. رفلاکس معده بیماری رایجی است و تشخیص آن به‌نسبت ساده است، اما ممکن است با بعضی از بیماری‌ها مانند حمله قلبی یا ذات‌الریه اشتباه گرفته شود. متخصصان گوارش به منظور تشخیص رفلاکس معده از آندوسکوپی، بیوپسی، نظارت بر PH معده و مانومتری مری استفاده می‌کنند.

کد خبر 675219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.