نهادها و ارگان‌های مختلف چه تدابیری برای اربعین اندیشیده‌اند؟

هم‌زمان با فرارسیدن ایام محرم و صفر و اربعین حسینی، نهادها و ارگان‌های مختلف برای هر چه بهتر برگزار شدن عزاداری سید و سالاران شهیدان و اعزام زائران به عتبات عالیات تدابیری را در نظر دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله هم‌زمان با فرارسیدن ایام محرم و صفر ارگان‌ها و نهادهای مختلف آماده مراسم عزاداری و اعزام به عتبات عالیات برای زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) می‌شوند تا با رفع مشکلات و در نظر گرفتن تجهیزات و امکانات، زائران به عزاداری سید و سالار شهیدان بپردازند.

مدارس، پایگاه اسکان زائران پیاده‌روی اربعین می‌شوند

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از راه‌اندازی موکب‌های دانش‌آموزی در مسیر پیاده‌روی اربعین خبر داد و اظهار کرد: کاروان‌های دانش‌آموزی در ایام اربعین راه‌اندازی خواهد شد و اردوگاه‌ها و مدارس به عنوان پایگاه‌های اسکان زائران پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته می‌شود؛ از این‌رو در نظر داریم هر مدرسه حامی یکی از موکب‌های دانش‌آموزی در ایام پیاده‌روی اربعین باشد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم با برنامه‌ریزی بسیار خوب، امسال پیاده‌روی اربعین حسینی را به صورت باشکوه برگزار کنیم، افزود: به دستور وزیر آموزش و پرورش مقدمات صدور مجوز اردوی دانش‌آموزی تسهیل شده است و امکان برگزاری اردوی دانش‌آموزی فراهم خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آماده‌سازی فضاهای دانش‌آموزی مانند برگزاری اردو، نذورات و راه‌اندازی موکب تصریح کرد: استان قم دبیرخانه دانش‌آموزی پیاده‌روی اربعین است و کمیته‌های دانش‌آموزی، پشتیبانی و دانشگاه فرهنگیان از کمیته‌هایی هستند که برای اجرای هرچه بهتر پیاده‌روی اربعین تشکیل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پیگیر اسکان و پذیرایی در دو مدرسه نجف و کربلا به عنوان موکب دانش‌آموزی هستیم، گفت: در نظر داریم سه موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین ایجاد کنیم. کاروان‌های دانش‌آموزی در ایام اربعین راه‌اندازی خواهد شد و اردوگاه‌ها و مدارس به عنوان پایگاه‌های اسکان زائران پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته می‌شود.

باقرزاده با اشاره به تهیه بسته محتوایی برای توزیع در موکب‌ها در پیاده‌روی اربعین خاطرنشان کرد: در محور تولیدات محتوایی، کتاب شعری ویژه کودکان تهیه شده است که در مسیر اربعین توزیع می‌شود، برای نوجوانان نیز کتابی با محوریت امام زمان (عج)، کربلا و اربعین در نظر گرفته‌ایم.

استقرار نیروهای داوطلب در پایانه‌های مرزی برای اربعین

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: اربعین برای ما مهم است و برای برگزاری بهتر این مراسم برنامه‌ریزی کردیم، استقرار نیروهای داوطلب در شلمچه و پایانه‌های مرزی از اقدامات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: ایجاد سازه‌های ثابت و تونل‌های سرما از جمله اقدامات وزارت بهداشت است و امیدواریم بتوانیم هماهنگی لازم را انجام دهیم. هر یک از نیروهای سلامت که در اربعین حضور پیدا کند، موافقت خواهیم کرد. سال گذشته ۱۳۷۰ کادر درمان در این همایش بزرگ شرکت کرده بودند.

ضرورت برنامه‌ریزی و تسهیل در سفر زیارتی زائران

سردار ایرج کاکاوند، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی و تسهیل در سفر زیارتی زائران حین برگزاری مراسم باشکوه اربعین افزود: هم‌زمان با نزدیک شدن به موسم پرشور اربعین حسینی (ع) و سفر خیل عظیمی از هموطنان به کشور عراق، به منظور صیانت و پیشگیری از بروز هرگونه رویداد و جرایم احتمالی مرتبط با مبارزه با مواد مخدر، انتظار داریم با هم‌افزایی‌های بیشتر شاهد رفع مشکلات، حین برگزاری حماسه اربعین برای زائران در مرزها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا آمادگی خود را جهت فعال کردن گشت‌های هم‌زمان مرزی، تشکیل تیم اطلاعاتی در خصوص پرونده‌های خاص، استقرار افسران رابط در مرز مهران، گماردن واحدهایی از سگ‌های موادیاب پلیس در مرزها، تبادل آخرین اخبار و اطلاعات موجود به‌ویژه در ایام اربعین حسینی را اعلام می‌کند.

اعزام ۴ هزار پزشک برای خدمت به زائران در عراق

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: هلال‌احمر ایران آمادگی دارد تا با استقرار کادر متخصص و متبحر، علاوه‌بر ارائه خدمات کیفی‌تر به زائران عتبات عالیات، نیاز مردم عراق برای مراجعه به کشورهای خارجی و دریافت خدمات درمانی را کاهش دهد.

وی با اشاره به ضرورت صدور مجوز فعالیت پزشکان متخصص و پرستاران هلال احمر در عراق تصریح کرد: پزشکان و دیگر اعضای داوطلب متخصص درمانی تحت نظر هلال‌احمر می‌توانند اقدام به آموزش کادر درمان عراق کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در اربعین حسینی امسال ۴ هزار پزشک، ۸۰ آمبولانس و ۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس برای خدمت به زائران، به عراق اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه هلال احمر ایران در تمام روزهای محرم و صفر در عراق حضور دارد، تاکید کرد: خدمات هلال‌احمر در اربعین حسینی پررنگ‌تر می‌شود تا جایی که در ایام اربعین بیش از ١۵٠ یونیت دندان‌پزشکی سیار در طول مسیر نجف به کربلا مستقر خواهند شد، بنابراین هم‌افزایی میان هلال احمر ایران و عراق، خدمت بزرگی به زائران است.

کمبود ۳ هزار اتوبوس برای ایام اربعین

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر انجام اقدامات مؤثر به‌منظور افزایش تعداد ناوگان ضروری در ایام اربعین اظهار کرد: در حال حاضر حداقل حدود ۳ هزار اتوبوس برای این ایام کمبود وجود دارد که معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تلاش برای واردات ۲ هزار اتوبوس و تأمین اتوبوس داخلی در هماهنگی با شرکت‌های حمل‌ونقلی خبر داده است.

وی با تاکید بر رفع موانع و مشکلات سال‌های گذشته و بهبود خدمات برای ایام اربعین سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: بهسازی مسیرها و پایانه‌های مرزی و ارتقای کیفیت سطح خدمات‌دهی به زائران در پایانه‌ها از جمله اقداماتی بوده که لازم است در اربعین ۱۴۰۲ با دقت نظر بیشتری اجرایی شود.

ایمن‌سازی و آماده‌سازی در مرزهای اربعین در ۶ استان

رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات اجرایی برای تسهیل در سفرهای اربعین گفت: سازمان راهداری برای ایام اربعین سه سرفصل را در دستور کار قرار داده است که شامل ایمن‌سازی و آماده‌سازی در مرزهای اربعین در شش استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌غربی، آماده‌سازی پایانه‌های مرزی و تأمین اتوبوس برای زائران از طریق واردات و سیستم‌های داخل است.

وی ادامه داد: در خصوص ایمن‌سازی و آماده‌سازی در مرزهای اربعین در شش استان منتهی به مرزهای اربعین، ۱,۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و هم‌اکنون حدود هزار پروژه در این بخش فعال است که برنامه داریم تا قبل از آغاز سفرهای اربعین این پروژه‌ها به اتمام برسد. این پروژه‌ها شامل روکش آسفالت، خط‌کشی، ایمن‌سازی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز مربوط به مسیرهایی است که به مرزها منتهی می‌شود. هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی این بخش بالای ۵۰ درصد است و به‌زودی به اتمام می‌رسد تا سفری ایمن برای هم‌وطنان در ایام اربعین رقم بخورد.

عزم جدی ملی برای اربعین شکل می‌گیرد

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره ظرفیت موجود برای اربعین امسال اظهار کرد: یک عزم جدی ملی برای اربعین شکل می‌گیرد که مانند هر سال بتوانیم با حداکثر توانمان و با همه ناوگان موجود، جابه‌جایی زائران امام حسین (ع) را انجام دهیم.

کد خبر 675036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.