پناهگاه‌های آب‌وهوا و کمربند سبز؛ استراتژی‌های کاهش گرما در مادرید

مادرید برای مقابله با گرما، علاوه بر احداث مناطقی موسوم به پناهگاه‌های آب‌وهوایی، احداث کمربند سبزی را نیز در نظر گرفته است که بعد از اتمام، دارای نیم میلیون درخت جدید خواهد بود و هزاران تن دی‌اکسیدکربن را جذب می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه مدیترانه‌ای‌ها مدت‌ها است زندگی کاری و اجتماعی خود را با شروع زودتر کار در ساعات خنک و استراحت‌های بعدازظهر با گرما تطبیق داده‌اند اما چنین اقداماتی برای همه صدق نمی‌کند و همه شهروندان موج گرما را به یک شکل تجربه نمی‌کنند. ساکنان مناطق کم‌درآمد نیز به احتمال بسیار کمتری به مسکن‌های عایق‌بندی شده و مناطق خنک و سرسبز دسترسی دارند.

مادرید در تلاش برای بهبود رکورد گرمای خود، اتاقک‌های مجهز به تهویه مطبوع موسوم به پناهگاه‌های آب و هوایی را در فضاهای عمومی در طول موج گرمای کنونی باز کرده است تا شهروندان به در اوج گرما به آنجا پناه ببرند. این شهر اپلیکیشنی را نیز برای افزایش استفاده از استخرهای شهرداری راه‌اندازی کرده است تا شهروندان بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند.

همچنین یک استراتژی بلندمدت برای خنک کردن این شهر وجود دارد. بر اساس طرح سال ۲۰۱۹ موسوم به "جزیره رنگی مادرید"، یک کمربند سبز جنگلی به طول ۷۵ کیلومتر با نیم میلیون درخت جدید در اطراف پایتخت اسپانیا در حال ساخت است. تصاویر ترموگرافی از مناطق نزدیک این کمربند نشان می‌دهد که دمای هوا در دو سال گذشته دو درجه سانتیگراد کاهش پیدا کرده است.

پناهگاه‌های آب‌وهوایی و کمربند سبز؛ استراتژی کاهش گرما در مادرید

این پروژه همچنین از مکان‌های متروکه‌ای که بین جاده‌ها و ساختمان‌ها وجود دارد برای کمک به جذب ۱۷۵ هزار تن CO2 در سال استفاده خواهد کرد. با سرعت گرفتن روند بیابان‌زایی در اروپای جنوبی، جنگل شهری مادرید قصد دارد نقش سازگارسازی با تغییرات آب و هوایی داشته باشد تا اثرات اقلیمی را کاهش دهد. طراحان این پروژه تاکید کرده‌اند که کمربند سبز مادرید، پارک نیست، بلکه کاربردی بیش از یک فضای سبز دارد، چراکه از میزان کمتری از آب بهره می‌برد و دارای درختان بومی بسیاری است.

کد خبر 674848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.