نکات ایمنی که باید در برپایی تکایا و هیئات رعایت شود

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از ضرورت رعایت نکات ایمنی به ویژه در تکایا و مکان‌هایی که برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم برپا می‌شود، خبر داد.

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همه ساله با فرارسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در سراسر کشور برگزار می‌شود و به همین منظور از روزهای قبل، بسیاری از هموطنان اقدام به آماده‌سازی اماکن مذهبی برای پذیرایی از عزاداران کردند.

وی افزود: بسیاری از این نقاط مانند مساجد، شبستان‌ها، حسینیه‌ها و مهدیه‌ها به دلیل همیشگی و دائمی بودن تا حدی از آمادگی و ایمنی لازم برخوردار است، اما از آنجایی که این اماکن، به تنهایی پاسخگوی جمعیت مشتاق عزادار نیست، در تمام محلات در سراسر کشور، اماکنی تحت عنوان تکیه برپا می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: تکیه‌ها، محل‌های موقتی است که تنها به همین منظور و در همین چند روز برپا شده و پس از آن نیز جمع‌آوری می‌شود.

وی ادامه داد: غیردائمی و موقتی بودن تکیه‌ها باعث می‌شود که موارد ایمنی کمتر مورد توجه قرار گیرد و با توجه به جمعیت زیادی که در ایام محرم در تکایا حاضر می‌شود، تنها یک اشتباه کوچک می‌تواند منجر به یک حادثه بزرگ شود، همچنین هدف مسئولان و اعضای هیئت مدیره این اماکن از ایجاد این تکایا، برپایی مراسم مذهبی و خدمت به هموطنان است، اما باید بدانند که رعایت اصول ایمنی در این نقاط بسیار حائز اهمیت بوده و کوچک‌ترین بی‌احتیاطی در این زمینه می‌تواند جان حاضران را به خطر بیندازد، در همین راستا رعایت توصیه‌های ایمنی بسیار مهم و کاربردی لازم است، همه ساله پیش از آغاز این ایام، جلسه‌ای از طرف اداره تبلیغات اسلامی برگزار و از تمام مسئولان هیئات و تکایای ثبت شده برای هماهنگی دعوت به عمل می‌آید و حضور در این مراسم و همکاری و تعامل با مسئولان می‌تواند تأثیر خوبی در برگزاری هرچه بهتر مراسم داشته باشد.

ملکی اضافه کرد: هیئت مدیره نقش بسیار مهمی در تأمین ایمنی این اماکن دارد، بهتر است جوانانی از اعضای همان هیئت انتخاب کرده و آنها را به عنوان مسئول ایمنی آن مکان منصوب کنند، تمام مسئولان اماکن مذهبی باید آموزش‌های ایمنی لازم را دیده باشند و به همین منظور می‌توانند به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: خاموش‌کننده‌ها در این ایام باید در دسترس باشد و همه طرز استفاده از آن را بدانند، در استقرار بناهای تجمعی تمام موارد باید به گونه‌ای باشد که درهای ورود و خروج آن، حداقل به یک راه اصلی و مستقیم باز شود، مسیرهای خروجی باید ظرفیت کافی برای تخلیه هم‌زمان تمام حاضران را داشته باشد و علاوه‌بر مسیرهای ورود و خروج اصلی باید مسیرهای خروج اضطراری در نظر گرفته شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: برای بانوان، افراد سالخورده، ناتوان و کودکان، محل مناسبی در نزدیک‌ترین نقطه به درب اصلی تعبیه شود و به تعداد کافی مسیر خروجی داشته باشد و در اماکن تجمعی به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دو در خروجی، از ۳۰۰ تا یک هزار نفر سه در و بیش از یک هزار نفر حداقل چهار مسیر خروجی وجود داشته و این درها باید در تمام زوایای سالن‌ها و شبستان‌ها باشد و به فضای آزاد و راه‌های دیگر منتهی شود، نباید این مسیرها به نقاط بن‌بست‌گونه که راه خروجی ندارد، منتهی شوند.

وی تصریح کرد: در این شب‌ها و در طول برگزاری مراسم، تمام درها و مسیرهای تردد باید باز بوده و از قفل کردن آنها خودداری شود، درب مساجد، مهدیه‌ها، اماکن دائمی و مسیرهای خروجی توسط تابلوهای شبرنگ مشخص شده باشد، درب‌ها شیشه‌ خور نباشد و دارای ترمز درب باشد که از بسته شدن محکم و شکستن شیشه‌ها جلوگیری شود.

کد خبر 674669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.