دعوت از سرکرده گروهک تروریستی منافقین به ضرر ایتالیایی‌ها تمام می‌شود

سفیر سابق ایران در ایتالیا گفت: اقدام پارلمان ایتالیا در راستای دعوت از سرکرده گروهک تروریستی منافقین به ضرر خودشان است زیرا ایتالیایی‌ها علاقه زیادی به فرهنگ ایران دارند؛ همچنین دستگاه دیپلماسی کشورمان باید تذکرات جدی و قاطعی به آن‌ها بدهد تا از این رفتارشان دست بکشند.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره اقدام اخیر پارلمان ایتالیا برای دعوت از سرکرده گروهک تروریستی منافقین اظهار کرد: به نظر من ایتالیایی‌ها به دو دلیل دچار این اشتباه راهبردی شدند، یکی به دلیل اینکه بخش‌های مربوط به سفارت ایران باید بهتر کار کنند و آن‌ها را توجیه کنند. نوع رابطه سفارت و وزارت خارجه با بخش‌های مربوطه، حتی واحدهای اطلاعاتی ایتالیا، می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد، چراکه گروهک منافقین در ایتالیا جایگاه و ریشه محکمی ندارند.

وی افزود: نکته دوم این است که دولت ایتالیا یک دولت راست با سابقه فاشیستی است، همچنین در حال حاضر نخست‌وزیر ایتالیا یک زن است و آنجا در راستای موضوعات مربوط به زنان فعالیت زیادی صورت گرفته است. به همین دلیل به‌خاطر نبود شناخت لازم نسبت به ایران و غفلتی که صورت گرفته است، منافقان به‌راحتی در پارلمان ایتالیا نفوذ و زمینه را برای این اتفاق فراهم کرده‌اند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا تصریح کرد: امروز ضرورت دارد تعامل رسانه‌های داخلی با مطبوعات ایتالیا افزایش پیدا کند و پیامدهای همکاری با این گروهک تروریستی بدنام را به عنوان هشدار به دولت این کشور اعلام شود، زیرا این اقدام ایتالیا هیجانی است و اگر در این راستا اقداماتی انجام شود در آینده زمینه‌ای برای این قبیل اتفاقات شکل نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه احضار سفیر ایتالیا اقدام درستی بود و باید فارغ از اینکه تا چه اندازه بازدارنده است، انجام می‌شد، ادامه داد: ایران در گذشته با ایتالیا روابط اقتصادی بالایی داشته است که در حال حاضر ندارد، این عامل مهمی در روابط دیپلماتیک دو کشور است، چراکه باید روابطمان را با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی پشتیبانی کنیم.

ظهره‌وند تصریح کرد: در صورت غفلت از این مسئله، همه‌چیز بر مباحث سیاسی و رسانه‌ای متمرکز می‌شود و در سایه این موضوعات، دشمن از این خلأ سوءاستفاده می‌کند و اتفاقی مانند حمایت پارلمان ایتالیا از گروهک تروریستی منافقین رخ می‌دهد.

دعوت از سرکرده گروهک تروریستی منافقین به ضرر ایتالیایی‌ها تمام می‌شود

وی با بیان اینکه امروز ایتالیایی که در بین کشورهای اروپایی بهترین رابطه را در گذشته با ما داشته است، در حال حاضر از ما فاصله گرفته است، خاطرنشان کرد: دولتی که در این کشور بر سرکار آمده است راست افراطی است و در مجموع این نوع دولت‌ها مثل برلوسکونی تمایلی به انقلاب اسلامی و گفتمان جمهوری اسلامی ندارند.

این دیپلمات سابق اظهار کرد: ملونی که هم‌اکنون در رأس دولت این کشور جای گرفته، از» «حزب برادران» ایتالیا است که سابقه روشنی دارد. در همین راستا باید ایران کار جدی‌تری در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای، گفت‌وگو با وزارت خارجه و بخش‌های مربوطه ایتالیا داشته باشد تا بتواند از این قبیل فرصت‌طلبی دشمنان جلوگیری کند.

وی افزود: ایتالیایی‌ها از نظر اقتصادی جزو هفت کشور قدرتمند جهان هستند، اما به نسبت موقعیت اقتصادی که دارند فاقد ظرفیت سیاسی هستند و به آن‌ها کوتوله سیاسی می‌گویند. وقتی در کشوری بین ظرفیت اقتصادی و سیاسی توازن وجود نداشته باشد، ظرفیت اقتصادی را هم در بلندمدت نمی‌توان حفظ کرد. ایران و ایتالیا که در گذشته از روابط خوبی برخوردار بوده‌اند باید از این ظرفیت برای ارتقای موقعیت منطقه‌ای و سطح سیاسی خود استفاده کنند.

ظهره‌وند درباره استفاده از ظرفیت تعاملات اقتصادی دو کشور گفت: از این طریق می‌شود دریچه گفت‌وگو و همکاری بیشتر را باز کرد، چراکه دو کشور در گذشته در حوزه‌هایی همچون خودروسازی، فولاد و آلومینیوم همکاری‌های اقتصادی داشته‌اند. ایتالیایی که امروزه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و نرخ رشد آن نزدیک به صفر است باید بداند اگر می‌خواهد این مشکلات را حل کند و به منطقه غرب آسیا و موقعیت ایران نیاز دارد، باید از بازی با کارت‌های سوخته اجتناب کند. این به هنر دیپلماسی و توان تحرک ما برمی‌گردد و می‌توان در آینده روابط را اصلاح کرد.

کد خبر 674624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.