انواع گواهی انحصار وراثت و تفاوت آن‌ها

همانطور که می‌دانید اموال شخص پس از فوت او به فرزندان و همچنین افراد دیگری که وراث او هستند می‌رسد.

بعد از فوت، وارث می‌تواند مراحل انحصار وراثت را انجام دهد تا پس از آن بتواند سهم خود را به صورت قانونی و بدون هیچ مشکلی دریافت کند. در صورت ‌عدم داشتن برگه انحصار وراثت نمی‌توان هیچ کدام از اموال متوفی را فروخت و همچنین به نام شخص دیگری زد. افرادی که بدون داشتن برگه اقدام به خرید اموال می‌کنند نیز از نظر قانونی بعدا دچار مشکل خواهند شد. این گواهی دارای انواع مختلفی بوده که بر اساس میزان پول و سرمایه‌ای که متوفی باقی گذاشته و همچنین موارد دیگر به صورت دقیق مشخص می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف این گواهی و آگاهی از تفاوت‌های این دو ما را در ادامه همراهی کنید.

گواهی انحصار وراثت محدود چیست؟

همانطور که از اسم آن مشخص بوده گواهی انحصار وراثت محدود به مواردی اطلاق شده که اموال متوفی بسیار کم باشد. به صورت رایج در زمانی که اموال او دارای ارزش مالی پنجاه میلیون و کمتر از این مبلغ باشد به آن محدود گفته می‌شود. در این شرایط تمامی مراحل اداری و قانونی برای گرفتن گواهی در زمان بسیار کوتاهی قابل انجام است.

گواهی انحصار وراثت نامحدود چیست؟

در صورتی که مال و اموال شامل زمین، خانه و… شود و به صورت کلی از نرخ پنجاه میلیون بیشتر باشد لازم به گرفتن گواهی انحصار وراثت نامحدود است. با توجه به اینکه در این گواهی سرمایه متوفی زیاد بوده به زمان بیشتری برای صدور نیاز می‌باشد. مراحل مورد نیاز برای گواهی نامحدود نیز بسیار پیچیده و بیشتر از محدود است.

مقایسه گواهی انحصار وراثت محدود و نامحدود

به صورت کلی می‌توان گفت مهمترین تفاوت گواهی انحصار وراثت محدود و نامحدود مربوط به مراحل اداری و همچنین مدت زمانی که برای صادر شدن آن نیاز بوده است. در واقع در نوع نامحدود به زمان بیشتری برای صادر شدن نیاز دارد.

علت این است که در صدور گواهی نامحدود در پایان کار برای اینکه دادگاه از عدم وجود ذینفع‌های بیشتر اطمینان پیدا کند اطلاعیه‌ای را به صورت روزنامه و غیره در محلی که متوفی ساکن بوده منتشر می‌نمایند. بعد از اینکه اطلاعیه منتشر شد دادگاه مدت زمانی را صبر کرده که ذینفعان در صورت وجود اعلام حضور کنند. این زمان به صورت رایج معادل یک الی یک و نیم ماه است.

انواع گواهی انحصار وراثت و تفاوت آن‌ها

آیا امکان تبدیل گواهی انحصار وراثت محدود به نامحدود وجود دارد؟

در برخی از موارد در ابتدا وراث اقدام به گرفتن گواهی انحصار وراثت محدود می‌کنند و سپس متوجه می‌شوند که باید نوع نامحدود آن را می‌گرفتند. جای نگرانی وجود ندارد چون می‌توان با طی کردن مراحل که در هنگام گرفتن گواهی محدود انجام نشده نوع نامحدود آن را دریافت کرد. برای انجام این کار علاوه بر اینکه وراث می‌توانند خودشان اقدام نمایند بلکه تمامی مراحل کار را نیز به وکیل خود بسپارند.

برای انجام مراحل به صورت مستقیم توسط خود وراث باید به دادگاه شورای حل اختلاف مراجعه کرد. با رفتن به دادگاه و ارائه مدارک می‌توانید پس از مدتی گواهی مورد نظر خود را بدست آورید. حتما باید دادگاه محلی را انتخاب نمود که در متوفی در آن محله در سال‌های آخر زندگی کرده است. هر چند که به دلیل وجود برخی از مدارک مشترک میان گواهی محدود و نامحدود روند کارها بسیار ساده‌تر می‌شود اما باز هم زمانی برای اتمام کار لازم می‌باشد.

مدارکی که برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نیاز است؟

هر چند که این دو گواهی انحصار وراثت با یکدیگر تفاوت دارند اما در مدارک با یکدیگر مشترک هستند. این بدین معنی است که برای گرفتن هر دو نوع گواهی محدود و نامحدود مدارکی که به شرح ذیل بوده را باید ارائه داد.

  • اصل شناسنامه وراث و همچنین متوفی که در صورت ‌عدم وجود شناسنامه متوفی می‌توان المثنی آن را نیز دریافت کرد.
  • در صورت تهیه و تنظیم وصیت نامه توسط متوفی باید به صورت رسمی ثبت شده و به دادگاه ارائه شود.
  • تنظیم استشهاد نامه به صورت رسمی و وجود امضای حداقل سه نفر شاهد در آن.
  • تهیه گواهی مالیاتی که برای داشتن این مدرک وراث باید به اداره مالیات مراجعه کرده و برای گرفتن آن اقدام نمایند.

انواع گواهی انحصار وراثت و تفاوت آن‌ها

چه کسانی می‌توانند گواهی انحصار وراثت محدود و یا نامحدود را دریافت کنند؟

به صورت کلی افرادی که ذینفع هستند می‌توانند برای گرفتن انواع گواهی انحصار وراثت اقدام نمایند. این افراد ذینفع بر اساس درجه ‌بندی نسبتی که با متوفی داشته به سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. درجه اول شامل همسر و فرزندان و همچنین بچه فرزندان، پدر و مادرش می‌شود. درجه دوم فامیل‌های کمی دورتر که همان خواهر و برادر و بچه‌هایی که دارند بوده و همچنین پدر بزرگ و مادر بزرگ در صورت زنده بودن به عنوان ذینفع به شمار می‌روند. در درجه سوم نیز افرادی همچون عمه، دایی، خاله و عمو ذینفع هستند.

در برخی از شرایط به غیر از تمامی موارد گفته شده افراد دیگری نیز ذینفع می‌باشد. برای مثال در صورتی که فرد متوفی به شخصی بدهکار باشد آن فرد نیز از اموال او سهم می‌برد. نکته‌ای که وجود دارد این است که در خصوص مورد طلبکار باید افرادی که ذینفع هستند فرد طلبکار را مورد تایید قرار دهند. اگر شخصی که فوت شده است در وصیت نامه خود به اسامی اشخاص دیگری نیز اشاره کرده باشد آن افراد هم از اموال متوفی ارث خواهند برد و ذینفع شناخته می‌شوند.

روش مطمئن برای گرفتن گواهی انحصار وراثت محدود و نامحدود چیست؟

در صورتی که نمی‌دانید کدام یک از انواع گواهی انحصار وراثت را دریافت کنید بهتر است کار را خودتان انجام نداده و آن را افراد با تجربه بسپارید. دفاتر و تیم‌های حقوقی بسیار زیادی وجود دارد که به صورت حضوری و غیر حضوری شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند.

یکی از بهترین تیم‌های حقوقی گروه وکلای پارسای است. در این مجموعه بهترین و قدرتمندترین وکلای موجود در کشور فعالیت دارند که بهترین و کامل‌ترین مشاوره‌ها را به شما ارائه می‌دهند. برای ارتباط با این مجموعه حرفه‌ای تنها کافی بوده با شماره‌های آن تماس برقرار کنید. بعد از برقراری تماس کارشناسان با توجه به مشکلی که برای شما پیش آمده نزدیک‌ترین زمان ممکن را برای گرفتن مشاوره‌های تخصصی و دقیق در نظر می‌گیرند. parsaylawyers.com

09127923611

09128909893

کد خبر 674516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.