به گزارش خبرنگار ایمنا، حجتالاسلام محسن مفید در نشست خبری که امروز _ یکشنبه بیستوپنجم تیرماه_ در آستانه سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان برگزار شد، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی عبارت است از دو عنصر اسلامیت و جمهوریت که غیر قابل تفکیک است و تا زمانی که مبنای اسلامیت نظام را حفظ کنیم به معنای حقیقی کلمه جمهوریت نظام را نیز حفظ کردیم.
وی افزود: روز بیستوششم تیرماه را به عنوان روز تأسیس شورای نگهبان گرامی میداریم و نهاد شورای نگهبان را اساسیترین نهاد در جمهوری اسلامی میدانیم، زیرا شورای نگهبان حافظ و نگهبان این دو مقوله اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و از همین جا کلام نورانی حضرت امام خمینی (ره) را باید بفهمیم که فرمودند بود و نبود نظام اسلامی به بود و نبود شورای نگهبان بسته است، چون اسلامیت و جمهوریت یک ضمانت بقا و یک ضمانت اجرا در قانون اساسی برای آن تعریف شده است که آن شورای نگهبان است.
رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: شناخت کامل و جامع از شورای نگهبان در جامعه وجود ندارد و شورای نگهبان را در ایام انتخابات با اخبار مرتبط با انتخابات میشنویم و میشناسیم و تصور بر این است که تنها کارکرد و وظیفه شورای نگهبان در قانون در حوزه انتخابات است، در حالی که شورای نگهبان وظایف مهم و خطیر دیگری دارد.
وی تصریح کرد: اولین وظیفه مهم و خطیر شورای نگهبان بررسی و اعلام نظر در مورد مصوبات مجلس شورای اسلامی است، مصوبات مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی تا زمانی که رأی شورای نگهبان را مبنی بر عدم مغایرت با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی را نداشته باشد، تبدیل به قانون نمیشود و مصوبات مجلس شورای اسلامی زمانی به قانون تبدیل میشوند که نظر شورای نگهبان مبنی بر عدم مغایرت با شرع و عدم مغایرت با قانون اساسی را اخذ کند و نظریه شورای نگهبان در کنار این مصوبه قرار بگیرد.
مفید تاکید کرد: آنچه که در صحن شورای نگهبان و در جمع ۱۲ نفره فقها و حقوقدانان از مصوبات مجلس مطرح میشود بعد از یک مداقه دقیق فقهی و حقوقی است که بازوهای مشورتی شورای نگهبان در حوزه پژوهشکده حقوق و بازوی مشورتی فقهی شورای نگهبان مستقر در قم انجام میشود و پس از طرح نگاه دقیق کارشناسی در مورد هر مصوبهای، شورای نگهبان با اتکا به این نظرات مشورتی وارد بررسی مغایرت یا عدم مغایرت مصوبه با شرع و قانون اساسی میشوند.
وی ادامه داد: بررسیها نتیجه یک کار دقیق علمی و کارشناسی در راستای دفاع از حقوق عامه است که ضمانتبخش حقوق عامه عبارت است از احکام شرع و اصول مترقی قانون اساسی و شورای نگهبان برای دفاع از حقوق عامه و حفظ منافع ملت مصوبات مجلس شورای اسلامی را با دقت بررسی میکند و با شرع و قانون اساسی تطبیق میکند.
تفسیر بیش از ۱۰۰ اصل از اصول قانون اساسی توسط شورای نگهبان
رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه تاکید کرد: تا امروز بیش از یکصد اصل از اصول قانون اساسی توسط شورای نگهبان تفسیر شده است و شورای نگهبان نگاه تفسیری خود را اعلام کرده است، یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این است اگر یک شهروند به مصوبه و بخشنامه صادر شده حتی از طرف عالیترین نهاد این کشور همچون هیئت دولت معترض شود و بگوید به نظر من به عنوان یک شهروند این مصوبه خلاف شرع یا خلاف قانون اساسی است و شکایت را به دیوان عدالت اداری ببرد و اگر در شکوائیه خود عنوان کرده باشد خلاف قانون اساسی است، توسط همان دیوان بررسی میشود و اگر گفته باشد خلاف شرع است شکوائیه به شورای نگهبان ارجاع میشود و توسط فقهای شورای نگهبان با دقت بررسی میشود.
وی اضافه کرد: سومین وظیفه مهم و خطیر شورای نگهبان بحث نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مراجعه به آرای عمومی و همهپرسی است که قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان گذاشته است.
مفید در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، تاکید کرد: آنچه که در سخنان سخنگوی شورای نگهبان شنیدید، نکتهای است که ظرفیتهای قانونی در قانون فعلی به گونهای نبوده است که شورای نگهبان حداقل در ادای تکالیف و وظایف خود بتواند به خوبی داوطلبان را راضی کند و بگوید یک کار جامع، دقیق و نزدیکتر با عدالت و کیفی توانستیم انجام دهیم و دلیل آن ضعف قانون بوده است.
وی ادامه داد: شورای نگهبان در یک پروسه زمانی کوتاه میخواهد به طور مثال در مورد ۱۶ هزار پرونده اظهار نظر کند و آن هم بر اساس احراز شرایط کند، احراز شرایط یک مسئله بسیار مهم است و اگر بنا باشد احراز صلاحیت بر اساس آنچه قانون از شورای نگهبان خواسته است باشد، باشد، باید الزامات آن نیز برای شورای نگهبان فراهم شده باشد.
اعتراض شورای نگهبان به کمبود زمان رسیدگی به پروندهها
رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه افزود: یکی از همین الزامات بسط زمان رسیدگی است که قانون فعلی این اجازه را نمیدهد و شورای نگهبان همیشه به عنوان مدافع حقوق عامه و مدافع حقوق داوطلبان، به کمبود زمان رسیدگی معترض بوده است و چه بسا این کمبود وقت اجحاف در حق برخی کاندیداها بوده است.
وی تأکید کرد: برخی اوقات در فرایند بررسیها مستنداتی از طریق مراجع استعلامی به دست میرسد یا تحقیقات نکاتی را در مورد فرد مطرح میکند و ممکن است به جمعبندی برسیم و قانون حق اعتراض برای فرد داوطلب پیشبینی کرده است مبنی بر اینکه داوطلب حق دارد رأیی که در خصوص او صادر و ابلاغ شده و مستنداتش را روئیت کند و اگر فکر کرد این رأی اجحاف در حق او است و مستنداتی در این خصوص داشته باشد، آن را برای تجدیدنظر ارائه دهد، شورای نگهبان همواره مدافع این موضوع بوده است.
مفید تصریح کرد: ظرفیتهای قانون فعلی علیرغم آنکه محدود و کم بوده است، اما شهادت میدهم فقها و حقوقدانان، کارشناسان، ادارات کل در ستاد، ادارات نظارت شورای نگهبان در استانها و شهرستانها با تلاشی شبانهروزی و منسجم سعی کردند حقی از داوطلبی بر اساس قانونی که در اختیار داشتند و موظف بودند بر اساس آن قانون عمل کنند، ضایع نشود و آنچه که از قانون جدید که توقع دارید ابلاغ شود.
وی اظهار کرد: آنچه که از بیانات حقوقدانان و مسئولان شورای نگهبان شنیدید، بحث کوتاه آمدن از الزامات قانونی یا افراط یا تفریط نیست، بلکه بحث این است که کیفیتر و دقیقتر برای احقاق حقوق عامه پیش برویم و هر داوطلبی که فکر میکند در خصوص او اجحافی شده است، این حق مسلم قانونی او است که اگر مستندات جدیدی دارد به شورای نگهبان ارائه تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه گفت: اگر داوطلبان رد صلاحیت شده یا احراز صلاحیت نشده مستندات جدید دارند، به شورای نگهبان مراجعه و ارائه دهند و از ارائه مجدد مستندات قبلی که مورد رسیدگی واقع شده است خودداری کنند تا شورای نگهبان فرصت کافی برای رسیدگی به دیگر داوطلبانی که مستندات و حرف جدیدی دارند داشته باشد.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در سال جاری چندین بار اهمیت انتخابات و بالاتر از آن راهبرد انتخابات سال را اشاره فرمودند که عبارت است از رقابت، سلامت و امنیت.
شورای نگهبان حق ندارد براساس سلیقه رفتار کند
مفید اظهار کرد: هیچکس در هر منصبی که حضور دارد، اجازه ندارد عملی به جز عمل بر مدار مر قانون داشته باشد و شورای نگهبان نیز اینچنین است و اینکه برخی انتظار دارند شورای نگهبان فیلتر را بازتر یا بعضاً بستهتر کند و اگر مراد این است که منفوذ، منطوق و مفهوم قانون را نادیده بگیرید و بر اساس سلیقه رفتار کنیم، مطمئن باشند این چنین نیست و ما موظف هستیم دقیقاً بر اساس قانون رفتار و به آن عمل کنیم.
وی ادامه داد: قانون یک منطوق و یک مفهوم دارد و ما باید به مفهوم و منطوق قانون ملتزم باشیم تا بتوانیم بگویم بر اساس مر قانون عمل کردیم و موظف هستیم به قانون عمل کنیم.
رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه تصریح کرد: آنچه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای شورای نگهبان اهمیت دارد، رصد فعالیت آنها است، البته برخی بر این تصور هستند که شورای نگهبان اختیارات قانونی مبنی بر نظارت بر فعالیتهای نمایندگان دارد که اینچنین نیست، اما فعالیتهای نمایندگان مجلس در تمامی حوزهها چه مثبت و چه منفی تحت رصد این شورا است و بررسی میشود و مستندات تهیه میشود تا در صورتی که مجدد در عرصه انتخابات حضور پیدا کردند از این مستندات استفاده شود.
وی افزود: یکی از مسائلی که دغدغه مقام معظم رهبری است و در قانون اساسی نیز تصریح شده است، بحث تفکیک قوا است و اگر همه قوا در جای خود و جایگاه خود ادای تکالیف و وظایف خود کنند، بهطور قطع و یقین شاهد تسهیل در امور جامعه و تسریع در رفع مشکلات مردم خواهیم بود.
مفید ادامه داد: یکی از گرفتاریها دخالتهای نابجای نمایندگان است که یکی از مظاهر دخالت در امر انتصابات است. اگر دلیل یا مستندی ارائه شود، مورد رسیدگی واقع میشود و اگر مستندات دال بر فشار نماینده مجلس برای انتخاب و انتصاب خاص با جانمایی خاص باشد، آن را به شورای نگهبان ارائه دهند و هر اقدامی خارج از وظایف نمایندگی مجلس باشد، آن را مورد رسیدگی قرار خواهیم داد
وی با تاکید بر اینکه مهم این است که از دخالت نمایندگان در امر انتصابات مستنداتی ارائه شود، اضافه کرد: وظیفه دوم و خطیر دیگر شورای نگهبان تفسیر اصول قانون اساسی است، گاهی اوقات مجریان و حتی غیر از مجریان در مورد اصلی از قانون اساسی ابهام دارند و قانون اساسی وظیفه تفسیر اصول قانون اساسی را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است.
نظر شما