بهزیستی؛ هم‌پای راه‌ ناهموار مددجویان

بسیاری از افراد تحت تاثیر عواملی متعدد از روند طبیعی زندگی خود باز مانده‌اند و بدون حمایت توان بازگشت و باقی ماندن در مسیر زندگی طبیعی را ندارند؛ از همین رو و در راستای تحقق عدالت اجتماعی، دستگاهی تحت عنوان «بهزیستی» هم‌پای راه‌های ناهموار مددجویان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در راستای تحقق عدالت اجتماعی، بیست‌وپنجم تیرماه هر سال تحت عنوان روز «بهزیستی و تأمین اجتماعی» ثبت و سازمان بهزیستی، سال ۱۳۵۹ برای کمک به اقشار محروم و افرادی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ارثی یا داشتن مشکلات جسمی، روانی و عاطفی، گرفتار مشکلات و دچار نبود تعادل شده‌اند، تأسیس شده است.

جامعه هدف سازمان بهزیستی با گستردگی فراوانی مواجه است و با حداقل اعتبارات دولتی در راستای تأمین نیازها و رفع حداکثری مشکلات مددجویان خود اقدام می‌کند. معلولان، زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، کودکان کار و خیابان، معتادان و افراد حادثه دیده از آسیب‌های اجتماعی، از مهم‌ترین مباحث مورد توجه این سازمان در چهار معاونت پیشگیری، توانبخشی، اجتماعی و توسعه منابع به شمار می‌روند.

عوامل این سازمان بدون هیچ چشم‌داشتی پا به پای مددجویان پیش می‌روند و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و تلاش آنها در راستای پیشگیری از بروز آسیب در جامعه، توانمندسازی آسیب‌دیدگان و آسان‌تر کردن هرچه بیشتر زندگی مددجویان است.

رضایت ۸۲ درصدی مراجعه‌کنندگان از عملکرد بهزیستی اصفهان

ناصر چاوشی؛ مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه نظرسنجی‌های انجام شده نشان از رضایت ۸۲ درصدی مراجعه‌کنندگان از عملکرد این اداره دارد، اظهار می‌کند: بهزیستی استان اصفهان در سال ۱۴۰۲، شعاری اختصاصی و متناسب با رسالت‌های خود تحت عنوان «مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی و رشد و ارتقای خدمت‌رسانی» در نظر گرفته است و سیاست‌های خود را منطبق با آن پیش می‌برد.

وی می‌افزاید: بیست‌وچهارم تیرماه ۱۳۵۹ با تصویب و مصوب شدن یک قانون، سازمان بهزیستی تشکیل و این روز تحت عنوان روز بهزیستی نام‌گذاری شد. از تاریخ بیست‌وچهارم تا سی‌ام تیرماه سال جاری نیز به عنوان هفته گرامیداشت بهزیستی با شعار «برای مردم، برای به‌زیستن» در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به سکونت ۵۲ کودک در شیرخوارگاه استان و با بیان اینکه نیمی از این فرزندان، دارای معلولیت‌های خاص هستند یا خانواده قادر به نگهداری آنها نیست، تصریح می‌کند: بخش دوم فرزندان حاضر در شیرخوارگاه، کودکان بدسرپرستی هستند که با حکم قضائی و به علت کودک‌آزاری به شیرخوارگاه منتقل شده‌اند؛ همچنین تعداد محدودی از این کودکان مجهول‌الهویه هستند که بیشتر آنها معلولیت‌هایی خاص و ویژه دارند.

ارائه خدمت بهزیستی به بیش از ۸۰۰۰ زن سرپرست خانوار و ۲۰۰۰ خانواده دارای فرزندان چندقلو

وی با اشاره به سکونت ۴۵۰ فرزند به تفکیک جنسیت و سن در ۴۰ خانه کودک و نوجوان سطح استان، ادامه می‌دهد: ۷۷۰ کودک به اقوام نزدیک خود به جز پدر و مادر که فاقد صلاحیت بودند، واگذار شده‌اند که از آنها تحت عنوان امدادخواه یاد می‌شود و به آنها مستمری تعلق می‌گیرد.

چاوشی با اشاره به تحویل ۷۷ فرزندخوانده به خانواده‌ها در سال ۱۴۰۱ و پذیرش ۳۴۹ کودک در بهزیستی در سال گذشته، می‌گوید: درحال حاضر ۸۷۶۸ زن سرپرست خانوار و ۲۰۶۵ خانواده دارای فرزندان چندقلو تحت پوشش این اداره هستند و از خدمات لازم بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به در دسترس بودن اورژانس اجتماعی این سازمان با تلفن ۱۲۳ به صورت شبانه‌روزی، اضافه می‌کند: سال گذشته، ۱۱ هزار و ۲۱۰ تماس با اورژانس اجتماعی استان برقرار شده، در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز شاهد ثبت ۴۴۰۳ تماس با این سامانه هستیم که نشان از افزایش تماس‌های حاصل شده با این سامانه دارد و به طور کلی می‌توان گفت کودک‌آزاری، همسرآزاری، تفکر خودکشی و فرار از منزل بیشترین موارد تماس با اورژانس اجتماعی است.

رسیدگی بهزیستی به زنان معتاد متجاهر و خیابانی

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه افزایش آگاهی تمام افراد جامعه نسبت به خط اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی از ملزومات است، اظهار می‌کند: طی سال گذشته تیم سیار اورژانس اجتماعی استان ۱۲۴۲ بار به مأموریت اعزام شده که این آمار در سه ماهه سال جاری برابر با ۸۵۴ بار است؛ همچنین ۷۰۹ مورد از مداخلات انجام شده اورژانس اجتماعی در سال گذشته و ۴۲۷ مورد از مداخلات سه ماهه سال جاری منجر به جداسازی شده است.

وی با اشاره به دایر بودن ۷۷ کمپ ماده ۱۵ در استان اصفهان و ترخیص شدن ۹۵ درصد مراجعان خودمعرف به این مراکز، می‌افزاید: تا حدود یک تا دو ماه گذشته، کمپ ماده ۱۶ مردان تحت پوشش بهزیستی در حال فعالیت بود و آمار عملکرد آن برای سال گذشته و دو ماهه اول سال جاری، ۵۸۱ مددجوی مرد بود. پس از افتتاح و راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ فدک، تمام مردان به کمپ فدک منتقل شدند و کمپ مردان بهزیستی حدود یک ماهی است که به زنان معتاد متجاهر و خیابانی، اختصاص پیدا کرده است و در حال حاضر ۸۴ نفر در این مرکز نگهداری می‌شوند.

۱۱۱ هزار نفر به تفکیک معلولیت، تحت پوشش بهزیستی استان هستند

سیدکمال صدیقی؛ معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: درحال حاضر حدود ۱۱۱ هزار نفر به تفکیک معلولیت (ممکن است برخی افراد دارای چند معلولیت باشند) و حدود ۹۳ هزار معلول به تفکیک تعداد، تحت پوشش حوزه توانبخشی بهزیستی استان هستند.

وی می‌افزاید: از تعداد بیان شده، حدود ۳۰ هزار نفر معلول جسمی حرکتی، حدود ۲۴ هزار نفر معلول ذهنی، حدود ۱۲ هزار نفر معلول اعصاب و روان، حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر معلول کم شنوا و ناشنوا، حدود ۷ هزار نفر معلول بینایی و حدود ۶ هزار نفر معلول صوت و گفتار هستند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به بهره‌مندی حدود ۴۳۰۰ مددجو از خدمات ۶۵ مرکز شبانه‌روزی بهزیستی سطح استان، تصریح می‌کند: ۲۱۴۱ نفر از خدمات ۴۵ مرکز ویزیت در منزل (خدمات توانبخشی در منزل)، ۴۵۰ نفر از خدمات پنج مرکز مراقبت در منزل و حدود ۴۴۰۰ نفر از خدمات ۱۲۶ مرکز روزانه این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

افزایش حق پرستاری خانواده‌محور / ‏‬۴۷ هزار نفر مستمری‌بگیر هستند

وی با اشاره به اینکه ۱۸۷۷ نفر از جمعیت ۱۹۹۶ نفری معلولان آسیب نخاعی تحت پوشش بهزیستی اصفهان حق پرستاری دریافت می‌کنند، ادامه می‌دهد: به ۱۷۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش حق پرستاری خانواده‌محور تعلق می‌گیرد که میزان آن از یک و نیم میلیون تومان در سال گذشته به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

صدیقی با بیان اینکه طی سال گذشته به حدود ۱۲۰۰ نفر وسایل کمک توانبخشی اهدا شد، می‌گوید: در طول سال گذشته ۶۵۰ نفر وسایل ارتوپدی فنی شامل پروتز و اروتز ،۱۳۲۰ نفر سمعک رایگان، حدود ۱۳ هزار نفر باتری سمعک (برخی ممکن است چندین بار در طول سال برای گرفتن باتری مراجعه کنند )،۲۵۹ نفر کمک هزینه خرید سمعک و ۲۰۰ نفر کمک هزینه کاشت حلزون دریافت کردند.

وی اضافه می‌کند: طی سال گذشته ۴۲۰ جلسه کمسیون پزشکی در سطح استان برگزار، حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر در کمسیون‌های تشخیص نوع و شدت معلولیت ویزیت و ۱۰۴ نفر نیز در کمسیون‌های معلولیت از ماده ۲۶ معافیت بهره‌مند شدند. در طول سال گذشته، به حدود ۱۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان معلولان هزینه ایاب و ذهاب و به حدود ۴۵۰۰ نفر دانش‌آموز معلول کمک هزینه تحصیلی تعلق گرفته است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه درحال حاضر حدود ۴۷ هزار نفر مستمری‌بگیر این معاونت هستند، اظهار می‌کند: جمعیت تحت پوشش CBR مناطق روستایی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر و جمعیت تحت پوشش CBR مناطق شهری حدود ۲ هزار نفر است.

فعالیت ۱۱ مرکز روزانه و یک مرکز شبانه اتیسم در استان

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۱۱ مرکز روزانه اتیسم در استان فعال است که به حدود ۴۰۰ مددجو ارائه خدمت می‌کند، می‌افزاید: یک مرکز اتیسم شبانه نیز در استان فعال است که خانواده‌هایی که شرایط نگهداری از فرزند خود را ندارند به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

صدیقی با اشاره به اینکه به مددجویان اتیسم خدمات ویژه آموزشی و توانبخشی ارائه می‌شود، تصریح می‌کند: ماده دو تا پنج قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به موضوع مناسب‌سازی، دسترس‌پذیری و تردد و تحرک معلولان اختصاص یافته است و حدود ۱۵ دستگاه در این خصوص مسئولیت دارند.

وی با بیان اینکه طبق این قانون وزیر کشور، رئیس ستاد مناسب‌سازی و سازمان بهزیستی، دبیر این ستاد است، ادامه می‌دهد: اقدامات بسیار خوبی در خصوص مناسب‌سازی برای معلولان به خصوص در سطح شهر اصفهان انجام شده است. وجود بخش‌های مناسب برای تردد نابینایان در بسیاری از سنگ فرش‌های سطح شهر و تلاش برای مناسب بودن ۱۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه مناسب‌سازی است.

صدور کارت منزلت برای معلولان / ‏‬ بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات تمام مددجویان باشد

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان می‌گوید: با همکاری شهرداری اصفهان، برای معلولان شدید و خیلی شدید کارت منزلت به منظور استفاده رایگان از حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌رانی شهری و طبق آخرین توافقات انجام شده، دو سفر ریلی (استفاده از مترو) و چهار صفر اتوبوس‌رانی درون‌شهری در طول روز برای مددجویان شهرستان اصفهان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به آموزش افراد دستگاه‌های مختلف به منظور مناسب‌سازی فرهنگی، اضافه می‌کند: هنوز با استانداردهای جهانی مناسب‌سازی فاصله داریم و تمام اماکن عمومی، اداری و تفریحی باید مناسب‌سازی شود. شعار داشتن شهر بدون مانع از سال ۱۳۹۹ برای چند منطقه از جمله شهرهای بهارستان و فولادشهر در نظر گرفته که تا بهمن‌ماه فرصت دارند به استانداردهای مد نظر برسند.

صدیقی خاطرنشان می‌کند: استفاده حداکثری از منابع و اعتبارات بهزیستی در راستای افزایش خدمت‌رسانی به جامعه تحت پوشش خود در دستور کار بوده است و این سازمان تلاش کرده تا از شرکای اجتماعی و حتی خیران در این راستا استفاده کند، اما جامعه هدف این سازمان بسیار گسترده است و اعتبارات آن پاسخگوی نیاز مددجویان نیست. با وجود تمام مشکلات سعی شده تا هر هفته میز خدمت برپا و به مشکلات مددجویان بهزیستی رسیدگی شود، اما باید به خاطر داشته باشیم که بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات تمام مددجویان باشد.

کاهش آسیب‌ها در گرو افزایش اجرای طرح‌های پیشگیری است

سمیه کریمی؛ معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه با افزایش طرح‌های پیشگیری شاهد کاهش فعالیت سایر معاونت‌های سازمان بهزیستی خواهیم بود، اظهار می‌کند: خودمراقبتی زنان و دختران، رصد آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از خودکشی، از برنامه‌های معاونت پیشگیری بهزیستی است که با همیاران سلامت روان پیش برده شود.

وی می‌افزاید: پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد، آموزش‌های پیش از ازدواج، فرزندپروری، پیشگیری از طلاق، زندگی و مباحث خانوادگی و پیشگیری از تولد فرزندان دارای معلولیت یا بروز معلولیت در افراد، از فعالیت‌های این معاونت بهزیستی به شمار می‌رود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان تصریح می‌کند: اقداماتی از جمله مشاوره پیش از ازدواج، ژنتیک و فرزندآوری، غربالگری تنبلی چشم و شنوایی از برنامه‌های در دستور کار به منظور پیشگیری از بروز معلولیت‌ها است و به علت اینکه سالانه افراد بسیاری در پی رخداد اتفاقات متعدد از جمله تصادفات یا حوادث کار درگیر معلولیت می‌شوند، آگاه‌سازی افراد جامعه از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با پیشگیری از بروز معلولیت به شمار می‌رود.

اختلال اضطراب؛ زمینه‌ساز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه هدف از آگاه‌سازی افراد پیش بردن آنها به سمت سلامتی است و بعضی آسیب‌ها از جمله طلاق و مشکلات خانوادگی و زنان از آسیب‌های اولویت‌دار هستند، اضافه می‌کند: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در دوران کنونی که به دوران پساکرونا معروف است، شاهد افزایش ۲۵ درصدی اختلالات روانی در سراسر جهان هستیم که افسردگی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین این اختلالات است.

کریمی با اشاره به محوری بودن نقش افسردگی در بروز تفکرات خودکشی و لزوم توجه و بررسی آن، می‌گوید: طبق تحقیقات انجام شده، بخش عمده‌ای از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که در سنین بزرگسالی بروز می‌کند، در نتیجه اختلال اضطراب است و با شناسایی و درمان به موقع این اختلال، می‌توان امیدوار بود که از بروز بسیاری از آسیب‌ها در بزرگسالی افراد پیشگیری شود؛ از همین رو کودکان پنج تا شش ساله تحت غربالگری اختلال اضطراب قرار می‌گیرند.

کد خبر 673611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.