لزوم مناسب‌سازی فرهنگی در خصوص معلولان / ۷۹۵ دانشجو تحت پوشش حوزه توانبخشی بهزیستی هستند

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به لزوم مناسب‌سازی فرهنگی در خصوص معلولان، گفت: ۷۹۵ دانشجو تحت پوشش حوزه توانبخشی بهزیستی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدکمال صدیقی امروز _چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه_ در نشست خبری بهزیستی استان اصفهان، اظهار کرد: یکی از شاخص‌های توسعه یافته بودن جوامع، توجه به افراد معلول و درک نیازهای آنها است و از همین رو معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی با فعالیت سه دفتر توانمندسازی، مراکز روزانه و توانبخشی مراقبتی در این راستا قدم بر می‌دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات اداره بهزیستی تحت پوشش گرفتن معلولان و ارائه خدمات به آنها است، افزود: درحال حاضر گستره فعالیت استان اصفهان در این حوزه فراتر از سایر استان‌های کشور و اجرای طرح توانمندسازی افراد آسیب نخاعی، نابینا، کم بینا، کم شنوا، ناشنوا و سالمندان از جمله طرح‌های عملیاتی شده در استان اصفهان است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: حدود ۷۹۵ دانشجو تحت پوشش حوزه توانبخشی این اداره که ۵۲۳ نفر معلول و ۲۷۲ نفر، فرزندان افراد معلول هستند که شهریه تحصیلی آنها در دانشگاه‌های غیردولتی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که دانشجو جزو دهک یک تا هفت باشد تمام شهریه و در صورتی که جزو دهک‌های بالای هفت باشد، بسته به میزان اعتبارات بهزیستی، ۵۰ درصد شهریه وی پرداخت می‌شود. با برگزاری کمیته‌های توانبخشی، افراد معلول شناسایی می‌شوند، تحت پوشش قرار می‌گیرند، نیازهای آنها احصا و اولویت‌بندی و متناسب با آنها خدماتی ارائه می‌شود.

صدیقی با بیان اینکه در صورتی که والدینی دارای فرزند معلول شدید یا بسیار شدید باشند نیز می‌توانند از مزایا پلاک ویژه بهره‌مند شوند، گفت: در صورتی که خانواده‌ای دارای دو فرزند معلول شدید و غیرشدید باشد یا یکی از والدین معلول باشند، می‌توانند یکی از فرزندان خود را معاف کنند و در صورتی که فردی همسر معلولی داشته باشد، تا زمانی که سرپرستی وی را عهده‌دار است، از معافیت نیز برخوردار می‌شود.

وی اضافه کرد: در مدت زمانی اخیر نیز اعلام شده است که اگر در خانواده‌ای فرزند معلول شدید یا بسیار شدید نیازمند مراقبت و یک فرزند ذکور بالای ۱۸ سال وجود داشته باشد، او نیز می‌تواند معاف شود؛ این موضوع در دست ابلاغ و حدود یک هفته است که به مراکز بهزیستی اعلام شده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مناسب‌سازی منازل مددجویان و خودروی آنها از فعالیت‌های در حال اجرا است، اظهار کرد: بهبود تغذیه، درمان و توانبخشی بیماران متابولیک نیز از سایر اقدامات انجام شده محسوب می‌شود. افراد درگیر با اختلالات متابولیک، در صورت نبود مداخله، درگیر معلولیت ذهنی خواهند شد و از همین رو با هماهنگی شبکه بهداشت، افراد مبتلا به این بیماری کمک هزینه بهبود تغذیه دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه با حمایت اداره کل بهزیستی تمام وسایل مورد نیاز آنها اعم از ویلچر و سمعک در اختیار معلولان قرار خواهد گرفت، افزود: بیش از ۴۵۰۰ نفر از خدمات شبانه روزی مراکز توانبخشی استان اصفهان برخوردار می‌شوند. استان اصفهان جزو استان‌هایی است که دستگاه‌های مسئول آن به خصوص شهرداری، اقدامات خوبی برای مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری انجام داده‌اند، اما همچنان با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

صدیقی با تاکید بر لزوم مناسب‌سازی فرهنگی در جامعه نسبت به معلولان، تصریح کرد: در صورتی که افراد جامعه نسبت به حقوق افراد معلول آگاه شوند، شاهد افزایش حضور معلولان دار سطح شهر خواهیم بود. ارزیابی دستگاه‌ها در خصوص رعایت حق و حقوق معلولان در قالب طرح شهید رجایی در دست انجام است و طی یک ماه گذشته بیش از ۲ هزار دستگاه عمومی و دولتی سطح استان مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از بحران‌هایی که با آن مواجه خواهیم شد، بحران سالمندی است و باید اقداماتی انجام دهیم که سالمندانی سالم و فعال داشته باشیم. اصفهان به عنوان یکی از شهرهای پایلوت جهانی دوستدار سالمند در نظر گرفته شده و هدف داشتن شهرهای بدون مانع را دنبال می‌کند.

کد خبر 672999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.