میزبانی شهر جهانی گلیم از هنرمندان ملی و بین‌المللی در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی سیرجان

نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی سیرجان به همت شهرداری و شورای شهر و با هدف ارتقاء جایگاه سیرجان در هنر مجسمه‌سازی و اجرای نمادهای فاخر در منطقه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی سیرجان با شعار «سیرجان شهر فرصت‌ها» با محوریت شاخص‌هایی از جمله گلیم، دارالحسین، صنعت و معدن، پسته و حمل و نقل و ترانزیت با استفاده از سنگ از اوایل تیرماه با حضور هنرمندان داخلی و خارجی و اساتیدی از کشورهای ترکیه، ارمنستان و بحرین در کارگاه فنی زیباسازی شهرداری سیرجان آغاز به کار کرده است و تا ۲۵ تیرماه ادامه دارد.

امین زند، دبیر سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی سیرجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با ابراز خرسندی از تدبیر مدیریت شهری برای برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی در گستره بین‌المللی، اظهار کرد: با انتشار فراخوان، بیش از ۷۰ اثر از ۲۹ هنرمند مجسمه‌ساز برجسته داخلی و خارجی پذیرفته شد و پس از آن ۱۴ طرح با حضور اساتید و هنرمندان برجسته همچون جعفر نجیبی، پیمان کریمی و نمایندگانی از شهرداری و شورای شهر برای اجرا انتخاب شدند.

وی ملاک انتخاب هنرمندان برای شرکت در سمپوزیوم را دارا بودن حداقل سه سال سابقه در سمپوزیوم‌ها و توانایی ساخت اثر در مدت زمان تعیین‌شده بیان کرد و از حضور ۱۰ دستیار از هنرمندان ساکن شهر سیرجان در کنار مجسمه‌سازان خبر داد و افزود: حضور مجسمه‌سازان در سیرجان فرصت مناسبی است که علاوه بر ارتقا سطح هنری شهر، دانشجویان و هنرمندان سیرجان و شرق کشور از دانش و تجربه هنرمندان حاضر در رویداد بهره‌مند شوند.

زند در ادامه معرفی فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری سیرجان را از دیگر اهداف برگزاری سمپوزیوم برای توسعه گردشگری شهر عنوان کرد و با اشاره به برپایی رویدادها، تورهای گردشگری و کارگاه‌ها و سمینارهای علمی و آموزشی توسط اساتید در برنامه زمان‌بندی‌شده، تصریح کرد: این سمپوزیوم علاوه بر جنبه‌های فرهنگی، هنری و توسعه صنعت توریسم در حوزه نمادهای شهری، برای شهرداری سیرجان صرفه اقتصادی بسزایی دارد.

دبیر نخستین سمپوزیوم بین‌المللی سیرجان خاطرنشان کرد: آثار پس از تکمیل در مردادماه رونمایی و به مدت دو هفته به صورت نمایشگاهی برای بازدید عموم شهروندان در محل کارگاه قرار می‌گیرند و و پس از آن در مناطق دوگانه شهری به صورت دائمی جانمایی و نصب خواهند شد.

اکران ۱۴ مجسمه سنگی در سیرجان، «دارالحسین ایران»

شهردار سیرجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدام شهرداری و شورای شهر برای رونق سیما و منظر شهری با استفاده از مجسمه‌های سنگی، اظهار کرد: با همکاری شورای شهر و مدیریت شهری در دوره جدید، فعالیت‌های عمرانی، خدماتی برای آبادانی شهر آغاز شده است و ضرورت داشت برای ساخت سردیس، تندیس و المان‌های شهری نیز حرکت‌های خوبی رقم بخورد.

وی با اشاره به ساخت ۱۴ مجسمه سنگی توسط هنرمندان ملی و بین المللی در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی، افزود: از میان ۷۰ اثر با موضوعات سیرجان دارالحسین ایران، صنعت، کشاورزی، گلیم، آثار باستانی و بزرگان شهر، ۱۴ اثر توسط هیأت داوران برگزیده شده است که در یک فرآیند ۲۰ روزه اجرا و پس از اکران عمومی جانمایی و نصب می‌شوند.

علی‌اکبر کریمی پور سمپوزیوم مجسمه‌سازی سیرجان را فرصتی برای تبادل فرهنگی با دیگر نقاط دنیا توسط هنرمندان بین‌المللی دانست و تصریح کرد: هنرمندان شرکت‌کننده در سمپوزیوم از آثار تاریخی و اماکن شهری بازدید می‌کنند و با انتشار تصاویر در فضای مجازی و اشتراک آن با افراد و هنرمندان سایر نقاط دنیا، سیرجان، فرهنگ و ارزش‌های آن را معرفی می‌کنند.

حسن خدامی‌پور، رئیس شورای اسلامی شهر سیرجان نیز با بیان اینکه برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی برای تهیه المان‌های شهری می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای استان باشد، اظهار کرد: کار بزرگ مجموعه شهرداری، از لحاظ بهبود زیبایی، سیما و منظر شهری، معرفی شهر و فرهنگ آن اهمیت دارد و در کاهش هزینه ساخت المان‌های شهری نیز تأثیرگذار است.

کد خبر 672812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.