استیضاح حق قانونی شورای شهر/ فضای ناامن برای شهر سهم مهلک است

شهردار اهواز با اشاره به اینکه استیضاح حق طبیعی شورای شهر است، گفت: فضای ناامن برای شهر سهم مهلک است لذا باید ظرفیت‌های شهر شناسایی و با همدلی مطالبات شهر را مطالبه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا امینی ظهر امروز_ سه شنبه ۲۰ تیرماه_ در صحن علنی شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: استیضاح یک حق قانونی است و شهردار در شهرداری بارها می‌تواند در یک دوره تغییر کند، این امر صلاح‌دید منتخبین مردم است چرا که در ایام انتخابات به مردم تعهد داده‌اند تا یک تیم همدل برای رفع مشکلات قانونی داشته باشند، این امر، نماد به رسمیت شناختن و محترم شمردن نظارت مردم در تبیین سرنوشت خودشان است.

وی افزود: من خود را یار چهاردهم شورا دانسته و باید در مجموع از این فرصت طلایی برای خدمت به مردم استفاده کنیم با این حال باید دو نکته رعایت قانون و حفظ فضای عمومی را در نظر داشته باشیم، در ابتدای شروع به کار شورای شهر قرار بر این شد تا چهار سال کار کنیم و دست به دست هم با استفاده از نظرات دلسوزانه در جهت منافع مردم تلاش کنیم و اجازه ورود حواشی را ندهیم؛ ما نیاز به آرامش داریم تا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم و اجازه ندهیم این فضا جولانگاهی برای افراد فرصت‌طلب شود که سال‌هاست منتظر هستند منافع خودشان را تأمین و رویاهایشان را محقق سازند.

شهردار اهواز با اشاره به اینکه فضای نا امن بلای جان شهر است، ادامه داد: ترجیح می‌دهیم زمان خود را صرف خدمت به مردم کنیم و وارد حاشیه‌ها نشویم، این اقدامات و عملکرد است که در ذهن مردن باقی می‌ماند، موضوع طرح سوال که مطرح شد و من با افتخار امروز حضور پیدا کردم با این اعتقاد که فرصت توضیح و ادای دین به مردم عزیز و عضو محترم سوال‌کننده است؛ هرچند نشست‌هایی را به طور غیررسمی داشتیم خدمت عزیزان شورا توضیحات لازم داده شد اما در ظاهر تفاهمی حاصل نشد که قدری به واسطه تعدد سوالات مطرح شده بود.

وی ادامه داد: تذکرات از سوی شورای شهر به چند بخش تقسیم می‌شود، بخشی سهل‌الوصول است و باید با فوریت انجام شود و بخشی مشمول زمان گاه تا چندسال می‌شود، با این حال تبیین بقیه سوالات و یا تذکر اعضای شورای شهر در قانون مشمول زمان نشده و از تذکر به سوال، شهردار ده روز زمان دارد که در شورای شهر حضور پیدا کند و پاسخ دهد؛ پس از آن بحث استیضاح شهرداری طبیعی است.

امینی با اشاره به اهمیت مفاد تذکر ادامه داد: اگر یک موضوعی مدنظر اعضای شورای شهر بوده و مشمول هزینه‌های مازاد بر بودجه مصوب باشد حتماً باید شهرداری پیش‌بینی کند و بپذیرد وگرنه مصوب شورا مورد خدشه قرار می‌گیرد، بخش از موضوعی که مطرح شده نیازمند اعتبار است چرا که برایشان در بودجه ردیفی در نظر گرفته نشده و ناچار هستیم یا در بودجه اصلاحاتی را انجام دهیم و یا اینکه براساس بودجه سال آینده حرکت کنیم.

وی با اشاره به تنظیم برنامه اهواز ۱۴۰۵، تصریح کرد: شهرها هر پنج سال یک‌بار ممیزی انجام می‌دهند، اما سه دوره بوده که در اهواز ممیزی صورت نگرفته بود، شهرها مرتباً در حال زایش و توسعه هستند و طبیعی است که تحرکات ساختمانی اگر شناسنامه‌دار نباشند و در سیستم ثبت نشوند از گردونه سیاستی خارج می‌شوند، لذا این دغدغه مهم توسط شورا پیشنهاد شده و از بخش دولتی یک هزار و ۶۰۰ پلاک ثبتی و ۳۶ هزار مورد عمومی شناسایی شده و مبالغ خوبی را هم تا کنون ثبت شده است.

شهردار اهواز با توضیح در خصوص بند دوم و سوم طرح سوال، ادامه داد: مورد چهارم سوال طرح شده، تهیه چهارچوب بسته‌های سرمایه‌گذاری است که یکی از دغدغه‌های شورای شهر در این زمینه، حضور سرمایه‌گذاران در شهر بود، تلاش‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته اما متأسفانه حق مطلب ادا نشده و تلاش می‌کنیم جبران این دو سال را داشته باشیم.

وی در خصوص آبیاری فضای سبز و درختان بر اهمیت تشتک گذاری صحبت کرد و گفت: در شهر اهواز و معابر شهری درختان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و لذا بایستی موضوع آبرسانی و حفاظت از ریشه درخت به خوبی انجام شود و دور درختان ارزشمند ۴۰ یا ۵۰ ساله بتون ریخته شده و تشتک‌گذاری شوند.

امینی در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد شناسایی و وصول مطالبات معوق شهرداری و سازمان‌های وابسته جز مسائل اصلی شهرداری و شورای شهر بود؛ شهر یک ظرفیتی دارد و نمی‌شود بیشتر ظرفیت شهر توقع داشت، معتقدم شهر و این ظرفیت را اولاً شناسایی و دقت داشته باشیم که این ظرفیت و حدود آن را بشناسیم و پس از آن نیازهای شهر را هم مطابق آن احصا کنیم.

وی تاکید کرد: مورد بعدی که در طرح سوال بحث آلایندگی است که با انسجام می‌توانیم آن را مطالبه کنیم، استانی که منابع زیادی را برای دولت تأمین می‌کند، سزاوار نیست که حقوقش معطل باشد، در شهرهای استان به ویژه شهر اهواز باید مطالبات شهرداری در اولویت قرار گیرد؛ از سال ۹۳ تا ۹۶ بیش از شش هزار میلیارد تومان اصل عوارض و بیش از ۱۴ هزار و ۹۰۰ میلیون تومان نیز جرایم آن بوده است.

شهردار اهواز افزود: در خصوص موضوع شناسنامه فنی ساختمان، ماده ۲۲ قانون پیش‌فروش ساختمان سال ۸۹ به تصویب رسیده و الزامات و اقتضائاتی دارد که یکی از این اقتضائات شهرداری است که در نتیجه تاکنون برای سه هزار و سیصد ملک در شهر اهواز، ۲۲ هزار و ۵۳ پروانه ساختمانی شناسنامه فنی صادر شده است.

وی در پایان گفت: اهواز مفاخر و مشاهیر زیادی دارد؛ شماره‌گذاری در شهرها مناسب بوده اما در جوابگو نیست و حتماً باید عنوان مفاخر مشاهیر قهرمانان و شهدا ثبت شده و بسترهای مناسب ایجاد شود چرا که نام مفاخر و مشاهیر در ذهن مردم می‌ماند

کد خبر 672805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.