کاهش ۱۲.۵ میلیون‌لیتری مصرف سوخت و حذف ۵۱۱ تن آلاینده‌ / زمان سفر به شمال ۳۰ دقیقه کمتر شد

با افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران-شمال، سالانه بالغ بر ۱۲ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد و نیم ساعت مسیر رفت به شمال کاهش پیدا خواهد کرد، همچنین کاهش ۵۱۱ تن آلاینده‌ها از دیگر دستاوردهای این پروژه است. برای احداث قطعه دوم این آزادراه ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح پنجشنبه، پانزدهم تیرماه بود که قطعه دوم آزادراه تهران -شمال با حضور رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان افتتاح شد. دولت و بنیاد مستضعفان به‌طور مساوی در ساخت این پروژه عمرانی نقش ایفا کردند. قابل ذکر است که ضلع غربی به طول ۱۵.۵ کیلومتر و تونل البرز که در قطعه دوم این پروژه واقع شده ۱۷ همت ارزش‌گذاری شده است. تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر در قطعه دوم قرار داشت که طی دو سال گذشته افتتاح شد و اکنون با افتتاح باقیمانده آن اولین اتصال آزادراهی بین البرز و مازندران رخ داده است.

از اقدامات مهمی که در طول این پروژه انجام شد می‌توان به احداث یک کیلومتر پل (۹ دستگاه)، حفاری ۱۸.۷ کیلومتر تونل (۱۷ رشته تونل)، ۱.۱ کیلومتر عملیات سخت در دل کوه مانند کوهبری و سنگ‌برداری اشاره کرد. برای ساخت این پروژه روزانه سه هزار نفر مشغول به کار بودند، در مجموع ۸۶ درصد این پروژه به صورت پل و تونل است، بر اساس گفته مسئولان ۴۵ درصد از باند برگشت این پروژه تکمیل شده است.

با بهره‌برداری از این پروژه به میزان قابل توجهی از ترافیک جاده چالوس کاسته خواهد شد، زیرا مسیر پیچ در پیچ جاده چالوس حذف شده و در مجموع حدود نیم‌ساعت زمان سفر مسافران کاهش پیدا کرده است، با این کاهش زمان سفر میزان مصرف بنزین حدود ۱۲.۵ میلیون لیتر کاهش پیدا خواهد کرد، بر اساس آمار ارائه شده بالغ بر ۵۱۱ تن در سال آلاینده‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

این طرح نماد خودباوری، توانایی و دانایی ملت ایران است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در آئین افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران شمال اظهار کرد: این طرح نماد خودباوری، توانایی و دانایی ملت ایران است و کار فناورانه با هنر و نماد و اراده جدی مهندسان و مشاوران و کارگران کشور در این طرح شکل گرفته است.

وی ادامه داد: از تلاش‌های نخبگان و متخصصانی که در اجرای این طرح نقش داشتند تشکر می‌کنم و بسیار حائز اهمیت است که این طرح، در عید غدیر خم افتتاح شده است.

رئیس‌جمهور افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران-شمال را از جمله کارهای بسیار ارزشمند کشور برشمرد و گفت: با بهره‌برداری این طرح در زمان و مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. این موضوعات ارزشمند است و از نکات مهم در اجرای این طرح به‌شمار می‌رود.

رئیسی ادامه داد: اجرای این آزادراه و بهره‌برداری از قطعه دوم نماد افتخار برای کشور به‌شمار می‌رود که بنیاد مستضعفان و مدیریت آن در این دوره همت وافری برای آن داشته است. با بررسی زوایای مراحل ساخت متوجه می‌شویم که نیروهای کاری از مهندسان، کارگران و مشاوران چطور شبانه‌روزی فعالیت کردند.

وی افزود: این طرح نماد علم و توانایی و افتخار برای جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود. امیدواریم در اجرای باقی‌مانده طرح نیز با همان تلاشی که تاکنون این کار انجام شده است، قطعه بعدی هم با نام غدیر اجرا شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر دقت به کار رفته در اجرای این خط از آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: به‌طور قطع سازندگان این آزادراه با همان دقتی که داشته‌اند، ادامه کار می‌دهند. همه ابعاد اجرای این طرح توسط نیروهای کار و تکنولوژی ایرانی انجام شده است که این موضوع از از افتخارات کشور است.

امیدواریم قطعه دوم این آزادراه در مسیر برگشت در این دولت به بهره‌برداری برسد

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در آئین بهره‌برداری از قطعه دوم آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: بهره‌برداری از این طرح ملی بزرگ در آستانه عید غدیر خم افتخار بزرگی است.

وی ادامه داد: در حالی که زمانی اجرای این طرح در جامعه و اذهان عمومی با تردید همراه بود که آیا آزادراه ساخته می‌شود یا خیر؟ اما اکنون با اقدامات و تلاش‌هایی که انجام شد این تردید برطرف شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در مدت بیش از دو سال فعالیت دولت سیزدهم برای اجرای این طرح تلاش‌ها و پیگیری‌های خوبی انجام شد که امروز شاهد بهره‌برداری این قطعه هستیم.

فتاح گفت‌: اجرای آزادراه تهران-شمال نمایشگاهی از تکنولوژی و کار نیروهای ایرانی است و که این طرح با همکاری دولت و بنیاد مستضعفان در این شرایط سخت اداره شده است. امیدواریم قطعه دوم این آزادراه در مسیر برگشت در این دولت به بهره‌برداری برسد.

وی با تاکید بر اراده کامل برای اجرای این طرح وجود دارد، گفت: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در کنار دولت برای اجرای این طرح است و طرحی در تراز بین‌المللی از نظر تجهیزات به بهره‌برداری رسید.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی توضیح داد: ۱۰ شرکت پیمانکار، ۱۶ شرکت مشاور و ۱۵۰۰ دستگاه مهندسی ایرانی در ساخت این طرح فعال هستند.

فتاح گفت: امیدواریم طبق وعده‌ای که دولت به مردم داده است، ادامه قطعه دوم در مسیر برگشت در این دولت به اتمام برسد.

کاهش ۱۲.۵ میلیون‌لیتری مصرف سوخت و حذف ۵۱۱ تن آلاینده‌/زمان سفر به شمال ۳۰ دقیقه کمتر شد

۵,۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت باند غربی قطعه دوم آزادراه تهران-شمال هزینه شد

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز اظهار کرد: یکی از قطعات سخت و کلیدی آزادراه تهران-شمال که طول مسیر رفت ۲۲ کیلومتری است و اکنون بعد از ساخت قطعه یک این آزادراه در سال ۱۳۹۹، امروز به همت مهندسان ایرانی ساخته شد.

وی ادامه داد: ۸۶ درصد از مسیر این راه تونل و پل تشکیل می‌دهد و با بهره‌برداری آن شهرستانک به پل زنگوله در مازندران متصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: پس از تکمیل قطعه دو که با ساخت مسیر برگشت انجام می‌شود قطعه سوم این آزادراه حد فاصل پل زنگوله تا سه‌راهی دشت نظیر در مرزن‌آباد به طول ۴۷ کیلومتر به قطعه چهارم متصل می‌شود، قطعه چهارم در سال ۱۳۹۲ از مرزن‌آباد به چالوس به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت باند غربی قطعه دوم آزادراه تهران-شمال هزینه شد.

با بهره‌برداری از این طرح جاده‌ای ایمن در اختیار مردم قرار گرفته است

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در آئین افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران-شمال- اظهار کرد: از ویژگی‌های این پروژه بهره‌گیری از توان و تجهیزات بومی و داخلی کشور بود که خوشبختانه به موفقیت‌های خوبی در مسیر اجرای طرح دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح در بخش‌های مصرف سوخت، وقت صرفه‌جویی می‌شود و به دنبال آن جاده‌ای ایمن در اختیار مردم قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای این آزادراه و بهره‌برداری از قطعه دوم نماد افتخار برای کشور به شمار می‌رود که بنیاد مستضعفان و مدیریت آن در این دوره همت وافری داشته است. با بررسی زوایای مراحل ساخت متوجه می‌شویم که نیروهای کاری از مهندسان، کارگران و مشاوران چطور شبانه‌روزی فعالیت کردند. این مسیر راه اصلی تردد مردم از تهران به شمال خواهد بود.

قطعه دوم آزادراه تهران-شمال از صبح شنبه به روی مسافران باز شد

سعید شاهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: امکان تردد مسافران از منطقه دوم آزادراه تهران-شمال که شامل باند ۱۵.۵ کیلومتری است از صبح شنبه، هفدهم تیرماه فراهم شده است.

وی با اعلام وضعیت ترافیکی روان این محور گفت: از امروز نزدیک به ۳۰ دقیقه از زمان سفر به استان مازندران با امکان عبور مسافران از این منطقه کاسته می‌شود.

به گفته شاهسواری، با اتصال این مسیر به تونل «البرز» به‌عنوان بزرگترین تونل آزادراهی کشور به طول ۶.۴ کیلومتر که دو سال پیش در همین منطقه افتتاح شد، پنج کیلومتر از مسیر تهران به شمال به نسبت جاده چالوس کم شده و با حذف پیچ‌وخم‌های جاده چالوس و تونل کندوان، زمان تردد مسافران هم ۳۰ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا، در حال حاضر عوارضی برای این مسیر در نظر گرفته نشده و تا تعیین نرخ عوارض آزادراهی آن، تردد از آن رایگان است. پس از تکمیل قطعه دوم (ساخت باند شرقی)، آئین کلنگ‌زنی قطعه سوم این آزادراه با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. قطعه سوم با مشارکت چینی‌ها از ابتدای استان مازندران (پل زنگوله) آغاز می‌شود و ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا خواهد کرد و به فاز چهارم این پروژه یعنی مسیر مرزن‌آباد-چالوس (به طول ۲۲ کیلومتر) که سال ۹۲ افتتاح شد، متصل می‌شود.

قابل ذکر است که پروژه آزادراه تهران-شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر از سال ۷۶ آغاز شد، در سال ۹۲ فاز چهارم آن یعنی مرزن‌آباد-چالوس به طول ۲۲ کیلومتر و فاز اول آن (حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت تا سه‌راهی شهرستانک) به طول ۳۲ کیلومتر سال ۹۹ افتتاح شد.

کد خبر 672119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.