واکنش‌ چین به بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران / تاکید بر لزوم‌ اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری جمعه به بیانیه ضد ایرانی سه کشور اروپایی علیه ایران پس از نشست روز گذشته شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که هشت سال پیش در تأیید برجام صادر شد، واکنش نشان داد و خواستار تفسیر «دقیق» مفاد این قطعنامه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، بامداد جمعه _شانزدهم تیرماه_ در حاشیه نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱، با صدور بیانیه‌ای مشترک، در ادامه جوسازی‌ها علیه قدرت موشکی ایران در سایه ادعای بی‌اساس همکاری نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین، خواستار رفع نشدن تحریم‌های موشکی ایران شدند که مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مهرماه امسال به پایان می‌رسد.

تروئیکای اروپایی طی این بیانیه، بدون اعتراض به ایالات متحده آمریکا به‌عنوان مقصر اصلی وضع کنونی اجرای برجام و طرفی که با نقض قطعنامه شورای امنیت درباره این توافق، نظام چندجانبه‌گرایی و بین‌المللی را به نابودی کشانده است، ادعا کرد: «ایران بیش از چهار سال است که تعهدات هسته‌ای خود را در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مصوب قطعنامه ۲۲۳۱ نقض کرده و برنامه هسته‌ای‌اش به سطوح خطرناکی رسیده است. این موضوع برای صلح و امنیت بین‌المللی بسیار مهم است.»

سه کشور اروپایی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای ایران مدعی شدند که فعالیت‌های ایران توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و «این مسئله ایران را هرچه بیشتر به توانایی‌های مرتبط با تسلیحات اتمی نزدیک می‌کند و مایه نگرانی شدید شورای امنیت است.»

آن‌ها در بخش دیگری از این بیانیه، پیشرفت‌های صورت گرفته در چارچوب توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل سیاسی پادمانی را ناکافی خواندند و خواستار اجرای کامل و بدون تأخیر توافقات اسفندماه شدند.

واکنش‌ چین به بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران/ تاکید بر لزوم‌ اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه چین، وانگ ون‌بین در نشست خبری جمعه به بیانیه ضد ایرانی سه کشور اروپایی علیه ایران پس از نشست روز گذشته شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که هشتسال پیش در تأیید برجام صادر شد، واکنش نشان داد و خواستار تفسیر «دقیق» مفاد این قطعنامه شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوال خبرنگار گروه هوبِی مدیا، در خصوص قطعنامه اخیر تروئیکا اظهار کرد: تمایل دارم تأکید کنم که مفاد مرتبط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باید به صورت دقیق تفسیر شود و به‌طور کامل به اجرا درآید. این به مرجعیت و کارآمدی قطعنامه‌های سازمان ملل مربوط می‌شود.

وی افزود: قطعنامه ۲۲۳۱ بر اساس بندهای برجام است که در حال حاضر ایالات متحده آمریکا به صورت یک‌جانبه از این توافق بیرون آمده و سیاست فشار حداکثری را بر ایران تحمیل کرده است، جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به اقدامات دولت آمریکا، سیاست اقدام متقابل اتخاذ کرده است، بر همین اساس در حال حاضر مهمترین کار، بازگشت تمام طرف‌های توافق، به بندهای برجام از طریق گفت‌وگو و مذاکره است.

واکنش‌ چین به بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران/ تاکید بر لزوم‌ اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱

سخنگوی وزارت خارجه چین خاطرنشان کرد: دولت چین به تلاش‌های خود برای برگرداندن طرف‌های توافق برجام به میز مذاکره ادامه خواهد داد.

بنا بر گزارش تارنمای سازمان ملل، گنگ شوانگ، معاون نمایندگی دائم چین در سازمان ملل به صورت ضمنی به گزارش‌ها درباره کشورهای غربی برای حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران بعد از اکتبر سال جاری میلادی واکنش نشان داد و خواستار آن شد از تکرار «نمایش مضحک» سال ۲۰۲۰ برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران جلوگیری شود.

نماینده چین گفت: «در همین حال، ما طرفدار این هستیم که شورای امنیت نقش سازنده‌ای در موضوع برنامه هسته‌ای ایران نقش سازنده‌ای ایفا کند. بعضی از تدابیر محدودکننده قطعنامه ۲۲۳۱ [علیه ایران] در اکتبر سال جاری منقضی می‌شود و نمایش مضحک پیرامون مکانیسم اسنپ‌بک در سال ۲۰۲۰ نباید تکرار شود.»

کد خبر 671968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.