ویتامین D خطر سکته قلبی را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین D خطر بروز سکته قلبی را در میان افراد بالای ۶۰ سال کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری قلبی‌عروقی (CVD) یک اصطلاح کلی است که به مشکلات قلب یا عروق خونی مربوط می‌‎شود و یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در سطح جهان شناخته می‎‌شود. بیماری‌های قلبی عروقی شامل حمله قلبی و سکته مغزی است که خطر بروز آن با افزایش سن و رواج بیماری‌های مزمن بیشتر می‎‌شود.

گروهی از محققان استرالیایی به منظور بررسی ارتباط بین مصرف مکمل ویتامین D و احتمال بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، ۲۱ هزار و ۳۱۵ فرد بین ۶۰ تا ۸۴ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. این افراد به صورت تصادفی یا ۶۰ هزار واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کردند یا دارونمای دریافت کردند. این افراد به مدت پنج سال تحت نظر بودند. در طول مطالعه، ۱۳۳۶ نفر دچار بیماری‌های قلبی عروقی شده بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که به طور کلی افرادی که از مکمل ویتامین D استفاده کرده بودند، ۹ درصد کمتر از گروه دیگر دچار بیماری‌های قلبی‌عروقی شدند. میزان سکته قلبی در افرادی که ویتامین D مصرف کرده بودند، ۱۹ درصد کمتر بود و میزان بروز عروق کرونر نیز در این گروه ۱۱ درصد کمتر بوده است، اما تفاوتی در میزان سکته مغزی بین دو گروه وجود نداشت. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود و اطلاعات بیشتری در دسترس قرار گیرد.

نتایج این مطالعه در مجله BMJ منتشر شده است.

کد خبر 671105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.