از عضو جدید خانواده تا سفرهای اکتشافی / قاسم‌زاده: تحت فشار تصمیمی نگرفتم

روز شهرداری‌ها بهانه‌ای شد تا در دومین سال فعالیت مدیریت شهری در دوره ششم، میزبان علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان در گفت‌وگوی بدون تعارف باشیم، وضعیت کارکنان شهرداری، تغییر مدیران و چند گزاره از زندگی شخصی بخش‌های این مصاحبه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مثل همه رسانه‌ها بخشی از سوژه‌های ایمنا را مناسبت‌های تقویمی مشخص می‌کنند، روزها که ورق می‌خورد می‌رسیم به ۱۴ تیرماه؛ هم «روز قلم» است و هم از ۱۰ سال قبل با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی «روز شهرداری و دهیاری» به پایین برگه ۱۴ تیر در سالنامه‌ها اضافه شده تا روزی باشد برای دیده شدن خدمات این دولت‌های محلی؛ این مناسبت بهانه‌ای شد تا برویم سراغ شهردار سومین کلان‌شهر بزرگ ایران، کلان‌شهری که به تنهایی از ۵۰ کشور جهان جمعیت بیشتری دارد، کشورهایی مانند اسلونی و بحرین.

شهردار اصفهان حالا قریب به دو سال است کلیددار شهر اصفهان شده و ما در این مصاحبه در مورد تلخ و شیرین «شهردار» و «شهرداری» این ۲ سال پرسیدیم؛ گفت‌وگویی که به دلیل تداخل برنامه‌ها کمتر از ۲۰ دقیقه به طول انجامید اما تلاش شد به دور از کلیشه‌ها باشد.

قرار مصاحبه برای ساعت ۸ صبح گذاشته شد و مکان هم مهمانسرای شهرداری، آن‌ها که دیده‌اند می‌دانند گلستان و بوستانی است از برای خودش، با این حال تیرماه به نیمه رسیده و هر چقدر هم پوشش سبز گیاهان تلاش کند، زور آفتاب بیشتر است و از آنجا که ساعت‌ها هم امسال تغییر نکرده‌اند ساعت ۸ صبح آفتاب طوری می‌تابد که انگار سرظهر است، شرایط وقتی وخیم‌تر می‌شود که خبرنگار هم «گرمایی» باشد، هم مجبور به پوشیدن کت و هم استرس خوب درآمدن نخستین مصاحبه تصویری با شهردار را داشته باشد.

با توجه به ادامه پیدا کردن جلسه قبلی، حدود ساعت ۹ شهردار می‌آید، بعد از سلام و خوش‌وبش می پرسد «چقدر طول می‌کشد؟» و خودش ادامه می‌دهد ساعت ۹ قول داده در همایش دیگری حضور پیدا کند، «حدود ۲۰ دقیقه؛ البته بستگی به پاسخ‌های شما دارد» این را می‌گویم و ادامه می‌دهم «بخشی از مصاحبه، سوالات ما مربوط به زندگی شخصی شماست»، پاسخ می‌دهد «درخدمتم» و فیلمبردار شروع به شمارش می‌کند «سه، دو، یک».

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان است:

از عضو جدید خانواده تا سفرهای اکتشافی / قاسم‌زاده: تحت فشار تصمیمی نگرفتم

برداشت حال حاضر من از شهرداری با دو سال گذشته، بسیار متفاوت است

ایمنا: ۱۴ تیر روز شهرداری است و در آستانه دومین سال انتخاب شما به عنوان شهردار اصفهان هستیم؛ خیلی خلاصه بگویید این دو سال به علی قاسم‌زاده چگونه گذشت؟

قاسم‌زاده: در مجموع دو سال خوبی را گذراندیم و شاخص‌ها نشان دهنده این است که شرایط نصف‌جهان بهتر شده است؛ اگر شاخص‌های عملکردی همچون میزان تحقق بودجه و برنامه‌ها و اجرای پروژه‌ها، به شاخص‌های پیامدی شامل افزایش رضایت شهروندان و افزایش میل به مشارکت در اداره شهر منجر نشود، ممکن است احساس موفقیت را در شهر و شهرداری نبینیم.

بر اساس شاخص‌های پیامدی، وضعیت بهتری را در دو سال گذشته شاهد هستیم و در حال حاضر می‌بینیم که شهروندان در اداره شهر و مسائل زیست‌محیطی همچون نظافت و نگهداری فضای سبز، تمایل بیشتری نشان می‌دهند و دغدغه‌مندی بیشتری دارند که این موضوع در تماس‌ها با شهرداری نمایان است.

در زمینه فرهنگی و اجتماعی، طبق جنب‌وجوشی که در شهر پس از اجرای طرح محله‌محوری به‌وجود آمده است، احساس می‌شود که شهروندان، اصفهان را از خود می‌دانند و در مناسبت‌ها و اتفاقات بی‌تفاوت نیستند.

در دو سال گذشته به‌صورت تقریبی، هفته‌ای بدون برگزاری رخدادهای مختلف در دل محلات یا برنامه‌های کلان در شهر با مشارکت و حضور حداکثری مردم نگذشته است، لذا این موضوع نشان می‌دهد که شهروندان برای اداره بهتر شهر به کمک مدیریت شهری آمدند و شهرداری به سمت مردم رفت تا شهر بهتر اداره شود.

ایمنا: با این توصیف، اگر به دو سال قبل بازگردید، باز هم مسئولیت شهردار اصفهان را قبول می‌کنید؟

قاسم‌زاده: اگر به آن زمان بازگردم با اعتقاد، علم و آگاهی بیشتری این مسئولیت را قبول می‌کنم؛ از گذشته نه به این عمق اما تا حدی در جریان مسائل شهر بودم و شهرداری را می‌شناختم، زیرا شهروند اصفهان بودم و سال‌های زیادی در نهاد شهرداری فعالیت داشتم.

البته برداشت حال حاضر من از شهرداری با دو سال گذشته، بسیار متفاوت است، لذا اگر به دو سال قبل بازگردم و اعضای شورا تشخیص دهند که می‌توانم کمک کنم، این مسئولیت را قبول خواهم کرد.‌

از عضو جدید خانواده تا سفرهای اکتشافی / قاسم‌زاده: تحت فشار تصمیمی نگرفتم

همیشه نسبت به قانون تمکین داشتم

ایمنا: از ابتدای امسال طی دو نوبت تغییراتی در مدیریت شهری اعمال شد، تغییراتی که بدون حاشیه هم نبود و حتی گفته شد که با نظر شما انجام نشده است؛ شائبه تحت تأثیر بودن تصمیمات شهردار اصفهان مطرح شد، همینطور است؟!؛ اساساً آیا تصمیمی بوده که فکر کنید درست است اما به‌دلیل فشارهای بیرونی انجام ندهید؟

قاسم‌زاده: هیچ وقت تحت تأثیر فشارها قرار نگرفتم؛ البته فشار با ضوابط و قوانین تفاوت دارد و من همیشه نسبت به قانون تمکین داشتم.

در صورتی که مخالفتی داشتم، با مرجع مربوطه گفت‌وگو می‌کردم اما با توجه به اینکه معتقدم شهر حتی با قوانین مشکل‌دار، بهتر از شهر بدون قانون است، هیچ موردی را تحت فشار تصمیم‌گیری نکردم، مگر اینکه یک الزام قانونی وجود داشته باشد.

ایمنا: «خانواده شهرداری اصفهان» گسترده است و این انتظار وجود دارد که شما در کنار شهردار شهر بودن، از این خانواده نیز مراقبت کنید؛ بعضاً شنیده می‌شود رفاهیات کارکنان کم شده! به طور کلی وضعیت کارکنان نسبت به دو سال قبل بهتر شده است؟

قاسم‌زاده: در پلکان ورودی ساختمان شهرداری، دو تعهد شامل صیانت از شخصیت شهر و شهرداری را مطرح کردم؛ با بخشی از صیانت از شخصیت شهرداری، به توجه به نیازهای اساسی کارکنان این نهاد شهری مربوط می‌شود که مقداری از این نیازهای مادی برای گذران زندگی است.

در این دو سال شاهد جهش خوبی در وضعیت معیشتی و حقوق کارکنان بودیم و از روز اول به همکاران حوزه منابع انسانی و مالی و اقتصادی تاکید کردم که از حداکثر ظرفیت قانونی ممکن برای بهبود وضعیت معیشتی کارکنان شهرداری در قالب حقوق، مزایا و رفاهیات استفاده کنند.

تا جایی که قانون اجازه می‌دهد، از حداکثر ظرفیت برای تأمین رفاهیات کارکنان استفاده کردیم و در آینده نیز هر کجا شرایطی فراهم شود و بتوانیم از آن به نفع کارکنان استفاده کنیم، این کار را خواهیم کرد.

ایمنا: تصور شما این است که رضایت کارکنان شهرداری نسبت به دو سال قبل بهتر است؟

قاسم‌زاده: سنجش مشخصی برای ارزیابی در این موضوع نداشته‌ام اما تلاش می‌کنیم از هیچ خدمتی به همکاران مجموعه شهرداری فروگذار نباشیم.

برای مواردی همچون تبدیل وضعیت‌، به‌رغم اینکه حق کارکنان است اما محدودیت قانونی وجود دارد؛ افرادی حتی ۲۰ سال است که در شهرداری فعالیت می‌کنند، اما قرارداد رسمی ندارند.

با توجه به اینکه تبدیل وضعیت نیازمند مجوز قانونی است، تا حد ممکن این مجوز را دریافت کردیم اما حق مطلب ادا نشده است، هرچند تا جایی که امکان داشت در پرداختی‌ها، از حداکثر ظرفیت استفاده کردیم.

به جرأت می‌گویم که سطح حقوق و مزایای کارکنان شهرداری نسبت به بسیاری از ادارات مطلوب‌تر است، هر چند شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای است که نمی‌توان گفت در حد نیاز زندگی است.

از عضو جدید خانواده تا سفرهای اکتشافی / قاسم‌زاده: تحت فشار تصمیمی نگرفتم

از عضو جدید خانواده آقای شهردار تا سفرهای اکتشافی

ایمنا: خانواده موافق شهردار شدن آقای قاسم‌زاده بودند؟

قاسم‌زاده: بله؛ با توجه به در نظر گرفتن ضرورت و به‌رغم اینکه می‌دانستند که بار سنگینی بر دوش آن‌ها می‌آید و شرایط سختی را باید تجربه کنند، این موضوع را پذیرفتند و تاکنون همکاری بسیار خوبی داشتند، تصمیم برای قبول این مسئولیت را با هماهنگی و مشورت خانواده‌ام گرفتم و به همین دلیل مشکلی در این باره ندارم.

من سعی کردم به اقتضا، حقوق خانواده را رعایت کنم و تا حد امکان در کنار آن‌ها باشم؛ معتقدم در سطح کلان زندگی، بین زندگی خانوادگی، شغلی و فردی که باید وقتی را باید برای خود تنظیم و بین موارد هماهنگی ایجاد کنیم، لذا این موارد نباید فدای دیگری شود، زیرا با آسیب هر کدام، به‌صورت قطعی تأثیراتی متوجه دیگری خواهد داشت.

ایمنا: اخیراً نوه‌دار هم شده‌اید؟!

قاسم‌زاده: هفته گذشته نخستین نوه من به‌دنیا آمد، واقعاً حس خوبی دارد؛ شنیده بودم که این احساس متفاوت است، اما در این چند روز، آن را کاملاً درک کردم، این شب‌ها با وجود خستگی و دیروقت بودن، حتی برای دقایقی هم که شده، قبل از منزل به دیدن او می‌روم.

ایمنا: برنامه روزانه آقای شهردار چیست؟

قاسم‌زاده: به‌صورت معمول از ساعت ۵:۳۰ تا ۶ از خانه خارج می‌شویم و بین ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰ بازمی‌گردم.

میزان سفرهای خانوادگی من در این دو سال به‌حداقل ممکن رسیده است؛ قبل از اینکه شهردار شوم، سالی چهار تا پنج سفر با خانواده می‌رفتیم. معمولاً هم اکتشافی بود به‌طوری که زمان آغاز سفر را می‌دانستیم و پایان آن را مشخص نمی‌کردیم؛ با پذیرش این مسئولیت، خودم و خانواده از این موضوع محروم شدیم.

سعی کردم ارتباط خودم را با کتاب حفظ کنم، زیرا ما قدیمی‌ها به بوی کتاب و کاغذ عادت داریم، لذا سعی می‌کنم زمان‌هایی همچون شب‌ها قبل از خواب و به‌ویژه روزهای تعطیل در صورت فراغت بیشتر، چند صفحه کتاب مطالعه کنم.

از عضو جدید خانواده تا سفرهای اکتشافی / قاسم‌زاده: تحت فشار تصمیمی نگرفتم

پاکبانی که هر روز صبح کوچه شهردار را نظافت می‌کرد

ایمنا: به‌طور معمول، وقتی کسی مدیر می‌شود، انتظاراتی بین اقوام و آشنایان به‌وجود می‌آید؛ آیا موردی بوده که درخواست یا سفارشی مغایر قانون از شما داشته باشند؟

قاسم‌زاده: خانواده شلوغی هستیم و خواهر و برادر زیادی دارم که با احتساب فرزندان تعدادشان به ۷۰-۸۰ نفر می‌رسند؛ با این حال با توجه به اینکه همه با روحیاتم آشنا هستند، این‌گونه انتظارت از ابتدا وجود نداشته؛ سه دوره شامل چهار سال ریاست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، چهار سال معاونت فرهنگی و تاکنون دو سال نیز به‌عنوان شهردار در شهرداری اصفهان به شهروندان خدمت کرده‌ام و با اینکه خانواده بزرگی با هشت خواهر و برادر هستیم، اما تاکنون موردی نبوده است که فردی به‌واسطه یا با حکم من وارد شهرداری شده باشد.

در واقع با توجه به اینکه خانواده خلق‌وخوی من را می‌دانند، هیچ انتظاری فراتر از قانون نداشتند و حتی زمانی که حقوق قانونی در شهرداری داشتند، سراغ من نمی‌آمدند و سلسله‌مراتب را طی می‌کردند.

ایمنا: با مشغله شهرداری کارهای خانه را شما انجام می‌دهید یا همسرتان؟

قاسم‌زاده: بنای کارم این بوده که در زندگی عادی من تغییری ایجاد نشود، هنوز سعی می‌کنم خریدهای خانه را خودم و از همان کسبه‌های قدیمی محل در روزهای تعطیل انجام دهم؛ تعدادی از شهروندان که من را می‌شناسند، واکنش نشان می‌دهند و برخی افراد نیز نمی‌شناسند.

برای من اینکه شهروندان من را نشناسند، خوشایند است تا زندگی عادی برای من ادامه داشته باشد که تا حد زیادی این موضوع وجود داشته است.

ایمنا: آیا اینکه می‌گویند کوچه شهردار همیشه تمیز است، درست است؟

قاسم‌زاده: یکی دو مرتبه اتفاق افتاد که به‌جای یک مرتبه، دوبار رفت‌وروب کوچه ما انجام می‌شد، به جز نیمه‌شب که همیشه زحمت نظافت کوچه را می‌کشیدند، یک نیروی پاکبان صبح‌ها قبل از خروج من از منزل برای نظافت کوچه اقدام می‌کرد و تا زمانی که از منزل خارج می‌شدم ادامه می‌داد؛ با تذکری که به حوزه خدمات شهری دادم، این اقدام به یک مرتبه در شبانه‌روز رسید. در واقع کوچه شهردار اصفهان نیز همانند شهروندان رفت‌وروب می‌شود.

ایمنا: اگر شهردار اصفهان نباشید، دوست دارید با چه شاخصه‌ای توصیف شوید؟

قاسم‌زاده: علاقه‌مندی نخست من، حوزه فرهنگ بوده است و کماکان دوست دارم اینگونه باشد.

ایمنا: یعنی پس از اتمام دوره مسئولیت شهردار بودن نیز این‌گونه خواهد بود؟

قاسم‌زاده: بله.

ایمنا: به‌طور مشخص علاقه‌مند به فعالیت در چه بخشی از حوزه فرهنگ هستید؟

قاسم‌زاده: کار اصلی من خدمات روان‌شناسی و مشاوره است و در کنار آن، فعالیت‌های فرهنگی در مجموعه‌های فرهنگی انجام می‌دادم و علاقه‌مند هستم کماکان در این حوزه باشم و از مسیر رشته تخصصی خود نیز در راستای شرایط زیست بهتر شهروندان استفاده کنم.

کد خبر 671054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.