ضرورت ثبت جهانی محور تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اصفهان با بیان اینکه محور تاریخی و فرهنگی اصفهان را باید به ثبت جهانی برسانیم، گفت: این محور و بافت تاریخی و فرهنگی در اصل، هویت شهری کهن‌ترین شهر ایران در شکل جدید خود است، اما تنها به حفظ چند بافت تاریخی همچون چهل‌ستون و میدان امام بسنده کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ایزدی امروز _دوشنبه دوازدهم تیرماه_ در نشست تجلیل از سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت و خانه‌های تاریخی شهر اصفهان با عنوان «میراث پدری» اظهار کرد: با احترام به تمام شهرهای ایران‌زمین از جمله یزد، شیراز و همدان به‌عنوان خواستگاه تمدن مدنیت و شهری، بدون شک اصفهان یگانه شهری است که بافت آن همچنان سرآمد شهرهای ایران بوده و بسیار زیبا است.

وی افزود: اصفهان در قیاس با سایر بافت‌ها چیزی متفاوت از شهرهای دیگر دارد و آن هنر فاخری است که آثار آن در بسیاری از ابنیه به وضوح دیده می‌شود.

مشارکت کم خیرین در احیای بافت‌های تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان تصریح کرد: سرمایه‌گذاران احیای بافت تاریخی، خیرانی هستند که برای صیانت از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی سرزمین خود خون جگر می‌خورند. اما این پرسش مطرح است که به‌رغم داشتن انجمن خیرین مدرسه‌ساز و مسجدساز، چرا برای مرمت و احیای دوباره مسجد امام و مسجد جامع یا مدرسه ابن‌سینا که بخش بی‌نظیری از هویت ایران و اصفهان است، هزینه نمی‌شود؟

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در گذشته، بخش‌هایی از آثار تاریخی توسط خیران احیا می‌شد، اما نبود آموزش کافی و رواج نداشتن نگاه اقتصادی، منجر به این شده است تا امروز خیران تمایلی به انجام این کار نداشته باشند.

ایزدی با اشاره به احداث جاده در روستاها خاطرنشان کرد: احداث این جاده‌ها تنها منجر به مهاجرت روستاییان به شهرها و ایجاد ضایعه‌ای به نام حاشیه‌نشینی شد از این‌رو روستاها به دلیل مهاجرت ساکنان آن به شهرها و مواجهه با رنگ و لعاب شهرنشینی دیگر مانند سابق نشد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد اقتصاد بودیم، اما به جای اینکه اقتصاد خود را فرهنگی کنیم در غفلت و بی‌خبری فرهنگ خود را فراموش کردیم و آن را به اقتصاد، لودر و دریل گره زدیم، اضافه کرد: با ورود به بافت‌ها و ابنیه ارزشمند تاریخی، خود موجب ایجاد ناآگاهی در نسل‌های جدید شده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر در هر کوی و برزن و حتی در مراکز علمی اگر از مفاخر و پیشینه فرهنگی اصفهان پرسیده شود، تنها واژه فرهنگ بر زبان‌ها جاری مانده است، اما این واژه بدون بزرگان و ریزدانه‌های تاریخی که تشکیل دهنده بافت‌های شهری این کلان‌شهر است، معنا و مفهومی نخواهد داشت.

بافت‌ها نقاط حیات‌بخش فرهنگی یک شهر است

وی با تاکید بر اینکه امروز ما میراث‌دار این میراث پدری هستیم و برای حفظ و نگهداری از آن باید تلاش کنیم، افزود: بافت‌ها نقاط حیات‌بخشی فرهنگی یک شهر را دارند و در صورتی‌که این بافت‌ها از بین برود، ریزدانه‌های مسجد، مدرسه و خانه‌های ما شکل واقعی خود را از دست خواهند داد.

ایزدی با بیان اینکه محور تاریخی و فرهنگی اصفهان را باید به ثبت جهانی برسانیم، گفت: این محور و بافت تاریخی و فرهنگی در اصل، هویت کهن‌ترین شهر ایران در شکل جدید خود است، اما ما تنها به حفظ چند بافت تاریخی مانند چهل‌ستون و میدان امام بسنده کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: بافت یکپارچه اصفهان به‌عنوان تنها بافت تاریخی واجد ارزش باید به‌عنوان الگوی اصلی توسعه پایدار فرهنگی حفظ و مراقبت شود و ما به‌عنوان روایتگران چیستی و کیستی این کلان‌شهر تاریخی باید پیشینه و هویت آن را برای نسل‌های آینده روایت کنیم تا فرزندان ما بتوانند با آگاهی از این پیشینه، از هویت خود دفاع کنند.

وی ادامه داد: با درک خانه‌های تاریخی خود، هیچ‌گاه شرمسار نیاکان خود نخواهیم بود و امیدوارم در این حوزه میراث‌داران باوفا و عالمی باشیم.

کد خبر 670987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.