شهر موزه اصفهان را باید حفظ کنیم

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: شهرداری هرگونه مساعدت، همراهی و همکاری را با سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت تاریخی خواهد داشت تا در کنار هم و با هم بتوانیم شهر موزه اصفهان را برای آیندگان حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید مهدویان امروز _دوشنبه دوازدهم تیرماه_ در همایش تجلیل از سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت و خانه‌های تاریخی شهر اصفهان «میراث پدر» اظهار کرد: بافت‌های تاریخی شهری، میراثی ارزشمند در فرهنگ یک جامعه و معماری وابسته و به جای مانده از نسل‌های گذشته است.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان بیش از ربع قرن با تأسیس سازمان نوسازی و بهسازی برای احیا و حفاظت از بافت‌های تاریخی گام برداشته است، ادامه داد: دوره جدید مدیریت شهری نیز با تاکید بر احیای بافت‌های تاریخی، فعالیت مجمع شهرهای تاریخی ایران را با تصویب اساسنامه آن در دستور کار قرار داده و شهرداری اصفهان به‌عنوان دبیرخانه دائمی آن مشخص شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: محدوده تاریخی در مراکز شهرها مظهر رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است، در واقع این بافت‌ها به عنوان مرکزی‌ترین هسته شهرها و پایه شناخت تاریخ، معماری، هنر و فرهنگ به شمار می‌رود، بنابراین حفاظت از این بناها و ابنیه‌های تاریخی، حفاظت از تاریخ پر فراز و نشیب فرهنگ والای ایرانیان است.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز کارگروه حفظ و احیای بافت‌های تاریخی را هر هفته برگزار و موضوعات مرتبط با آن را پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: تشکیل مدیریت بافت‌های تاریخی برای نخستین‌بار از سوی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گام‌مهم دیگری در این زمینه است که به پیگیری و اجرای سیاست‌های مصوب در این زمینه می‌پردازد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار کرد: مرمت و احیای بناهای تاریخی علاوه بر حفظ و احیای یک اثر ملی و تاریخی، باززنده‌سازی هویت شهری را به همراه دارد و به نوعی احیای بناها و بافت‌های تاریخی به حفظ حافظه تاریخی، هنری و فرهنگی جامعه کمک می‌کند.

وی افزود: در این راستا ضرورت دارد سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت و خانه‌های تاریخی به معیارهای احیای بافت‌های تاریخی شهری توجه ویژه‌ای داشته باشند که این معیارها شامل توجه ویژه به حس مکانی خاص بافت تاریخی، بررسی کارشناسی و ارزشیابی ژرف‌نگر ابنیه تاریخی است.

مدیریت بافت‌های تاریخی شهر بر عهده معاونت شهرسازی گذاشته است و درصدد هستیم به‌رغم تنها بودن شهرداری در این عرصه، پیشتازانه در احیای بافت تاریخی با محوریت محلات اقدام کنیم.

مهدویان با بیان اینکه حفظ ارزش معماری باید بر مبنای اصول نظری در طراحی و مرمت رعایت شود، گفت: حفظ ارزش تاریخی در احیا و توجه به قوانین و مقررات ملی و جهانی و در نهایت حفظ اندیشه سازندگان بنای تاریخی با کمترین دخل و تصرف در مرمت و احیای بافت‌های تاریخی شهری از دیگر معیارها است.

وی خاطرنشان کرد: احیای بافت‌ها و خانه‌های تاریخی ارزشمند شهری موجب ایجاد تداوم حیات ابنیه‌ها می‌شود و باید در یک نظام به هم پیوسته در روند احیای هویت شهری و توسعه پایدار قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار کرد: به نوعی روند احیای ابنیه‌های تاریخی و دارای ارزش، یک فرایند خالق و نوآوری به شمار می‌آید، در این راستا امروز در همایش «میراث پدری» خدمت سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت و خانه‌های تاریخی شهر اصفهان هستیم؛ میزان مداخله و نوآفرینی مرمت گران و احیاگران بافت تاریخی می‌تواند در روند طراحی، اجرا و به‌خصوص نتیجه نهایی پروژه‌های احیا تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: خلاقیت و اندیشه‌های سرمایه‌گذاران در نحوه آفرینش کار که در آثار تاریخی جریان پیدا کرده، ثروت بسیار گران بهایی است که هر انسان هنر دوستی را به شوق می‌آورد و در این خصوص به همکاران خود در مدیریت شهری از جمله سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و مدیریت بازآفرینی بافت تاریخی و فرسوده تاکید کرده‌ام هر گونه مساعدت، همراهی و همکاری با سرمایه‌گذاران و احیاگران بافت تاریخی داشته باشند تا در کنار هم و با هم بتوانیم شهر موزه اصفهان را برای آیندگان حفظ کنیم.

مهدویان افزود: ریاست شورای عالی بافت تاریخی شهردار اصفهان است در این راستا مدیریت بافت‌های تاریخی شهر بر عهده معاونت شهرسازی گذاشته است و درصدد هستیم به‌رغم تنها بودن شهرداری در این عرصه، پیشتازانه در احیای بافت تاریخی با محوریت محلات اقدام کنیم.

کد خبر 670948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.