راه‌اندازی فاز دوم هاضم بی‌هوازی با ظرفیت روزانه ۵ تن در اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به بومی‌سازی دانش بهره‌برداری از هاضم‌ بی‌هوازی گفت: این سازمان راه‌اندازی فاز دوم با ظرفیت روزانه پنج تن را نیز پیش‌بینی کرده و فرایند طراحی آن آغاز شده است که امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم به عقد قرارداد ساخت یک واحد ۵ تنی برسیم.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فرایند جمع‌آوری پسماند شهر اصفهان اظهار کرد: بخش پسماند فسادپذیر شهری که در کارخانه پردازش جدا می‌شود، به‌صورت هوازی در یک دوره ۹۰ تا ۱۲۰ روزه به کود کمپوست تبدیل می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر به‌رغم اینکه کود حاصل از این فرایند هوازی دارای استاندارد ملی است اما این سازمان همچنان در صدد افزایش کیفیت این محصول تولیدی با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: آنچه که در دنیا به‌عنوان فرایند جایگزین اتفاق افتاده است، هضم بی‌هوازی نام دارد؛ بدین صورت که مواد فسادپذیر داخل رآکتورها بسته رفته و تجزیه و تخمیر باکتری‌ها در این محل انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: خروجی این فرایند همان تولید کود کمپوست است، با این تفاوت که گازهای گلخانه‌ای حاصل از این فرایند می‌توان برق تجدیدپذیر تولید کرد.

ساکتی گفت: طی سال‌های گذشته برای انجام این فرایند جایگزین در سازمان مدیریت پسماند مذاکراتی برای انتقال این تکنولوژی از کشورهای اروپایی انجام شد اما در نهایت این سازمان با مشورت و همکاری چند شرکت دانش‌بنیان موفق به ایجاد یک پایلوت با ظرفیت ۷۰۰ لیتر با ورودی روزانه ۳۰ کیلوگرم پسماند شد.

وی خاطرنشان کرد: با خروجی‌هایی که از این فرایند گرفته شده است، سازمان به‌نوعی موفق به بومی‌سازی دانش بهره‌برداری از هاضم بی‌هوازی شد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: فاز نخست راه‌اندازی شد و نتایج پایلوت با راندمان بسیار بالا موفقیت‌آمیز بود و توانستیم از پسماند شهری بیوگاز تولید کنیم که می‌توان با ورود این بیوگازها به موتورهای ژنراتور برق نیز تولید کرد.

وی تصریح کرد: این سازمان راه‌اندازی فاز دوم با ظرفیت روزانه پنج تن را پیش‌بینی کرده است که در این خصوص فراخوان شناسایی شرکت‌های توانمند برگزار شده که با انتخاب یکی از شرکت‌های مطرح دانش بنیان شهر اصفهان و ابلاغ قرار داد، فرایند طراحی آغاز شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم به عقد قرار داد ساخت یک واحد ۵ تنی برسیم.

کد خبر 670743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.