تدوین منشور راهبردی در کمیسیون فرهنگی شورای ششم/ احداث ۴ پردیس‌ خانواده‌محور در شهر اصفهان

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تدوین منشور راهبردی با نگاه به ارکان و راهبردها، یکی از نخستین اقدامات انجام شده در این کمیسیون با تاکید بر موضوعات مختلفی از جمله توجه ویژه به سیاست محله‌محوری و مسجدمحوری در تصمیم‌گیری‌های شورای اسلامی شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حوزه فرهنگی در سطح کشور بیشتر اینگونه دیده شده است که متولیان این بخش همچون کانون‌های فرهنگی و بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد باید برای آن تلاش کنند، در حالی که فرهنگ حوزه‌ای چندبعدی است و تنها به این بخش‌ها محدود نمی‌شود.

با توجه به وجود سازمان‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی در زیرمجموعه شهرداری‌ها، اقداماتی از سوی این نهادها در دستور کار قرار می‌گیرد تا علاوه بر ارتقای فرهنگ شهروندان، سطح نشاط اجتماعی آن‌ها نیز افزایش پیدا کند.

مانند تمام بخش‌های کشور که کمیسیون یا نهادی به‌عنوان سیاست‌گذار آن فعالیت می‌کند، کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی شهر نیز سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر حوزه فرهنگی مدیریت شهری است و با مصوبات خود، آن را راهبری می‌کند.

دوره ششم مدیریت شهری اصفهان بیشتر فعالیت‌های خود را حول محور فرهنگ قرار داده است تا بتواند اعتماد شهروندان را جلب کند و با مشارکت‌جویی، اهداف خود را پیش ببرد؛ اقدامات مدیریت شهری در حوزه فرهنگی تنها به‌صورت برگزاری جشنواره‌ها نبوده است، بلکه از قالب‌هایی همچون بسته‌های تشویقی، حمایت از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز استفاده شده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان به‌منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان از اقدامات و فعالیت‌های مهم مدیریت شهری این کلان‌شهر در حوزه فرهنگ است.

توجه به تکریم مقام زن و جایگاه خانواده در سیاست‌گذاری‌های شهری

ایمنا: به فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان از ابتدای شورای ششم تاکنون اشاره کنید.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور: یکی از کمیسیون‌های هفت‌گانه شورای ششم شهر اصفهان، کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است که طی دو سال اعضای مختلفی داشت و در دور دوم، من به‌عنوان رئیس کمیسیون مشغول فعالیت شدم و علی صالحی، ابوالفضل قربانی و احمدرضا مصور همچنین فرزانه کلاهدوزان از اعضای این کمیسیون هستند.

تاکنون در این کمیسیون ۳۸ جلسه طی ۲۹۰ ساعت برگزار، ۱۵ لایحه به کمیسیون ارجاع، هشت طرح بررسی و ۱۲ طرح مهم تصویب شده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در شهرداری اصفهان و حمایت از طرح‌ها و لوایح تحقیقاتی و پژوهشی اشاره کرد.

تدوین منشور راهبردی با نگاه به ارکان و راهبردها یکی از اولین اقدامات انجام شده در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بود که موضوعات مختلفی از جمله تاکید بر حفظ و اعتلای ارزش‌های دینی انقلابی، هویت اسلامی ایرانی، اهتمام بر توزیع عادلانه خدمات اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، تاکید بر ارتقای بهره‌وری خدمات فرهنگی ورزشی، کاهش تصدی‌گری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و واگذاری انجام امور به نهادهای مردمی، تاکید بر تعاملات ملی و بین‌المللی، اهتمام بر حمایت هدفمند و همسو از تشکل‌های مردمی، نخبگان، کارآفرینان، خیران و محققان و توجه ویژه به سیاست محله‌محوری و مسجدمحوری در تصمیم‌گیری‌های شورای اسلامی شهر است.

توجه به تکریم مقام زن و جایگاه خانواده در سیاست‌گذاری‌های شهری، توجه به رونق اقتصاد فرهنگ و هنر در سیاست‌گذاری‌های شهری‌، اهتمام به حمایت از نوآوری‌های فرهنگی در حوزه‌های مذهبی، توجه به توسعه متوازن و متعادل زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر، تاکید بر پایش و ارزیابی فعالیت نهادهای مرتبط با حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی از دیگر ارکان و راهبردهای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است.

کاهش تصدی‌گری و حمایت از مجموعه‌های مردمی بر اساس تاکید شورای ششم اصفهان

ایمنا: چه کمیته‌هایی در کمیسیون فرهنگی تشکیل شده و اقدامات آن‌ها چه بوده است؟

حجت‌الاسلام مهروی‌پور: یکی از موضوعاتی که در کمیسیون به آن پرداختیم، تعیین کمیته‌های مختلف از جمله کمیته هنر و رسانه و کمیته ورزش بود که هرکدام از آن‌ها در چارچوب‌های خود به فعالیت پرداختند؛ جلسات مستمری تشکیل و سعی شد با ذی‌نفعان، متولیان و کارشناسان ارتباط داشته باشیم تا نظرات استماع شود و اگر قرار است در طرح و لایحه‌ای اظهار نظر کنیم و رأی دهیم، با نگاه به نظرات دریافت شده، اتفاق بیفتد.

یکی از تأکیدات شورای ششم که در تمام کمیته‌ها از جمله کمیسیون فرهنگی وجود داشت، کاهش تصدی‌گری و حمایت از مجموعه‌های مردمی بود که در این راستا از زیرمجموعه‌های شهری خواستیم برنامه خود را ارائه کنند.

ما ابتدا سیاست‌گذار و در کنار آن ناظر و رصدکننده هستیم که این موضوع را در برنامه‌ها و رویدادهای شهری شاهد بودید، البته تاکید ما بر این است که اگر قرار است مناسبت‌های ملی و مذهبی در شهر برگزار شود، در کنار و همراه سایر افراد به عنوان نهاد متولی و حامی باشیم و عرصه و رویداد در اختیار آن‌ها باشد.

اگر به اقدامات انجام شده در مناسبت‌هایی همچون ۲۵ آبان و دهه فجر یا برنامه‌های هفته صنایع دستی توجه کرده باشید، این رویکرد را در قالب‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی ورزشی می‌بینید و خواهید دید؛ بعضی فعالیت‌ها مانند ورود به حوزه کودکان به جهت وظیفه‌ای که داریم، توسط ما انجام می‌شود اما اصل کار را نهادهای مردمی و سمن‌ها انجام می‌دهند تا با هم و کنار هم، معضلات را رفع کنیم و اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

یکی از فعالیت‌های مهم برای اعتلای فرهنگ در شهر زیبای خدا، در کنار کاهش تصدی‌گری، پایش و رصد فعالیت نهادهای مرتبط و نهادهای همراه است، لذا سعی می‌کنیم در عمل اقدامات خوبی انجام شود.

حمایت از طرح‌ها و لوایح تحقیقاتی و پژوهشی توسط کمیسیون فرهنگی

ایمنا: کدام طرح‌ها در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسیده است؟

حجت‌الاسلام مهروی‌پور: از جمله مهمترین طرح‌ها می‌توان به طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در شهرداری اصفهان»، تصویب لوایح نام‌گذاری اماکن و معابر شهری، لوایح مساعدت و حمایت مالی از نهادهای عمومی، خصوصی و دولتی، آئین‌نامه مساعدت و مشارکت با مراکز فرهنگی اجتماعی و آئین‌نامه مساعدت عمرانی به مساجد، پیوست‌های فرهنگی اجتماعی در مطالعات و طراحی پروژه‌های عمرانی در شهرداری، طرح واگذاری محلی مناسب جهت نمایش، همایش و عرضه محصولات صنایع دستی، بررسی پروژه‌های میز فرهنگ، طرح گذر فرهنگی چهارباغ و جشنواره فیلم کودک و نوجوان اشاره کرد.

طرح جمعی ایجاد خانه خیرین، طرح ایده تشکیل باشگاه نوجوان در اصفهان، تصویب آئین‌نامه مشارکت در اداره خانه‌های علمی فرهنگی شهرداری اصفهان، سیاست‌گذاری‌های معاونت فرهنگی در خصوص بودجه و بررسی و تصویب بودجه فرهنگی ۱۴۰۲، حمایت از طرح‌ها و لوایح تحقیقاتی و پژوهشی، سیاست‌گذاری در خصوص گرامیداشت مناسبت‌ها و رویدادهای شهری در معاونت فرهنگی و سایر بخش‌های شهرداری از دیگر طرح‌های مهم تصویب شده است.

البته قرآن و عترت، عفاف و پوشش، تفریح، ورزش و نشاط، خانواده، سلامت اجتماعی، فرهنگ شهروندی، هنر و رسانه و مناسبت‌ها و رویدادها محورهای اصلی مورد بحث در کمیسیون فرهنگی بوده است.

برگزاری نشست‌های تخصصی با مجامع علمی تحقیقاتی و دانشگاه‌ها

ایمنا: چه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی توسط این کمیسیون برگزار و چه جلسات و نشست‌های تخصصی برگزار شده است؟

حجت‌الاسلام مهروی‌پور: رویدادهای متناسب در مناسبت‌های مذهبی از جمله اعیاد شعبانیه، اعیاد غدیر و قربان، محرم و اربعین حسینی، ماه مبارک رمضان، فاطمیه، اعتکاف و دهه کرامت، همچنین گرامیداشت مناسبت‌های ملی مانند دهه مبارک فجر، بزرگداشت ۹ دی، سالروز رحلت امام خمینی (ره)، هفته دفاع مقدس، مراسم بزرگداشت سردار شهید سلیمانی، عید نوروز و جشنواره فیلم کودک و نوجوان، برگزار شده است.

در مناسبت‌های خاص نیز برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و ویژه‌برنامه‌ها را داشته‌ایم همچنین نکوداشت هفته اصفهان و روز ۲۵ آبان توسط کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برگزار شده است.

۱۵ نشست صمیمانه هم‌اندیشی و تبادل نظر با کانون‌های فرهنگی مناطق پانزده‌گانه، پنج جلسه هم‌اندیشی و تبادل نظر با ستاد نماز جمعه اصفهان، ۱۰ جلسه بررسی مسائل شهری با ادارات، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، دیدار و گفت‌وگو با ائمه جماعات و نمازگزاران مساجد سطح شهر به‌صورت مستمر و هفتگی، ۱۰ جلسه نشست تخصصی با مجامع علمی تحقیقاتی و دانشگاه‌ها، ۱۰ جلسه دیدار با قهرمانان و پیشکسوتان، هم‌اندیشی و تبادل نظر با هیئت‌های ورزشی و سلسله نشست‌های دیدار و گفت‌وگو با هنرمندان شهر در چهار جلسه تشکیل شده است.

بررسی نقاط قوت و ضعف مناطق در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، هم‌افزایی و تعامل مناطق در برگزاری رویدادهای شهری، توسعه و تقویت شبکه مراکز فرهنگی در سطح محلات، ارائه راهکارها، ایده‌ها و طرح‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی، مشارکت بیشتر با مدیریت شهری در زمینه رفع مشکلات محلات نیز در نشست هم‌اندیشی با کانون‌های فرهنگی انجام شده است.

مشارکت مساجد در کنترل آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات

ایمنا: خروجی دیدار و گفت‌وگو با ائمه جماعت و نمازگزاران مساجد سطح شهر چه بود؟

حجت‌الاسلام مهروی‌پور: نتیجه دیدار و ارتباط مستقیم مدیران مناطق با مردم در مسجد و بررسی مشکلات آن‌ها، تحکیم و توسعه نقش مساجد به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه‌های اجتماعی محلات، حضور فرماندهی ناجا در استان و دیدار مستقیم با نمازگزاران، مشارکت ائمه جماعات و نمازگزاران با مدیریت مناطق در برگزاری برنامه‌های مناسبتی و رویدادها، مشارکت مساجد در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات در گفت‌وگو با ائمه جمعه بود.

البته دیدار و تبادل نظر با اساتید دانشگاه هنر، دیدار و گفت‌وگو با مدیریت پژوهشکده رویان، نشست و تبادل نظر با مرکز رایانه حوزه علمیه، هم‌اندیشی با دانشکده روان‌شناسی و علوم اجتماعی، ارتباط مستمر و هم‌اندیشی با مجموعه‌های دانش‌بنیان، نشست هم‌اندیشی با بنیاد ملی نخبگان و برگزاری جلسات هم‌اندیشی با مدیریت دانشگاه علمی‌کاربردی نیز انجام شده است.

تدوین منشور راهبردی در کمیسیون فرهنگی شورای ششم/ احداث ۴ پردیس‌ خانواده‌محور در شهر اصفهان

۷۵ کتابخانه و ۲۱ فرهنگسرا در اختیار شهرداری

ایمنا: به زیرساخت‌های فرهنگی شهر اصفهان اشاره کنید؟

حجت‌الاسلام مهروی‌پور: در حال حاضر در شهر اصفهان ۷۵ کتابخانه وجود دارد که ۱۴ کتابخانه در اختیار سازمان فرهنگی شهرداری و ۱۴ کتابخانه در اختیار مناطق قرار دارد، همچنین ۴۷ مرکز و ۲۱ فرهنگسرا واگذار شده است که ۱۵ مرکز در اختیار مناطق و پنج مرکز در اختیار سازمان فرهنگی شهرداری قرار دارد.

۵۶ مرکز ورزشی نیز در شهر اصفهان وجود دارد که ۳۳ مرکز تاکنون واگذار شده و ۲۱ مرکز در اختیار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان قرار دارد؛ تعداد پنج مرکز تفریحی نیز در اختیار سازمان و تعداد چهار مرکز در اختیار مناطق قرار دارد، تعداد هفت مرکز واگذار شده است که در مجموع ۱۶ مرکز تفریحی داریم.

همچنین ۱۲ مرکز هنری در شهر اصفهان وجود دارد که هشت مرکز در اختیار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و چهار مرکز در اختیار مناطق است؛ علاوه بر این خانه نجوم، ریاضیات، زیست‌شناسی، فیزیک، قرآن و عترت، حکمت و فلسفه، انقلاب و ولایت و مشروطیت از جمله سایر زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی شهر زندگی است.

اجرای ۱۵ پروژه شاخص فرهنگی در ۱۴۰۲

ایمنا: پروژه‌های شاخص فرهنگی سال ۱۴۰۲ کدامند؟

حجت‌الاسلام مهروی‌پور: خانه کودک قلمستان در منطقه دو شهرداری، مرمت و بازسازی تالار تیموری در منطقه سه، تملک و احداث پردیس خانواده‌محور منطقه ۱۲، گالری هنرهای صنعتی در کراس‌آور چهارباغ، تئاتر شهر چهارباغ عباسی، مجموعه فرهنگی هنری گل نرگس منطقه پنج، سالن شمع گلستان شهدا، پردیس خانواده‌محور سپاهان‌شهر، پردیس فرهنگی ورزشی سودان منطقه ۱۴، توسعه و ساماندهی باغ‌های بانوان شامل صدف، پردیس، طلوع و ناژوان، توسعه و بازسازی اساسی مجموعه ورزشی ارغوان، توسعه مجموعه (پردیس) ورزشی تفریحی کردآباد، پردیس فرهنگی، ورزشی و تفریحی پارک کوثر خوراسگان، پردیس فرهنگی ورزشی شهید کشوری و موزه اصفهان از پروژه‌های فرهنگی سال جاری است.،

درباره آخرین وضعیت چهار پردیس خانواده‌محور ۱۴۰۲ شهر اصفهان نیز باید اشاره کنم که پردیس منطقه ۱۲ شهرداری به مدت شش سال در دستور کار شهرداری برای تملک بوده و طراحی آن صورت گرفته است؛ پردیس سپاهان‌شهر در مرحله مطالعات مهندسی خواسته‌ها توسط مشاور است، البته تاکید بر توسعه تفریح و نشاط شهری با رویکرد احداث پردیس‌های چندمنظوره خانواده‌محور با توصیه بر استفاده از ظرفیت مشارکت است.

پردیس سودان در لیست پروژه‌های ۱۴۰۲ و پردیس خوراسگان نیز در مرحله مطالعات اولیه مهندسی خواسته‌ها قرار دارد.

توسعه و ساماندهی باغ‌های بانوان انجام می‌شود

ایمنا: برنامه‌های توسعه، احیا و بازسازی سال جاری چیست؟

حجت‌الاسلام مهروی‌پور: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اجرای پروژه‌های عمرانی شامل ۶۴ پروژه مهم منطقه‌ای اشاره کرد، همچنین ۱۸ مرکز نیازمند ساماندهی و تعمیرات اساسی است؛ پروژه‌های ساماندهی و تجهیز در دستور کار قرار دارد. توسعه و ساماندهی اساسی باغ‌های بانوان صدف، پردیس، ناژوان و طلوع نیز انجام می‌شود.

ایجاد خانه‌های کودک و نوجوان، دو خانه کودک قلمستان منطقه دو و خانه کودک دردشت در منطقه سه، ساماندهی و تجهیز مراکز مشارکتی، پروژه‌های مشارکتی همجوار مساجد، تعمیرات اساسی و مرمت خانه‌های شهرداری، تبدیل باغ زره‌سازان به مجموعه اختصاصی بانوان، احداث زمین‌های ورزشی روباز در مناطق پانزده‌گانه، ایجاد پاتوق‌های سالمندی در مناطق به تعداد ۱۰ پاتوق، ایجاد فضاهای تعاملی و آئینی در مناطق پانزده‌گانه شهرداری و زیرساخت‌های تخصصی (اردویی و تفریحی) از دیگر برنامه‌ها به شمار می‌رود.

پروژه‌های شهر دوستدار سالمند نیز مطابق با نظر مشاور در مناطق پایلوت پنج، شش، هفت و هشت اجرا خواهد شد و شامل پویش صندلی و مناسب‌سازی فضاهای شهری و پاتوق‌ها و نیازهای سالمندی است.

موزه‌های تخصصی مانند مینی‌موزه‌های موضوعی و محلی از جمله موزه کاشی دهنو، فضاهای نوآورانه، خلاقانه و اشتراکی فرهنگی و هنری به تعداد پنج مرکز و ۵۰ بسته فرهنگی و اجتماعی محلات کم‌برخوردار منتخب میز محلات از دیگر برنامه‌های توسعه، احیا و بازسازی سال جاری است.

کد خبر 669300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.