از ناامیدی کاخ سفید برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو تا ناکامی ارتش اوکراین

حوادث و اظهار نظر های مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

آمریکا، در تکاپوی مهار پنهان پکن

آنتونی بلینکن قرار است طی دو روز آینده در سفر به چین با مقامات ارشد چینی از جمله دیپلمات ارشد وانگ‌یی و وزیر خارجه این کشور، چین گانگ دیدار کند. این سفر در بحبوحه جنگ اوکراین و پیچیده شدن روابط امریکا و چین مورد توجه محافل سیاسی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌ها، بلینکن ابتدا قرار بود در ماه فوریه سال‌جاری به پکن سفر کند اما چند روز قبل از سفر برنامه‌ریزی شده وی به پکن، یک بالن مشکوک جاسوسی چینی بر فراز ایالات متحده ظاهر شد که سفر را به تأخیر انداخت و روابط بین دو کشور را تیره کرد. با این حال دو طرف برای انجام سفر در این برهه به توافق رسیدند. طرف امریکایی هدف از این سفر را مدیریت روابط واشنگتن و پکن به سمت کاهش تنش و باز نگه داشتن خطوط ارتباطی اعلام کرده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفته است: «ارتباطات بین پکن و واشنگتن هرگز متوقف نشده اما درخواست برقراری ارتباط در حالی که به منافع طرف مقابل آسیب می‌زند، غیرقابل قبول است.»

لبنان؛ اولویت مذاکرات فرانسه و عربستان

دیدار امانوئل مکرون و ولیعهد سعودی در کاخ الیزه با بیانیه مشترکی به پایان رسید که اولویت آن اقدام سریع سیاسی برای پایان دادن به بحران انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان بود.

کارشناسان معتقدند رئیس‌جمهور فرانسه به دنبال آن است تا با کمک ولیعهد عربستان، به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل حل بحران لبنان، نفوذ در منطقه را بیشتر کند. این در شرایطی است که پارلمان لبنان چهارشنبه گذشته برای دوازدهمین بار در انتخاب رئیس‌جمهور جدید ناکام ماند؛ اتفاقی که اعتراضات گسترده‌ای را در داخل این کشور ایجاد کرد و جامعه بحران‌زده لبنان را که علاوه بر مشکلات سیاسی، در بحران اقتصادی نیز گرفتار شده است، دچار تنش‌های اجتماعی فراگیر کرد.

ناامیدی کاخ سفید از پروژه عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی ضمن اذعان به اینکه دولت امریکا شک دارد، پروژه عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی به نتیجه دلخواه واشنگتن و
تل آویو برسد، خبر داد کاخ سفید همچنان پیگیر عادی‌سازی است و برای آن تلاش می‌کند اما باید دید آیا شروطی که ریاض برای این توافق گذاشته، قابل عملی شدن هستند یا نه.

ریاض شرط کرده است در ازای توافق با رژیم صهیونیستی، واشنگتن باید عربستان سعودی را در برابر هرگونه حمله نظامی محافظت کند. به علاوه با مشارکت سعودی-امریکایی غنی‌سازی اورانیوم برای برنامه هسته‌ای غیرنظامی انجام شود و همچنین محدودیت‌های فروش تسلیحات امریکایی به عربستان سعودی برداشته شود. این روزنامه نوشت بر همین اساس، رژیم صهیونیستی مجبور است با غنی‌سازی هسته‌ای در عربستان سعودی برای اهداف صلح‌آمیز موافقت کند، که این کار کاملاً با سیاست این رژیم در تضاد است که هر کشوری را در خاورمیانه از داشتن سلاح هسته‌ای منع می‌کند.

ناظران سیاسی بر این باورند که عربستان سعودی باید امتیازات بیشتری برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو دهد و قبل از امضای هرگونه توافق با رژیم صهیونیستی باید از موضع قدیمی خود که ایجاد یک کشور فلسطینی است عقب‌نشینی کند. از سوی دیگر، نتانیاهو در صورت پذیرفتن عربستان سعودی با میانجی‌گری امریکا با انتقادات تند مقامات ارشد ارتش خود مواجه خواهد شد، اگرچه انعقاد هرگونه توافق صلح با عربستان سعودی دستاورد مهمی برای نتانیاهو با توجه به بحران داخلی خواهد بود.

خیز بایدن برای کنار زدن رقیب پوپولیست

برگزاری نخستین کمپین انتخاباتی جو بایدن در جمع هزاران نفر از کارگران اصناف مختلف امریکا در شهر فیلادلفیا، به باور کارشناسان یک گام محکم پس از شروعی لرزان برای ورود به صحنه رقابت ۲۰۲۴ بود، آن هم در روزهایی که هنوز تنور اخبار دادگاه کیفری دونالد ترامپ، سرسخت‌ترین رقیبش، داغ و تهدید محکومیت بر سر سلف پرحاشیه‌اش سایه انداخته است.

رئیس‌جمهور ۸۰ ساله امریکا که در صورت موفقیت در انتخابات پیش رو، دور دوم ریاست جمهوری‌اش را در سن ۸۶ سالگی به پایان خواهد رساند، در جمع کارگران در فیلادلفیا نه تنها گاف‌های همیشگی‌اش را نداشت بلکه وعده‌هایی پرطمطراق به طبقه متوسط و کارگر امریکا داد که امید به تحقق بخشی از آنها نیز می‌تواند شمار رأی دهندگان او را بالاتر ببرد.

محور صحبت‌های بایدن در این نشست، بهبود شرایط اقتصادی بود و جالب آنکه پیش از ارائه وعده‌ها در سخنرانی‌اش، حتی سعی در توجیه معضلات مالی اخیر و تورم فزاینده امریکا در ماه‌های گذشته نکرد و خطاب به جمعیت هزاران نفری کارگران گفت: «من مدت‌ها دنبال این کمپین بودم تا بتوانیم ۴ سال دیگر نیز بمانیم و رکوردی تازه ثبت کنیم.» او در کنار وعده افزایش فرصت‌های شغلی و بهبود کیفیت زندگی طبقه متوسط به مخاطبانش، شعار پوپولیستی «زمان آن رسیده که ثروتمندان عادلانه سهم‌شان را بپردازند» را فریاد زد که بی‌شک چندان به مذاق ترامپ و حامیان ثروتمندش خوش نخواهد آمد.

ناکامی ارتش اوکراین در عملیات ضد حمله

وزارت دفاع روسیه از تلفات گسترده ارتش اوکراین در مناطقی که این کشور در حال انجام عملیات ضد حمله است، خبر داد.

یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه خبر داد، ارتش اوکراین که درتلاش بود از جبهه جنوب دونتسک به سمت مواضع روسیه پیشروی کند، دراین عملیات متحمل خسارات سنگینی شده و بیش از نیمی از نظامیان آن در این محور کشته شده‌اند.

به گفته او واحدهای تفنگ موتوری ارتش روسیه، دو حمله ارتش اوکراین را در منطقه نوودونتسک دفع کردند که در مجوع یک تانک و شماری خودروی زرهی این ارتش نیز تخریب شدند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین درباره محورهای دیگر نبرد در پی آغاز ضدحملات اوکراین گفته است، دو حمله کی‌یف در جهت راونوپل دفع و تلاش این ارتش برای انجام شناسایی در جهت زاپروژیا خنثی شد.پیشتر مقامات سیاسی و نظامی روسیه از تلفات سنگین اوکراین در عملیات ضد حمله خبر داده بودند.

پرونده باز جنایات جنگی غرب در افغانستان

در پی بالا گرفتن جنجال‌ها بر سر جرم و جنایت جنگی شماری از نظامیان استرالیایی در جنگ افغانستان، یک سناتور استرالیایی از دادگاه کیفری بین‌المللی دعوت کرد این اتهامات را بررسی کند. این در حالی است که پرونده جنایات جنگی نیروهای غربی در افغانستان، سالهاست تبدیل به جزء جدایی‌ناپذیر از حقایق جنگ افغانستان شده است. گرچه در برهه‌های زمانی، حافظه تاریخ جنایات در تقاطع با افشاگران و گزارشگران حقوق بشری، موجب می‌شود برخی لایه‌های جنایات جنگی برای افکار عمومی به تصویر درآید، اما کارشناسان بر این باورند که آنها همچنان رازی کمتر دست‌یافته برای همگان خواهد بود.

ژاکی لامبی، سناتور استرالیایی از دادگاه کیفری بین‌المللی دعوت کرد تا آنچه را که فرماندهان نظامی استرالیا در مورد اتهامات جنایات جنگی در افغانستان می‌دانستند، بررسی کند تا استرالیا را برای انجام بازبینی خود تحت فشار قرار دهد. او که دارای نفوذ بسیاری است، در بیانیه‌ای که دیروز به دادگاه لاهه ارسال کرد، تأکید داشت، فرماندهان نظامی در مورد جنایات جنگی ادعایی سربازان خود پاسخگو نبوده‌اند. این سرجوخه سابق ارتش استرالیا گفته است: «فرهنگ پنهان کاری در بالاترین سطوح نیروی دفاعی استرالیا وجود دارد.»

در همین ارتباط تی‌آرتی گزارش داد، طالبان نیز به شرط صادقانه بودن اجازه ورود به هیأت‌های استرالیایی برای بررسی جنایات جنگی نیروهای این کشور را داده است و ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان با اعلام این مسأله تأکید کرده، این گروه‌ها باید نتیجه تحقیقات و اطلاعات به دست آمده را در اختیار طالبان قرار دهند.

سایه ترس بر سر جنگ طلبان تل آویو

در پی نبرد سنگین مبارزان فلسطینی با نظامیان صهیونیست در اردوگاه جنین و هلاکت ۴ صهیونیست در عملیات استشهادی در شمال شهر رام‌الله در منطقه کرانه باختری، سران نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی درباره نحوه برخورد با این منطقه دچار اختلاف شده‌اند و نخست‌وزیر و فرمانده ارتش این رژیم درخواست عملیات ۲۴ ساعته علیه این منطقه را به خاطر خطرات آن رد کردند تا بزرگترین عقب‌نشینی افراطی‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی در دهه‌های گذشته را رقم بزنند.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد که به دنبال عملیات استشهادی روز سه‌شنبه ۲ نوجوان فلسطینی در شهرک صهیونیست نشین «عیلی» در شمال رام‌الله در کرانه باختری که به هلاکت ۴ صهیونیست و زخمی شدن ۴ نفر دیگر از آنها منجر شد، برخی مسئولان رژیم صهیونیستی خواهان حمله‌ای ۱۲ تا ۲۴ ساعته علیه این منطقه برای به زعم خود پاکسازی آن از افراد مسلح (مبارزان فلسطینی) شدند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بشدت با آن مخالفت کردند.

به نوشته این رسانه صهیونیست، ارتش رژیم صهیونیستی طرح‌های به زعم خود مؤثری برای حمله به دو شهر جنین و نابلس در شمال کرانه باختری دارد که می‌تواند در قالب یک عملیات ۱۲ تا ۲۴ ساعته با هوشمندی بالا و فناوری‌های مرگبار که در جریان عملیات موسوم به «سپر پیشگیرانه» (عملیات رژیم صهیونیستی علیه شهر جنین) در سال ۲۰۰۲ در اختیار نظامیان این رژیم نبود، انجام شود. با این حال بنا بر این گزارش، نتانیاهو و یوآو گالانت بیم دارند، آغاز چنین طرحی، موجب تشدید تنش در سرزمین‌های اشغالی شود.

کد خبر 668909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.