کاهش چشمگیر رشد تقاضا و عرضه جهانی نفت در آینده

عرضه جهانی نفت به‌دنبال افزایش تقاضای جهانی برای آن تا سال ۲۰۲۸ اوج می‌گیرد، اما بازار تولید، عرضه و تقاضای جهانی نفت با حرکت دولت‌ها به سمت آینده کم‌آلاینده، گذار به سوخت‌های پاک‌، افزایش بهره‌گیری از فناوری و مواردی از این قبیل، پس از این سال روند نزولی خواهدداشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی، رشد تقاضای نفت جهان طی سال‌های آینده تقریباً متوقف می‌شود، زیرا قیمت‌های بالا و نگرانی‌های مربوط به امنیت عرضه در دنیای امروز که به‌دنبال بحران انرژی جهانی برجسته شده، حرکت به سمت فناوری‌های انرژی پاک‌تر را تسریع کرده است.

کاهش تقاضای جهانی نفت پس از یک دوره اوج

گزارش بازار میان‌مدت نفت ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند که بر اساس سیاست‌های فعلی دولت و روند بازار، تقاضای جهانی نفت بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸ با شش درصد افزایش به ۱۰۵.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این میزان از محل تقاضای قوی در بخش‌های پتروشیمی و هوانوردی حمایت می‌شود. این افزایش نقطه اوج درخواست‌ها برای این سوخت فسیلی است و پس از آن نمودار تقاضا رو به کاهش خواهد گذاشت و انتظار می‌رود رشد تقاضای سالانه از ۲.۴ میلیون بشکه در روز در سال جاری، به ۰.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۸ کاهش پیدا کند.

علاوه بر این، گذار از سوخت‌های فسیلی به‌سمت انرژی پاک در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که به‌دنبال پیشرفت و گسترش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، رشد سوخت‌های زیستی، بهره‌وری انرژی، توسعه بهره‌گیری از فناوری و بهبود مصرف سوخت که همه با کاهش مصرف انرژی همراه است، استفاده از نفت به‌عنوان سوخت‌های مورد استفاده در بخش حمل‌ونقل پس از سال ۲۰۲۶ رو به کاهش بگذارد.

ایجاد تغییر در جریان تجارت جهانی نفت

بازارهای جهانی نفت پس از سه سال پرتلاطم که با همه‌گیری کووید -۱۹ آغاز و به بحران فعلی انرژی ختم شد، هنوز در حال احیا هستند. این شرایط با ایجاد تغییرات بی‌سابقه‌ای در جریان تجارت جهانی نفت همراه بوده است، تا جایی‌که ممکن است به‌دنبال کاهش تولید توسط ائتلاف اوپک پلاس، بازارهای جهانی نفت طی ماه‌های آینده به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند، چراکه کاهش تولید به کاهش روند افزایشی فعلی عرضه جهانی نفت منجر می‌شود، با این حال به‌نظر می‌رسد فشارهای چندوجهی فعلی در بازارهای جهانی نفت طی سال‌های آینده کاهش پیدا می‌کند.

چین آخرین اقتصاد بزرگی بود که محدودیت‌های سختگیرانه کووید -۱۹ خود را در پایان سال ۲۰۲۲ لغو کرد. این اقدام به بازگشت تقاضای نفت پس از همه‌گیری در نیمه اول سال ۲۰۲۳ منجر شد، اما پیش‌بینی می‌شود رشد تقاضا در چین از سال ۲۰۲۴ به بعد به‌میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند. با این وجود تقاضای فزاینده صنایع پتروشیمی و رشد مصرف قوی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، بخش عمده‌ای از انقباض در اقتصادهای پیشرفته را جبران خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری‌های بالادستی جهانی در اکتشاف، استخراج و تولید نفت و گاز در مسیر رسیدن به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۵ تاکنون است و با رشد سالانه ۱۱ درصدی، به ۵۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. در حالی که مخارج بالاتر در زمینه نفت تا حدی با تورم هزینه این سوخت جبران می‌شود و در صورت تداوم سرمایه‌گذاری‌ها، میزان تولید نفت به‌اندازه‌ای خواهد بود که تقاضای نفت پیش‌بینی‌شده برای سال‌های اوج تقاضا بین ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸ تأمین شود؛ می‌توان گفت این میزان سرمایه‌گذاری‌ها بیش از میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای دنیایی است که در مسیر صفر انتشار شدن خالص قرار دارد.

پیش‌بینی آینده تولید و عرضه جهانی نفت

پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان عمده نفت برنامه‌های خود را برای افزایش ظرفیت تولید نفت حتی در صورت کاهش رشد تقاضا حفظ کنند که انتظار می‌رود این اقدام به افزایش حداقل ۳.۸ مگابایتی روزانه ظرفیت متمرکز در خاورمیانه شود. با این وجود عواملی همچون روندهای نامشخص اقتصاد جهانی، جهت‌گیری تصمیمات اوپک پلاس و سیاست صنعت پالایش چین می‌تواند بر تعادل بازار در میان مدت تأثیر بگذارد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود با وجود افزایش ظرفیت عرضه جهانی نفت به‌میزان ۵.۱ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۸ توسط ایالات‌متحده، برزیل و گویان، کشورهای تولیدکننده نفت خارج از ائتلاف اوپک پلاس در میان‌مدت بر برنامه‌های افزایش ظرفیت عرضه جهانی نفت مسلط شوند. از سوی دیگر در حالی که اعضای آفریقایی و آسیایی اوپک پلاس قرار است با کاهش مداوم عرضه جهانی نفت دست‌وپنجه نرم کنند و تولید روسیه کاهش پیدا کند، رهبری برنامه‌های ظرفیت‌سازی نفت در این سال‌ها برعهده عربستان سعودی، امارات‌متحده‌عربی و عراق قرار دارد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود ظرفیت خالص تولید و عرضه نفت از ۲۳ عضو اوپک پلاس به ۰.۸ میلیون بشکه در روز طی دوره پیش‌بینی شده، افزایش پیدا می‌کند.

در بخش پالایش نیز مازاد ظرفیت جهانی نفت به‌دلیل موج‌های تعطیلی، تبدیل کارخانه‌های سوخت فسیلی به کارخانه‌های سوخت زیستی و تأخیر در زمان انجام پروژه‌ها از زمان همه‌گیری کاهش پیدا کرده است. این امر در کنار کاهش شدید صادرات محصولات نفتی چین و رخ دادن تحول در جریان تجاری روسیه، به کسب سودهای بی‌سابقه‌ای برای صنعت نفت در سال گذشته منجر شد، با این حال انتظار می‌رود میزان افزایش ظرفیت خالص پالایشگاه تا سال ۲۰۲۸، از رشد تقاضا برای محصولات پالایش‌شده پیشی بگیرد.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 667790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.