۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
تعطیلی شنبه‌ها مسکوت می‌ماند؟

رسیدگی به لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و تعطیلی پنجشنبه‌ها همچنین طرح تعطیلی شنبه‌ها در دستور کار اعضای کمسیون اجتماعی در جلسات هفته گذشته بود که در نهایت اعضای کمسیون با اکثریت آرا با طرح تعطیلی شنبه‌ها موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از فراز و نشیب‌های فراوان که طرح تعطیلی شنبه‌ها و کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته، در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و باید منتظر مطرح شدن آن در صحن بود.

هر چند گویا هم‌اکنون برخی از نمایندگان معتقدند که تعطیلی روزهای شنبه با وجود دیگر طرح‌ها و لوایح باقی مانده در سال پایانی مجلس یازدهم، چندان اولویتی برای آنها ندارد.

برخی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز معتقدند که طرح تعطیلی شنبه‌ها دارای ایراد و مغایر با اصل ۱۷ قانون اساسی است، زیرا براساس اصل ۱۷ قانون اساسی «مبدأ تاریخ رسمی کشور، هجرت پیامبر اسلام (ص) است و تاریخ هجری شمسی و هجری قمری هردو معتبر است اما مبنای کار ادارات دولتی هجری شمسی است‌. تعطیل رسمی هفتگی روز جمعه است‌.»

تعطیلی شنبه‌ها مسکوت می‌ماند؟

در همین راستا محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس روز گذشته طی یادداشتی درباره شائبه مغایرت طرح تعطیلی شنبه با اصل ۱۷ قانون اساسی نوشت: بر اساس مصوبات هیئت وزیران روزهای پنجشنبه در تهران تعطیل اعلام شده و این مصوبات هیئت وزیران دایر بر اعلام برخی روزها به عنوان ایام تعطیل از جمله روز پنجشنبه نه از سوی دیوان عدالت اداری و نه از سوی رئیس مجلس مغایر قانون اعلام نشده و دارای اعتبار قانونی است، بر این اساس مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور بدون اشکال به نظر می‌رسد.

به گفته پیرهادی، اگر اصل ۱۷ قانون اساسی را حصری بدانیم، آنگاه لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور (مصوب ۱۳۵۹,۰۴,۰۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی) که در سال ۵۹ به تصویب شورای انقلاب رسیده، در سال ۷۸ با تصویب مجلس شورای اسلامی اصلاح شده و به تأیید شورای نگهبان رسیده است، موضوعیتی پیدا نمی‌کرد. در این قانون علاوه بر تعیین اختیار برای هیئت وزیران هم باید مغایر قانون اساسی تلقی می‌شد. لازم به ذکر است که شورای نگهبان در خصوص اصل ۱۷ تاکنون هیچ‌گونه نظریه تفسیری اعلام نکرده است.

در حال حاضر لایحه ساماندهی تعطیلات کشور هنوز در صحن مجلس بررسی نشده است و برای قانونی شدن باید در صحن مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان تأیید و سپس برای اجرا، ابلاغ شود.

تعطیلی شنبه‌ها موضوع اولویت دار امروز کشور نیست

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعطیلی شنبه‌ها و مسائل مشابه آن موضوعاتی است که در اولویت امروز مسائل کشور نیست.

وی افزود: تعدد مشکلات و مسائلی که مجلس باید دنبال کند، پیگیر باشد و در دستور کار دارد، به قدری زیاد است که تعطیلی یک روز خاص در هفته در اولویت نخست ما نیست.

نماینده خمینی‌شهر و عضو کمیسیون قضائی مجلس یازدهم تصریح کرد: یک سوال و ایراد اساسی مطرح است که به‌طور کلی پنجشنبه‌ها در کشور ایران تعطیل نیست که قرار باشد روزهای شنبه را به جای پنجشنبه تعطیل کنیم.

به گفته وی، امروز پنجشنبه غیر از تهران در کل کشور روز کاری است و همه مجموعه‌ها مشغول کار هستند، بنابراین اساس این طرح بر پایه پیش‌فرضی بنیان نهاده شده که آن پیش‌فرض یعنی تعطیلی کنونی پنجشنبه‌ها باطل و اشتباه است، در حالی باید تاکید کرد، پنجشنبه‌ها فقط پایتخت تعطیل است، بنابراین پنجشنبه‌ای تعطیل نیست که بخواهد روز شنبه‌ای جایگزین آن شود.

حجت‌الاسلام نقدعلی گفت: بسیاری از مراسم و دید و بازدیدها و حتی جشن‌ها و عروسی‌ها در فرهنگ ایرانی و اسلامی برای روز پنجشنبه مقرر شده است و یک سنت دیرینه محسوب می‌شود و بیشتر برنامه‌ریزی‌ها برای این روز انجام می‌شود.

تعطیلی شنبه‌ها مسکوت می‌ماند؟

وی تاکید کرد: اینکه یک سنت دیرینه‌ای که ریشه‌دار است را بدون دلیل یا با دلایل سست بخواهیم جابه‌جا کنیم، اقدامی درست و منطقی نیست.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در رابطه با مراودات و تبادلات اقتصادی با سایر کشورها که در طرح مورد نظر موافقان که تعطیلی روزهای شنبه است، اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌ها وابسته به این تعطیلات نیستند و شنبه در بسیاری از کشورها تعطیل نیست و ما با آن کشورها ارتباط داریم. در واقع اگر شنبه را تعطیل کنیم با شماری از کشورها ارتباط می‌گیریم اما با برخی دیگر دچار مشکل می‌شویم. بنابراین ورود به این مبحث جایگاهی ندارد و سود و زیان‌هایی که مطرح می‌شود به درستی بررسی و واکاوی نشده است.

تعطیلی شنبه‌ها تصمیم درستی است

حسین رجایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس‌ چندی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تعطیلی روزهای شنبه گفته بود: یکی از مهم‌ترین دلایل طرح تعطیلی روزهای شنبه، بهبود ارتباطات و تبادلات بین‌المللی به‌ویژه در عرصه اقتصادی و تجاری است.

وی افزود: در کشور ایران پنجشنبه و جمعه روزهای تعطیل هفته است؛ در کشورهای خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس روز جمعه و شنبه تعطیل است و عمده کشورهای اروپایی شنبه و یکشنبه تعطیل هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در کشور ما تعطیلات به‌ویژه برای شهرهای بزرگ از چهارشنبه عصر و پس از پایان ساعت کاری اداری آغاز می‌شود، افزود: در حال حاضر علاوه بر تعطیلی ایران در روز پنجشنبه، کشورهای خلیج فارس جمعه و شنبه و کشورهای غربی و شرقی شنبه و یکشنبه تعطیل هستند؛ با وجود این در طول هفته می‌توانستیم فقط سه روز با دیگر کشورها در حوزه تبادلات اقتصادی و ارتباطات سیاسی و تجاری ارتباط بگیریم.

به گفته وی، اگر فردی کار بانکی، اداری و مالی داشته باشد، روزهای تعطیل در ایران نمی‌تواند کاری از پیش ببرد اما همان روزها، در کشورهای عربی تعطیل نیستند.

تعطیلی شنبه‌ها مسکوت می‌ماند؟

رجایی تاکید کرد: با اجرای این طرح در اولین گام با کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس همراه می‌شویم. همچنین فاصله ما با دیگر کشورها و تعطیلاتشان کمتر می‌شود. در این صورت خواهیم توانست حداقل یک روز به مراودات بین‌المللی در بخش‌های مختلف اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح تعطیلی روزهای شنبه موافقان و مخالفان جدی در مجلس یازدهم دارد، اظهار کرد: نظر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها بنابر همین دلایلی که عنوان شد، مثبت است.

کد خبر 667614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.