روز جهانی پاکبان ۲۰۲۳+ شهرهایی با بهترین مدیریت زباله

روز جهانی پاکبان هر سال در هفدهم ماه ژوئن برگزار می‌شود تا به اهمیت وجود این افراد در جوامع و برجسته‌سازی خطرات شغل آن‌ها بپردازد، شعار روز جهانی پاک‌بان ۲۰۲۳ «تجلیل از قهرمانان گمنام» تعیین شده که نشان‌دهنده کمک‌های ارزشمند پاک‌بان‌ها در حفظ پاکیزگی، پایداری و سلامت کلی جوامع است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زندگی در محله‌ها بدون دریافت خدمات ویژه پاکبان‌ها غیرممکن است، چراکه در این صورت فضای بیرونی هر مکان با کوه‌هایی از زباله‌های انباشته‌شده و بوی ناخوشایند پسماند مواجه است. روز جهانی پاکبان مناسبتی است که خدمات این افراد را مورد توجه قرار می‌دهد.

پاکبان‌ها برای عملکرد و تمدن بهداشتی دنیای امروز افرادی حیاتی به‌شمار می‌روند. آن‌ها در حمایت و حفاظت از محیط‌زیست محلی نقش مهمی دارند و با پاکسازی محیط‌های زندگی و کار از زباله‌های بالقوه خطرناک و جلوگیری از احتمال تجمع حیوانات آلوده و موذی سلامت عمومی را حفظ کنند. حتی تأخیر یک‌روزه در جمع‌آوری زباله‌ها می‌تواند باعث ناراحتی و گسترش خطر بیماری‌های مختلف شود. بنابراین پاکبان‌ها نقش بسیار مهمی در ارتقای سلامت جوامع ایفا می‌کنند، با این حال همیشه متناسب با اقدامات خود مورد قدردانی قرار نمی‌گیرند.

روز جهانی پاکبان

روز جهانی پاکبان از سال ۲۰۱۱ تاکنون در هفدهم ماه ژوئن برگزار می‌شود تا در کنار قدردانی از زحمات پاکبان‌ها و برجسته‌سازی نقشی که در حفظ پاکیزگی جوامع، پیشگیری از بیماری‌ها و ترویج محیط زیست سالم دارند، مشکلات و خطرات مرتبط با این شغل به‌عنوان یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا را برجسته کند.

روز جهانی پاکبان به‌دنبال رسیدگی به این بی‌عدالتی، فرصتی برای ساکنان جوامع فراهم می‌کند تا از تلاش‌ها و فداکاری‌های این افراد در جامعه محلی خود و سراسر جهان قدردانی شود. این روز همچنین خطرات این شغل را روشن می‌کند، زیرا جمع‌آوری و دفع زباله به‌دلیل مسائلی هم‌چون استنشاق بوهای ناسالم و مواد شیمیایی، مواجهه با مواد بالقوه عفونی، وجود شیشه‌های شکسته و سایر اقلام تیز هم‌چون تیغ و سوزن در زباله‌ها و مواردی از این قبیل که همگی عواقب جدی به‌دنبال دارد، یکی از خطرناک‌ترین مشاغل در سطح جهان محسوب می‌شود و بسیاری از پاکبان‌ها به دلیل ماهیت غیربهداشتی شغل خود اغلب در بیمارستان به سر می‌برند.

شهرهایی با بهترین مدیریت زباله

تنها دستاورد شهرهای باشکوه جهان آسمان‌خراش‌های سربه‌فلک‌کشیده، برج‌های چشم‌نواز، خیابان‌های باشکوه و حمل‌ونقل پیشرفته نبوده است. شهرهای در کنار تمام پیشرفت‌های خود ارمغانی نه‌چندان خوشایند نیز داشته‌اند؛ زباله‌ها. زباله در کلان‌شهرها (شهرهایی با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت) یک معضل جدی و ناراحت‌کننده است که به‌دنبال رشد پراکنده جمعیت شهری هرروز بیش از پیش نمایان می‌شود.

کلان‌شهرهایی نظیر لندن، هنگ‌کنگ، نیویورک، توکیو و مکزیک با مصرف بالای آب، انرژی و سایر منابع طبیعی زمین سالانه با تولید حجم بالایی از زباله مواجه هستند و بدتر این‌که بار سنگین زباله‌های نجومی آن‌ها بر دوش کشورهای فقیرتر قرار می‌گیرد. مدیریت ناکارآمد زباله در این شهرها با افزایش سرعت بیماری‌ها و حتی ایجاد بیماری‌های جدید همراه است، چراکه در ساده‌ترین حالت ممکن نفوذ سموم زباله‌ها به آبراهه‌های شهری منجر به آلودگی زیست‌محیطی غیرقابل‌بازگشت می‌شود.

این شهرها برای معضل زباله‌های تولیدی خود راهکارهای کارآمدی را به‌کار بسته‌اند، برای مثال لندن با افزایش نرخ بازیافت و کاهش بار دفن‌گاه‌های زباله در مسیر ترویج اقتصاد دایره‌ای موفق شده است به‌میزان چشمگیری از زباله‌های شهر بکاهد. نیویورک به‌عنوان یکی از عناصر کلیدی اقتصاد جهانی یک برنامه ۱۰ ساله ارائه کرده است که در آن نقشه‌راه مصرف کارآمدتر انرژی و مدیریت ضایعات در راستای دستیابی به پایداری شهری به‌خوبی ترسیم شده است.

هنگ‌کنگ با تصویب قوانین کنترل واردات سختگیرانه و افزایش فعالیت‌های مصرف، همچنین با ایجاد چارچوب سیاست بازیافت و بازیابی زباله‌ها به مقابله با مشکل زباله‌های خود پرداخته است و مکزیک با احداث یک نیروگاه بیوگاز برای تبدیل زباله به سوخت و کمپوست سعی دارد به جنگ زباله‌ها برود.

پرجمعیت‌ترین شهر جهان، توکیو، نیز با وجود فناوری پیشرفته دفع زباله در صدر جدول تمیزترین و بدون زباله‌ترین شهرهای کره زمین قرار گرفته است و به‌رغم جمعیت چندبرابری نسبت به دیگر شهرها و کلان‌شهرهای جهان با موفقیت چشمگیری توانسته است سیاست‌های خود را در زمینه طراحی شهری پایدار مرتبط به مسائل مربوط به زباله‌ها به پیش برد.

کد خبر 667611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.