صیانت از میراث فرهنگی نیازمند مشارکت شهروندان و سازمان‌های مردم‌نهاد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان گفت: ثبت ملی آئین کهن مذهبی شاق‌شاقو (سنگ‌زنی) در فهرست میراث فرهنگی ناملموس، موجب معرفی فرهنگ مذهبی مردم زرین‌شهر در مقیاس ملی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد فتحی امروز در نشستی که به منظور راهکارهای حفظ میراث فرهنگی شهرستان لنجان برگزار شده بود، میراث فرهنگی را پشتوانه حیات فرهنگی شهرهای ایران دانست و اظهار کرد: پویایی فرهنگی شهرها و روستاهای شهرستان لنجان نیازمندایجاد پیوستگی میان دیروز، امروز و فردای این شهرستان است و با توجه به اینکه حفظ میراث فرهنگی به عنوان پشتوانه‌ای برای تداوم حیات فرهنگی شناخته می‌شود، باید به سمت حفاظت از میراث فرهنگی به‌جا مانده از گذشته حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه شناخت داشته‌های فرهنگی ارزشمند گذشتگان سبب می‌شود آینده پربارتری را برای خود و نسل‌های آینده بسازیم، افزود: توجه به حفظ میراث ملموس و ناملموس نه تنها باعث افزایش نشاط اجتماعی می‌شود، بلکه عاملی مؤثر در تقویت صنعت گردشگری و صنایع دستی به‌شمار می‌آید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان با بیان اینکه صیانت از میراث فرهنگی بدون مشارکت شهروندان و سازمان‌های مردنهاد امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: ثبت ملی آئین کهن مذهبی شاق‌شاقو (سنگ زنی) به همت آقای موذنی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس باعث معرفی فرهنگ مذهبی مردم زرین‌شهر در مقیاس ملی شد و این مهم نشان از اهمیت حفاظت و معرفی میراث به‌جا مانده از گذشته است.

وی آشنایی و آموزش نسل‌های مختلف را بهترین راهکار حفظ میراث فرهنگی دانست و ادامه داد: ثبت ملی مهارت پخت دمپخت‌های لاخولی لنجان همچنین دانش بومی کشت برنج لنجان، در معرفی شهرستان لنجان به دیگر شهرهای ایران مؤثر بود از این‌رو باید بر آشنا کردن کودکان برای درک اهمیت میراث فرهنگی سرمایه‌گذاری کرد.

فتحی روایت‌گری را در حفظ میراث فرهنگی بسیار مهم دانست و اضافه کرد: با تکیه بر مسائل فرهنگی و همچنین سابقه کهن کشت برنج در شهرستان لنجان، می‌توان پیگیری‌های لازم را برای حفظ این گونه ارزشمند انجام داد و مسئولان امر می‌توانند از این ظرفیت در رفع محدودیت‌هایی که کشت برنج در این شهرستان را تحت تأثیر قرار داده است، بهره ببرند.

وی با بیان اینکه با تغییر نگاه به در حفظ میراث فرهنگی به‌طور قطع شاهد ایجاد تحول در حوزه‌های مختلف خواهیم بود، تصریح کرد: حفظ میراث فرهنگی محدود به یک دستگاه خاص نیست و همه در برابر آن وظیفه داریم، از این‌رو با مدیریت صحیح، حفاظت گسترده و همگانیهمچنین مهیا کردن زیرساخت‌های لازم و دعوت از سرمایه گذاران برای مرمت و احیای بناهای تاریخی به‌جا مانده در شهرها و روستاهای شهرستان لنجان علاوه بر حفظ این میراث می‌توان متناسب با ظرفیت این آثار در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه بهره برد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: صنایع دستی همواره به عنوان عاملی برای انتقال فرهنگ، افزایش درآمد در عرصه گردشگری و معرفی هنر و تولیدات دستی مورد توجه قرار داشته است و امیدواریم با سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته ضمن حمایت از هنرمندان صنایع دستی بتوانیم صنایع دستی شهرستان لنجان را به عنوان یک برند کاملاً خاص به دیگر شهرهای ایران و علاقه‌مندان صنایع دستی معرفی کنیم.

کد خبر 667026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.