عواملی که سلامت ریه را به خطر می‌اندازد

سیگار کشیدن، آلودگی هوا و عفونت‌های تنفسی از جمله عوامل خطری است که سلامت ریه را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اختلالات ریوی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که مردم سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که بیماری مزمن انسدادی ریه، یکی از شایع‌ترین اختلالات ریوی است که باعث مرگ بیش از سه میلیون نفر در سراسر جهان می‎‌شود. دیگر اختلالات رایج ریوی شامل آسم، برونشیت، عفونت و سرطان ریه می‌‎شود. اختلالات ریوی معمولاً ماهیتی پیش‌رونده دارند و به محض وقوع، به میزان قابل‌توجهی کیفیت زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‎‌دهند. بنابراین کسب آگاهی در مورد علل مختلف اختلالات ریوی از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به بررسی دلایل مختلف بروز اختلالات ریوی می‌پردازیم:

سیگار کشیدن

متخصصان معتقدند که سیگار کشیدن یکی از علت‌های اصلی بروز سرطان ریه و بیماری مزمن انسدادی ریه است. مصرف تنباکو عملکرد ریه‌ها را مختلف می‌کند.

آلودگی هوا

آلودگی هوا، دودهای حاصل از فعالیت کارخانه‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات ریوی با عوارضی همچون تنگی نفس، سرفه مزمن و مشکل در بلع شود.

در معرض مواد شیمایی و سموم قرار گرفتن

به گفته پزشکان، برخی افرادی که در کارخانه‌ها کار می‌کنند، ممکن است در معرض مواد شیمیایی مضری قرار گیرند که خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

عفونت‌های تنفسی

با تغییرات فصلی و آلودگی هوا، احتمال بروز عفونت‌های تنفسی افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که این عفونت‌ها به صورت مداوم تکرار شوند، می‌توانند تأثیر طولانی‌مدتی بر سلامت ریه افراد داشته باشند.

عوامل سبک زندگی

تغذیه نامناسب و نداشتن فعالیت بدنی می‌تواند همه اعضای بدن از جمله ریه‌ها را ضعیف کند و آن‌ها را در معرض ابتلاء به اختلالات عملکرد جسم و عفونت‌ها قرار دهد.

آیا عوامل خطر مشکلات ریوی قابل پیشگیری است؟

عوامل یادشده خطر ابتلاء به مشکلات ریوی را افزایش می‌دهد، اما لازم است به یاد داشته باشید که این عوامل قابل پیشگیری است. متخصصان معتقدند که داشتن یک سبک زندگی سالم، ترک مصرف سیگار، قرار نگرفتن در معرض آلاینده‌ها و مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم به حفظ سلامت ریه کمک می‌کند.

کد خبر 666074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.