۲۱۳ شکارچی در استان اصفهان دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در یک سال اخیر تعداد ۲۱۳ متخلف شکار و صید در مناطق چهارگانه اصفهان دستگیر و برای آنها پرونده قضائی تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا غلامی امروز _پنجشنبه هجدهم خردادماه_ در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه محیط‌بانان مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند که با اقتدار و ایثار انجام وظیفه می‌کنند، اظهار کرد: حدود دو میلیون هکتار مساحت اراضی تحت مدیریت محیط‌زیست استان اصفهان توسط ۱۷۰ محیط‌بان پایش می‌شود.

وی افزود: اکنون به دلیل خشکسالی‌ها، وسعت مناطق تحت کنترل و پایش استان به سه میلیون هکتار و شاید هم بیشتر گسترش پیدا کرده است، چراکه با پراکندگی حیات وحش و امکانات کمتر، تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان برای پایش افزایش پیدا کرده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته در مجموع ۱۲۷ تخلف شکار و صید در مناطق چهارگانه استان اصفهان مشاهده شد، افزود: ۲۱۳ متخلف شکار و صید دستگیر و به مراجع قضائی استان معرفی شدند.

وی با اشاره به کشف و ضبط ۸۸ قبضه سلاح غیرمجاز از متخلفان گفت: از این تعداد، دو قبضه سلاح جنگی، ۶۲ قبضه سلاح مجاز و ۲۴ قبضه سلاح غیرمجاز شکاری کشف شده است.

غلامی درباره وضعیت شکار و صید غیرمجاز در سال گذشته در مناطق چهارگانه استان اصفهان اظهار کرد: صید غیرمجاز آبزیان ۱۱۳ مورد، شکار غیرمجاز پرندگان ۱۶۰ مورد، شکار غیرمجاز پستانداران ۱۰۱ مورد، زنده‌گیری پرندگان ۱۰۶ مورد، زنده‌گیری پستانداران و خزندگان دو مورد و شروع به شکار ۲۸ مورد، حاصل تلاش محیط‌بانان برای حفاظت از این مناطق بوده است.

وی اضافه کرد: ثبت گونه‌های در معرض خطر، مدیریت خشکسالی و کنترل و پایش همه ریز عملکرد محیط‌بانان است که فعالیت شبانه‌روزی آنها در مناطقت حفاظتی شاید در چند پرونده شکار، صید و کشف سلاح مجاز و غیرمجاز جمع‌بندی می‌شود اما مباحث بازدارندگی محیط‌بانان در مناطق را شاید نتوانیم به عدد و رقم اعلام کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه هم‌اکنون تنها یک محیط‌بان از ۱۴ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت، حفاظت می‌کند، افزود: براساس استانداردهای جهانی در هر هزار هکتار، یک محیط‌بان وظیفه پاسداری از منطقه را دارد.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۵۰ درصد ردیف پستی خالی داریم، گفت: مجوز استخدام نیروهای محیط‌بانان بین ۱۰ تا ۱۶ نفر است و این تعداد با توجه به وسعت مناطق حفاظتی، کم است. از مجلس درخواست داریم که اجازه دهند همین ردیف‌های پستی خالی را با نیروها جبران کنیم.

غلامی افزود: در سال ۱۴۰۲ مجوز استخدام ۱۹ محیط‌بان را داریم و این در حالی است که امسال ۱۴ تا ۱۵ نفر از نیروهای محیط‌بان استان اصفهان بازنشسته می‌شوند و این نشان از نبود تعادل بین ورود و خروج نیروها است.

وی فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط‌زیست را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: لازم است که برای جامعه تبیین شود که کارکرد مناطق حفاظت شده چیست؟ همچنین باید مطرح شود که برای حفظ این مناطق، محیط‌بانان به درجه رفیع شهادت نائل شدند، لذا رسانه‌ها باید برای فرهنگ‌سازی درباره حفاظت از محیط زیست یاری‌رسان باشند.

کد خبر 665868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.