نشت فاضلاب و ریزش خاک، علت اولیه حادثه اتوبان شهید آقابابایی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: علت‌ اولیه این حادثه آن بود که خاک‌های زیر لوله در عمق ۱۲ متری ریزش کرده و لوله سست شده بود و در دو جا شکستگی داشت، به‌تدریج فاضلاب نشت کرده و در زمان‌های متوالی نشت فاضلاب موجب ریزش خاک‌های اطراف و ایجاد یک حفره بزرگ زیر اتوبان شده بود.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به از سرگیری تردد در اتوبان شهید آقابابایی اظهار کرد: از ابتدای وقوع این حادثه، ۴۸ ساعت طول کشید تا تعمیرات و تعویض لوله انجام گیرد و در نهایت پس از حدود ۶۰ ساعت عملیات اتوبان شهید آقابابایی به اتمام رسید، در ابتدا با مشاهده یک حفره، ابلاغ کردیم که بلافاصله آب و فاضلاب و آتش‌نشانی به محل حادثه بروند و کار کارشناسی را آغاز کنند.

وی افزود: هنگامی که فروچاله تأیید شد، بلافاصله پلیس راهور اقدام ویژه‌ای را انجام داد و لاین محور جنوب به شمال اتوبان را مسدود کرد، پس از آن عملیات ایجاد راه دسترسی به آن فروچاله و بازگشایی مسیر انجام شد. بیش از ۲۰ دستگاه خاور و ماشین سنگین، بیل مکانیکی و سایر تجهیزات به محل مذکور ارسال شد، با توجه به اینکه مسیر مسدود و ترافیک سنگین بود، رسیدن این ماشین‌آلات و تجهیزات به منطقه کارگاهی دشوار بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از سوی دیگر حادثه در عمق ۱۲ متری بود و این موضوع کار را برای مشکل کرد، همچنین برآورد می‌شد که ۱۲ ساعت کار تعمیر لوله به طول بیانجامد، اما وقتی روی لوله باز شد و شکاف با دهانه ۱۵ متری و عمق ۱۲ متری ملاحظه شد، مشخص شد که کار پیچیده‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل اینکه نشست زمین و لوله آسیب دیده در مسیر فاضلاب و جریان فاضلاب به دلیل خاک و گل و لای مسدود شده بود و عملیات بازگشایی لوله در شرایط سختی انجام گرفت. تعداد زیادی پمپ داشتیم تا فاضلاب پمپاژ و روی لوله باز شود. این بخش از عملیات تا ۲۴ ساعت طول کشید تا اینکه نیروهای عملیاتی توانستند لوله را ببینند.

شیشه‌فروش اضافه کرد: شکستگی لوله از دو قسمت بود که ۱۲ متر از لوله تعویض شد و پس از آن بازگشایی مسیر لوله به سمت منهول و تحکیم و ایمن‌سازی خط لوله در دستورکار قرار گرفت و با مصالحی نظیر خاک و بلوک، عملیات پرسازی با حضور کارشناسان ناظر شهرداری، سازمان عمران شهرداری و آب و فاضلاب استان انجام گرفت.

وی با بیان اینکه تمام اقدامات براساس استانداردهای لازم بود، افزود: ایمنی و پرسازی به شکلی بود که زیرسازی و آسفالت محدوده دچار نشست مجدد نشود. عملیات پرسازی اطراف مطابق با استانداردها صورت گرفت. آسفالت‌ریزی نیز شب گذشته انجام و امروز صبح اتوبان بازگشایی شد.

۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های فاضلاب شهر اصفهان فرسوده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ساعت ۸ صبح ترددها در حال انجام است، مقرر شد که شرکت آب و فاضلاب اتوبان‌های دیگر را اسکن کند و عملیات ژئوفیزیکی انجام شود تا ببینند چنین مشکلی در نقاط دیگر وجود دارد یا خیر. می‌توان گفت که ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های فاضلاب شهر اصفهان فرسوده است که ترمیم و تعمیر ۳۰ کیلومتر از آن در اولویت اول قرار دارد و بعضی از لوله‌های فاضلاب ۵۵ سال قدمت دارد.

وی با اشاره به نیاز استان به تأمین اعتبار گفت: نیاز است سه‌هزار میلیارد تومان به استان داده شود تا بتوان مناطق اولویت‌دار و خطرساز را بازسازی کرد، لذا انجام این اقدام کمک وزارت نیروی کشور را می‌طلبد. مقرر شد یک تیم فنی با همکاری سازمان راه و شهرسازی، سازمان زمین‌شناسی و استفاده از ظرفیت‌های علمی مناطق دیگر را بررسی کنند که اثرات فرونشست چقدر در این حادثه تأثیر داشته است.

شیشه‌فروش اظهار کرد: علت اولیه این حادثه این بود که خاک‌های زیر لوله در عمق ۱۲ متری ریزش کرده و لوله سست شده بود و در دو قسمت شکستگی داشت که به‌تدریج فاضلاب نشت کرده و در زمان‌های متوالی نشت فاضلاب باعث ریزش خاک‌های اطراف و ایجاد یک حفره بزرگ زیر اتوبان شده بود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مدیریت بحران استانداری اصفهان از همکاری و صبر مردم و اقدامات به‌موقع پلیس راهور، اصحاب رسانه، عوامل فنی آب و فاضلاب، شهرداری، سازمان آتش‌نشانی، فرمانداری اصفهان تشکر می‌کنیم، همچنین عنصر هماهنگی در مدیریت بحران بسیار مهم است و یکی از ویژگی‌های این حادثه این بود که هماهنگی‌ها به‌شدت پیگیری شد و اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه انجام گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه این حادثه ۱.۵ میلیارد تومان خسارت برای آب و فاضلاب به همراه داشت، گفت: البته هزینه‌های غیرمستقیم آن نیز پنهان است و درخواست داریم که برای بازسازی و نوسازی خط لوله فاضلاب قدیمی اعتبارات ویژه‌ای تخصیص پیدا کند.

کد خبر 665724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.