شهرداری اصفهان بهترین تعامل را با میراث فرهنگی دارد/ احیای طرح دولت‌خانه صفوی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: در حال حاضر شش پروژه روی میز مشترک شهرداری و میراث فرهنگی استان اصفهان قرار دارد که به زودی و در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود و احیای طرح دولت‌خانه صفوی نیز بخشی از آن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ایزدی امروز _چهارشنبه هفدهم خردادماه_ در نشست خبری که به مناسبت هفته صنایع دستی در خانه مشروطیت برگزار شد، اظهار کرد: تعامل شهرداری و اداره میراث فرهنگی نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری توسعه پایدار شهر و اقتصاد گردشگری دارد و یکی از اصول مهم مدیریتی محسوب می‌شود.

وی افزود: امروز ارتباط بین این دو نهاد به بهترین شکل ممکن در حال انجام است، در واقع بر اساس ریل حرکتی که در حوزه مدیریت شهری ترسیم شده است، به طور قطع نتایج قابل توجهی در آینده عاید شهر و شهروندان خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی به همه مردم ایران به ویژه اصفهان که خاستگاه هنر کشور است، تصریح کرد: هنر ارزشمند و متعالی ایران‌زمین را باید حفظ کنیم و به نسل آینده که نیازمند المان و ابزار هویتی هستند، انتقال دهیم، لذا امیدواریم این شروع، آغازی پرشکوه برای تعالی ایران‌زمین به ویژه هنر اصفهان زیبا باشد.

بیمه هنرمندان صنایع دستی؛ اولویت وزارت میراث فرهنگی

وی در رابطه با بهره‌مندی از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده اصفهان برای توسعه صنایع دستی اظهار کرد: شهرهای خواهرخوانده همواره فرصتی بی‌بدیل در معرفی و توسعه صنایع دستی اصفهان بوده‌اند و می‌توانند به جذابیت این هنر کمک کنند، در این راستا نشست‌های خوبی با کشورهای مختلف جهان همچون روسیه و چین برگزار شده است.

ایزدی ادامه داد: سال گذشته تجربه موفقی در بخارست رقم خورد، لذا امیدواریم این تجربه موفق همچنان ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: امروز شرایط مناسب‌تری را در عرصه بین‌المللی برای اصفهان فراهم می‌بینیم، از این‌رو یکی از نقاط هدف‌گذاری ما در سال جاری حضور در جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی و صنایع دستی است.

از دست دادن طلایی‌ترین فرصت ثبت محور تاریخی و فرهنگی اصفهان قدیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با ابراز تأسف از اینکه طلایی‌ترین فرصت ثبت محور تاریخی و فرهنگی اصفهان قدیم (از مسجد جامع تا کلیسای وانک) را در ۱۰ سال گذشته از دست دادیم، گفت: یکی از اصلی‌ترین بحث‌ها احیای این بخش مغفول‌مانده در اصفهان بود، در این راستا تلاش می‌کنیم با همت مجدد مجموعه شهرداری اصفهان دوباره پرونده ثبت محور تاریخی فرهنگی اصفهان قدیم را در یونسکو به جریان بیندازیم.

وی افزود: ثبت این محور تاریخی فرهنگی و احیای آن در اولویت کاری مدیریت شهری قرار گرفته است، علی‌رغم آن که می‌توانست نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

ایزدی ادامه داد: در حال حاضر شش پروژه کاملاً اجرایی روی میز مشترک شهرداری و میراث فرهنگی استان اصفهان قرار دارد که به‌زودی و در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود و احیای طرح دولت‌خانه صفوی نیز بخشی از آن است.

وی خاطرنشان کرد: بازارچه‌های عرضه صنایع دستی را در نوروز و فصل تابستان برگزار می‌کنیم، چرا که فرصتی است تا کسانی که تولیداتی دارند، آن‌ها را به فروش برسانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان اظهار کرد: میراث فرهنگی برای فراهم کردن بستر فعالیت هنرمندان تلاش می‌کند و هنرمندانی که آمادگی چنین فعالیت‌هایی را داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به معاونت صنایع دستی اداره میراث فرهنگی نسبت به این مهم اقدام کنند.

صفر شدن صادرات صنایع دستی امکان ندارد

وی با بیان اینکه صفر شدن صادرات صنایع دستی امکان ندارد، گفت: غالب صادرات ما به صورت چمدانی است، از این‌رو حتی در بدترین شرایط هم به صفر نرسیده است.

ایزدی افزود: یکی از دغدغه‌های میراث فرهنگی، بیمه هنرمندان صنایع دستی است، زمانی انجام این کار سهل بود، اما اکنون دچار مشکلاتی شده است، زیرا وزارتخانه سهمیه‌ای را مصوب کرده است، از این‌رو در تلاش هستیم تا سهمیه استان را افزایش دهیم.

وی گفت: فعالیت در حوزه فرهنگی بسیار سخت است، زیرا برداشت‌های متفاوتی از یک کار مشترک می‌توان داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان ادامه داد: خاصیت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی این است که در کارگاه‌های کوچک و فضاهای کم و در قالب مشاغل خانگی ایجاد می‌شود، ازاین‌رو به دنبال انتقال هنرمندان صنایع‌دستی از داخل منازل به فضاهای بزرگ و صنعتی نیستیم.

وی تصریح کرد: هنر صنایع‌دستی سینه‌به‌سینه در طول سالیان دراز از همین فضاهای کوچک منتقل‌شده است، اما نظارت و رصد فعالیت کارگاه‌های صنایع‌دستی را در حد توان خود اجرا می‌کنیم.

فعال بودن ۷۰ هزار نفر در عرصه صنایع‌دستی استان اصفهان

ایزدی بابیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار نفر در استان اصفهان در عرصه صنایع‌دستی فعال هستند، خاطرنشان کرد: هنرمندان پرچم هویتی اصفهان را برافراشته و در این راستا ما بر آن‌ها ارج می‌نهیم.

وی اظهار کرد: امروز ادعا داریم صنایع چینی و جعلی در بازار اصفهان ازجمله میدان نقش‌جهان بسیار کم است، سنگ‌های تزئینی تنها صنایع‌دستی بوده که شامل محصولات چینی است و آن‌هم به دلیل نبود چرخه تأمین و تجهیزات تراش آن سنگ‌ها در بازار موجود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مجوز برگزاری نمایشگاه‌های فروش محصولات هنری به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تفویض اختیار شده است، بنابراین امروز زمینه برای فعالیت هنرمندان حقیقی و مؤسسات حقوقی فعال در عرصه هنر فراهم است.

وی افزود: آثار هنری هنرمندان برجسته قابل قیمت‌گذاری نیست و فردی نمی‌تواند قیمت اصلی و واقعی آثار هنرمندان را تعیین کند، در این راستا ما نیز به دنبال قیمت‌گذاری آثار هنری نیستیم.

شهرداری اصفهان حتی یک خشت از خشت میراث فرهنگی را برنداشته است

ایزدی گفت: وسعت بازار اصفهان بیش از هشت کیلومتر است، ازاین‌رو توان مالی میراث فرهنگی برای مرمت آن محدود است، اما همت شهرداری برای کمک بزرگ بوده و در این راستا قرارداد با پیمانکار برای مرمت و معماری منعقدشده است.

وی افزود: از خود بپرسید در طول دو سال که شهردار اصفهان فعالیت می‌کند چه اتفاقی در بافت تاریخی افتاده است؟ من که در رأس امور رصد می‌کنم، همه استان‌ها را می‌شناسم، می‌بینم که چه فعالیت‌هایی در اصفهان در قیاس با دیگر شهرها افتاده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان تصریح کرد: شهرداری اصفهان در طول ۳۰ سال خدمت من، بهترین شرایط تعامل را با میراث فرهنگی دارد، شهرداری حتی یک خشت از خشت میراث فرهنگی را برنداشته است.

وی بابیان اینکه گردشگری یک صنعت، علم و تخصص است، اضافه کرد: چین یکی از سه اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می‌رود، به گفته وزیرمختار چین در سال ۲۰۰ میلیون چینی به مسافرت می‌روند که اگر مقصد شماری از آن‌ها به اصفهان باشد می‌تواند اتفاقات خوبی را در حوزه اقتصاد شهر رقم بزند.

ایزدی ادامه داد: قبل از کرونا ورود گردشگر به اصفهان از مرز هشت میلیون نفر گذشته بود، اما با شیوع ویروس کرونا روی این آمار تأثیر گذاشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان در مورد سرنوشت موزه ریسباف گفت: پیگیری‌های مجدانه و فشرده‌ای پیرامون تعیین تکلیف موزه ریسباف اصفهان از زمان سفر رئیس بنیاد مستضعفان به اصفهان صورت گرفت، در این راستا جلسات متعددی از سوی مسئولان ارشد استان، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی انجام‌شده است.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم مصوبه سال ۱۳۸۸ مرتبط با موزه ریسباف که به دلیل پیگیری نکردن مناسب به فراموشی سپرده‌شده بود، به‌طور مجدد با امضای وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به جریان بیندازیم.

ایزدی تصریح کرد: اقدامات در این راستا مثمر ثمر بود به‌طوری‌که نامه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه ارسال و ابلاغ شد و تکاپوهایی از سوی بانک ملی انجام گرفت و درنهایت هفته گذشته در کمیسیون فرعی معاونت حقوقی ریاست جمهوری مصوبه‌ای داشتیم که با پشتوانه شهرداری ساختمان به میراث فرهنگی استان واگذار شود.

وی افزود: وضعیت تخت و اسکان در شهر اصفهان برای حضور گردشگران اصلاً مناسب نیست و ما شاهد کمبود شدید تخت و محل اسکان در این حوزه گردشگری هستیم، لذا حمایت بیشتر مسئولان از سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه را نیاز داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان با اشاره به صادرات صنایع‌دستی یادآور شد: بحث عمده‌ای که ما پیگیر آن بودیم وجود ارزیابان اهل‌فن صنایع‌دستی در بخش گمرکات بود که تا حدودی مشکل رفع شده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که هنرمندان ما با آن در کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گرانی بیش‌ازحد فلز مس بوده که در عرصه صنایع‌دستی بسیار پرکاربرد است، در این راستا پیشنهاد می‌دهیم در قالب مسئولیت اجتماعی برخی از کارخانه‌ها فعال در این عرصه، مس ارزان‌قیمت‌تر به دست هنرمندان برسانند.

ایزدی تصریح کرد: از ورود هرگونه گردشگر خارجی از اتحادیه اروپا استقبال می‌کنیم اما نمی‌توان نسبت به بازارهای هدف بزرگ آسیای شرقی مانند چین و یا کشور روسیه نیز غفلت ورزید.

کد خبر 665710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.