۲ مرکز علمی استان اصفهان در جمع برترین‌های تایمز ۲۰۲۳

«موسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۳ رتبه‌بندی تأثیر خود نام ۲۰ موسسه ایرانی را در سیاهه موسسه‌های برتر جهان منتشر کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بر پایه گزارش ویرایش ۲۰۲۳ رتبه‌بندی جهانی تأثیر موسسه آموزش عالی تایمز، دانشگاه «علوم پزشکی اصفهان» در جایگاه‌های سوم ملی و زیر ۶۰۰ جهانی همچنین دانشگاه «علوم پزشکی کاشان» در جایگاه پنجم ملی و زیر ۸۰۰ جهانی قرار گرفته‌اند.

در ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «موسسه آموزش عالی تایمز»، روی هم، نام ۱۵۹۱ موسسه از ۱۱۲ کشور گوناگون جهان در فهرست پایانی آمده است. رتبه‌بندی تأثیر آموزش عالی تایمز، میزان موفقیت دانشگاه‌های جهان را در برآوردن اهداف توسعه پایدار سازمان ملل اندازه‌گیری می‌کند.

رتبه‌بندی تأثیر آموزش عالی تایمز تنها نظامی است که دانشگاه‌ها را بر پایه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ارزیابی می‌کند. این نظام از شاخص‌هایی که به دقت طراحی شده‌اند برای ارائه مقایسه‌های جامع و متوازن در چهار حوزه گسترده پژوهش، نظارت، انتقال دانش به جامعه و آموزش بهره‌برداری می‌کند.

در این نظام رتبه‌بندی ۱۷ هدف توسعه پایدار سازمان ملل اندازه‌گیری می‌شود. دانشگاه‌ها می‌توانند داده‌های مربوط به هر تعداد از اهداف توسعه پایدار را تا جایی که بتوانند ارائه کنند. هر هدف دارای یک سری معیار است که برای ارزیابی عملکرد دانشگاه در آن هدف استفاده می‌شود. هر دانشگاهی که داده‌های مربوط به هدف ۱۷ و دست‌کم سه هدف دیگر را ارائه دهد در رتبه‌بندی کلی گنجانده می‌شود.

امتیاز هر هدف به گونه‌ای محاسبه می‌شود که بالاترین امتیاز در هر هدف در محاسبات کلی ۱۰۰ و کمترین امتیاز صفر باشد. این روش برای تنظیم تفاوت‌های جزئی در محدوده امتیازدهی در هر هدف و اطمینان از این‌که با دانشگاه‌ها به طور عادلانه رفتار می‌شود، کارآمد است.

در جدول یک، رتبه‌های ملی و جهانی موسسه‌های ایرانی و در جدول دو، بهترین امتیازهای کسب‌شده آنها در اهداف گوناگون آمده‌اند.

۲ مرکز علمی استان اصفهان در جمع برترین‌های تایمز ۲۰۲۳

۲ مرکز علمی استان اصفهان در جمع برترین‌های تایمز ۲۰۲۳

بر پایه ویرایش ۲۰۲۳ میلادی نظام رتبه‌بندی تأثیر «موسسه آموزش عالی تایمز»، «Western Sydney University» پیشگام در جهان است و «University of Manchester»، «Queen’s University»، «Universiti Sains Malaysia»، «University of Tasmania»، «Arizona State University (Tempe)»، «University of Alberta»، «RMIT University»، «Aalborg University»، و «University of Victoria» در جایگاه دوم تا دهم (از نگاه امتیاز، نهم) هستند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و بروزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری، و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌های در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند. این گزارش نیز از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) است که به پایش و گزارشِ پیرامونِ ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری، و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

کد خبر 665635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.