۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۶
بریکس؛ آغازی بر پایان سلطه دلار

نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای عضو مجموعه اقتصادی بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی و حضور ۹ وزیر خارجه کشورهای مختلف از جمله ایران، عربستان و امارات نشان داد که مجموعه بریکس می‌تواند به رقیب قدرتمندی برای قدرت‌های انحصارگر اقتصادی جهان تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره «نشست اخیر گروه بریکس با دوستان» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «شکل‌گیری مجموعه اقتصادی بریکس با شرکت پنج کشور مهم اقتصادی جهان یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقایی جنوبی از وجود یک اراده جدی برای تشکیل مجموعه‌های بزرگ اقتصادی و کاهش سلطه دلار حکایت دارد.

نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای عضو مجموعه اقتصادی بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی و حضور ۹ وزیر خارجه کشورهای مختلف از جمله ایران، عربستان و امارات نشان داد که مجموعه بریکس می‌تواند به رقیب قدرتمندی برای قدرت‌های انحصارگر اقتصادی جهان تبدیل شود.

ایران، عربستان و امارات از مدت‌ها پیش در صدد پیوستن به مجموعه بریکس بر آمده‌اند تا جایی که یکی از اقتصاددانان نامدار آمریکا به‌صراحت اعلام کرد که پیوستن عربستان به بریکس فاجعه بزرگی برای اقتصاد آمریکا تلقی می‌شود.

ایران که از ظرفیت بالایی در حوزه‌های انرژی، نانو تکنولوژی، صنایع سنگین، کشاورزی و حفاری دریایی برخوردار است، سالانه ۳۰ میلیارد دلار کالا با مجموعه بریکس مبادله می‌کند.

اگر ایران به این مجموعه تأثیرگذار اقتصادی بپیوندد، حجم تبادل تجاری بین ایران و کشورهای بریکس سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد شد.

از سوی دیگر به موازات شکل‌گیری بریکس، سازمان شانگهای که بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده است، می‌تواند در هم‌افزایی اقتصادی کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین، شرق و غرب آسیا و آسیای میانه مؤثر واقع شود.

چرایی شکل‌گیری این دو مجموعه اقتصادی بزرگ جهان یعنی شانگهای و بریکس، نتیجه طبیعی کنش‌های ناشی از نظام ناعادلانه بین‌المللی است که در رأس آن آمریکا قرار دارد.

آمریکا پس از جنگ دوم جهانی و با طرح مارشال تلاش کرد تا با استفاده از سلطه دلار اقتصاد جهان را در انحصار خود قرار دهد.

روابط ناعادلانه کشورهای شمال و جنوب و تسلط چند قدرت اقتصادی بزرگ جهان بر منابع طبیعی کشورهای رو به رشد موجب شده است تا برخی کشورهای مستقل در صدد خارج شدن از سلطه اقتصادی غرب بر آیند.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی ظرفیت‌های لازم را برای جایگزینی یک ارز بین‌المللی جدید به جای دلار و یورو دارند، لذا سال‌های آینده به‌طور قطع بریکس به یک مجموعه بزرگ اقتصادی تبدیل خواهد شد.

طراحی یک راهبرد تجارت ترجیحی، قرار دادن تولیدات کشورهای عضو بریکس در یک سبد اقتصادی، تعامل منصفانه در مناسبات کشورهای شرق و کاهش قدرت دلار بخشی از سیاست‌های مجموعه بریکس در سال‌های آینده خواهد بود.

ایران، آرژانتین، ونزوئلا، عربستان، امارات، اندونزی، مالزی و مصر احتمالاً در صف انتظار ورود به مجموعه بریکس هستند که اگر این کشورها به این مجموعه اقتصادی بپیوندند، به‌طور قطع جهان در یک دهه آینده شاهد یک حرکت اقتصادی متفاوت خواهد بود.

نشست اخیر وزرای خارجه بریکس در آفریقای جنوبی این نوید را می‌دهد که نقش دلار در مبادلات اقتصادی آینده جهان به‌شدت کمرنگ خواهد شد و آمریکا و غرب دیگر نخواهند توانست از ارزهای خود به عنوان ابزاری برای باج‌گیری از کشورهای مستقل استفاده کنند.»

کد خبر 665444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.